(OPINIA EXPERTULUI) Rusia va „delega” Tiraspolul să împiedice parcursul european al Republicii Moldova
Printre obiectivele principale trasate de oficialii moldoveni și europeni pentru anul 2014 se numără:
– semnarea Acordului de Asociere în septembrie şi ratificarea acestuia de Legislatura a XIX-a până la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014.
– liberalizarea regimului de vize, ce se aşteaptă a fi decisă până la încheierea mandatului Parlamentului European în luna mai sau cel târziu până la sfârşitul anului 2014.
Eduard Țugui atenționează că drumul până la Riga nu va fi unul lipsit de provocări interne și externe, care se vor intensifica înaintea alegerilor din noiembrie 2014. „Partidul Comuniştilor din Republica Moldova a înţeles să salute realizările de la Vilnius cu iniţierea unei moţiuni de cenzură (a treia la număr din actuala sesiune parlamentară) privind demiterea Guvernului, pe motivul că Acordul de Asociere, ale cărui 1.000 de pagini nu aveau cum să le studieze în două zile, contravine intereselor naţionale ale Republicii Moldova. Foarte probabil ca opoziţia comunistă să blocheze prin toate căile posibile activitatea parlamentului, înlocuind adoptarea legislaţiei euroconforme cu dezbateri sterile şi competiţii atletice, după cum este probabil să avem tensiuni suplimentare la Tiraspol, Comrat sau Bălţi.
De partea sa, Rusia va reanima toate instrumentele de care dispune pentru a ne bloca parcursul european. Separatismul transnistrean şi militarii ruşi din estul ţării reprezintă în continuare principala vulnerabilitate a Republicii Moldova, iar acea „scrisoare pierdută”, prin care Nina Ştanski i-ar fi cerut şefului securităţii transnistrene să contribuie la schimbarea vectorului european al Republicii Moldova, poate fi un mesaj că Rusia „va delega” Tiraspolului o parte din sarcinile de obstrucţionare a parcursului european al ţării, absolvindu-se de orice responsabilitate în legătură cu presiunile care vor exista. Ucraina, spre exemplu, a cunoscut cele mai multe presiuni ale Rusiei după parafare şi până la (preconizata) semnare a Acordului de Asociere.
Singura certitudine care există la moment pentru Republica Moldova este că doar accelerarea reformelor stabilite în Acordul de Asociere poate deschide perspectiva unui viitor european prosper. Clasa politică de la Chişinău are datoria faţă de cetăţenii Republicii Moldova şi faţă de partenerii euroatlantici de dezvoltare să confirme încrederea acordată. Sunt necesare acţiuni sectoriale concrete ale guvernului în justiţie şi administrarea fiscală, în educaţie şi combaterea corupţiei, care să aducă modelul european de dezvoltare în viaţa cotidiană a moldovenilor.
Republica Moldova trebuie să cunoască o schimbare la faţă până la summitul de la Riga şi după, în timp ce următorii doi ani sunt decisivi pentru viitorul european şi dezvoltarea ţării. Anul 2014 înseamnă semnarea şi ratificarea Acordului de Asociere, liberalizarea regimului de vize şi un ciclu electoral, după care în anul 2015 (şi după) Republica Moldova va trebui să demonstreze că este competitivă într-un proiect integraţionist european şi merită perspectiva aderării la Uniunea Europeană”.
Expertul observă că de asemenea că abordarea la pachet a statelor din Parteneriatul Estic nu mai este actuală.
„Oricât de mult şi-ar dori acest lucru, Republica Moldova nu poate să tragă mecanic după sine în Uniunea Europeană cinci state post-sovietice, mai ales că unele dintre acestea sunt sincere când refuză reformele conexe procesului de integrare europeană. Drept pentru care, Republica Moldova nu trebuie să rămână captiva unui angajament regional care se topeşte în proiectele integraţioniste euro-asiatice,
dar trebuie pe un program individualizat să se convingă cât de „mult” va putea să primească, pentru „mai mult”-ul pe care îl va realiza”.
Timpul.md
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!