IT&C

Oamenii de ştiinţă au descoperit o nouă „lună” în sistemul nostru solar

Oamenii de ştiinţă au anunţat descoperirea celui mai mic satelit plasat pe orbita îngheţată a lui Pluto, ceea ce înseamnă că acest corp ceresc are acum cinci sateliţi naturali.

Descoperirea a fost realizată de o echipă de oameni de ştiinţă care au utilizat Telescopul spaţial Hubble pentru a analiza mediul din jurul lui Pluto înainte ca o navă spaţială lansată de NASA să ajungă acolo, în 2015. În 2006, când nava spaţială New Horizons a fost lansată, Pluto „se bucura” încă de statutul de planetă.

Noul satelit natural, botezat momentan P5, apare ca o pată slabă în imaginile realizate de Hubble. Oamenii de ştiinţă au estimat că minisatelitul are un diametru de 24 km, fiind probabil mai mic decât cel descoperit anul trecut (şi el nedenumit încă) şi care are un diametru estimat la 12-33 km.

Cel mai mare satelit natural al lui Pluto, Charon (în dreapta în fotografie), a fost descoperit în 1978 şi are un diametru de 1.000 km. Alţi doi sateliţi mai mici – Nix şi Hydra – au fost observaţi pentru prima dată în 2005.

Specialiştii cred că sateliţii s-au format în urma unei coliziuni dintre Pluto şi un alt obiect cosmic provenit din Centura Kuiper, o zonă populată de corpuri cereşti de mici dimensiuni şi care se întinde dincolo de orbita lui Neptun.

Sursa: SBS