Politică

Opinie. Gavrilița să-și dea demisia „din proprie inițiativă” și să scutească colegii din Parlament și din partid de explicații suplimentare

”Scurgerile” de informații precum că în curând ar putea urma schimbarea Guvernului Gavriliță, poate fi perceput și prezentat diferit. Depinde de strategia de comunicare pe care o va prefera noua echipă guvernamentală, deoarece este evident că actuala echipă guvernamentală, în cazul în care va fi schimbată, nu are niciun interes să-și orchestreze propria plecare.

Demiterea unui guvern totdeauna se asociază cu un eșec. Altfel nu poate fi. De ce ai schimba un guvern dacă el este bun? Cu atât mai complicată este situația PAS, pe cale să-și demită Guvernul care a întruchipat victoria istorică și instalarea ”Guvernului timpurilor bune”! Cele 63 de mandate, dar mai ales lipsa de manevră (din cauza lipsei de parteneri în Legislativ!) s-ar putea să forțeze PAS la acțiuni pe cont propriu pentru a încerca instalarea unui guvern nou. Rămânerea în funcție a premierului actual, chiar cu reînnoirea substanțială nu permite, din câte se pare, un „rebranding” de succes, o reclădire a imaginii de altă dată a PAS.

Cu toate acestea, procedura de despărțire de echipa guvernamentală curentă nu va fi atât de simplă cum poate pare la prima vedere. Varianta „ideală” în aceste condiții ar fi ca Premierul să-și prezinte demisia ”din proprie inițiativă” și să scutească colegii din Parlament și din partid de explicații suplimentare. În realitatea, de la modalitatea de demitere (prin „cerere” sau prin vot de cenzură) lucrurile nu se vor schimbă prea mult. Diferența ar consta doar în faptul că în cazul demiterii toate întrebările cad pe capul parlamentarilor/partidului iar în cazul „cererii” o parte din explicații trebuie date și de cel /cei maziliți. Întrebările care se vor pune neapărat sunt evidente pentru acest tip de situații – de ce, care sunt motivele și cum poate fi explicată electoratului demiterea propriului guvern sau, în cazul „cererii”, ce motive poate invoca premierul pentru ași justifica dezicerea de cel mai important angajament făcut de un politician în fața alegătorilor? În cazul dnei Gavriliță, chiar dacă va pleca „benevol”, ea nu va putea pleca și din țară. Lucru valabil și pentru colegii actuali din Guvern. În acest caz există un risc enorm pentru PAS de a contraria Diaspora pe care o invită acasă să muncească întru fericirea noastră a tuturor iar fără votul diasporei soarta PAS poate fi pecetluită definitiv. „Retragerea„ într-o funcție în afara țării a membrilor guvernului „demisionar” ar echivala, astfel, cu minciuna și trișare, fapt care poate afecta rău imaginea PAS! Pe de altă parte, dacă vor rămâne acasă, „demisionarii” vor trebui să reziste criticilor, inclusiv din partea colegilor de partid care, inevitabil, vor da vina pentru eșecul guvernării pe cei „plecați”. Pe cine altul? ( Trebuie să menționăm, în acest context, că într-un regim parlamentar pe care l-ar avea și Republica Moldova, responsabilitatea o poartă „avant tout” fracțiunea parlamentară. Anume prin deputații săi PAS a instalat și promovat politicile sale iar faptul că Cabinetul de Miniștri nu a ieșit din cuvântul șefilor de partid, inclusiv a celor neformali nu stârnește niciun dubiu!)

Nu poate fi trecut cu vederea și faptul că în componența Guvernului, au intrat cele mai reprezentative persoane din punct de vedere politic, dar și tot ce era mai profesionist disponibil în PAS la momentul formării lui. Principiul afilierii stricte la partid și evitarea oricăror „contacte” cu societatea în cazul angajărilor (inclusiv urmare a epurărilor) în structurile Puterii de stat și cele ale Administrației publice (biurocratice și apolitice) a fost pus la baza actului guvernării PAS. „Concedierea” în aceste condiții a Guvernului echivalează cu decapitarea elitelor de partid și înlocuirea lor cu altele noi! Aceasta înseamnă că într-o perioadă extrem de scurtă sunt „plecate” persoanele care, cu o mare doză de probabilitate, au stat la temelia partidului și au construit victoria în alegeri. Acest lucru mai însemnă că în fruntea PAS vine lume relativ nouă care, inevitabil, va aduce nu doar o reformatare a partidului dar și anumite mutații la nivel de mesaj politic din partea PAS. Un Program politic (de guvernare) nou?

Dacă ținem cot de numărul mare de parlamentari plecați din Legislativ spre diferitele structuri ale puterii executive și, prin urmare, numărul mare de parlamentari noi, putem spune că natura majorității parlamentare și „conținutul” politic al majorității, implicit al partidului, va avea de suferit schimbări esențiale. Această presupunere este permisă și datorită faptului că PAS nu se asociază cu vreo doctrină politică concretă. ( În realitate lucrurile stau altfel. Chiar dacă membrii de partid, inclusiv conducerea nu își asumă vreo ideologie/doctrină politică de o manieră „conștientă”, acest lucru nu înseamnă că ea nu există). Specificul PAS însă ține de „diversitatea” latentă de opinii și „ideologii” prezente în partid. De la „naționaliști” pro-români și tot spectrul posibil de opinii și orientări (nu totdeauna clar închegate) până la curentul „civic” de esență anti-românească. Euforia victoriei în alegerile parlamentare, precum și surpriza rezultatului au ținut în frâu emoțiile și ambițiile membrilor PAS ajunși în fotoliile puterii de stat. Verticala puterii „a la Voronin” întruchipată de Președinta Republicii a asigurat și ea, stăpânirea emoțiilor și ambițiilor. Odată însă cu „plecarea” din Guvern (și foarte verosimil din partid) a greilor PAS (iar dacă nu pleacă conflictul va fi și mai spinos), eveniment suprapus pe experiența acumulată între timp de deputații PAS plus pofta de putere în ascensiune, lucrurile pot detona iar unitatea PAS ar putea fi zdruncinată din temelie.

Ascensiunea nivelului II din PAS și transformarea lui în „frișcă politică” ar putea semnifica preluarea Executivului de persoane care nu au nicio afinitate cu partidul, fapt care poate nemulțămi puternic membrii de rând. Totodată este greu să pretinzi că aduci profesioniști mai buni când cei care sunt pe cale să plece ( ori chiar au plecat deja) au avut și diplomele cele mai „grele” posibile dar și imaginea de experți desăvârșiți. De unde alții?

Pe fonul crizei prin care trece guvernarea dar și țara în întregime, nemulțumirile și divergențele ținute încă sub preș pot răbufni în cel mai nepotrivit mod.

Pentru moment acestea sunt doar niște probabilități ce țin de logica politică și politologică a fenomenului politic. Cu certitudine viața poate fi mult mai inventivă.

Igor Klipii

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


1 comentariu

  1. Perturbarile produse in zona economica nu tin de guvern si cunoastem foarte bine cu toti: sunt consecintele razboiului de agresune a Rusiei contra Ucrainei…. Atunci cand guvernul are la activ dobandirea RM de tara candidat membru al UE iar razboiului din imediata vecinatate nu-i pus capat, ar fi nerezonabil ca la jumate de cale ca acest guvern sa-si dea demisia, ca vezi Doamne, niste tipalai prorusi, asazisa opozitie, le vor demisia. Pai ei vor demisia si dnei Presedinte….Ei urmaresc cu totul alte scopuri decat bunastarea si mersul bun al lucrurilor pe interior.
    O zicala potrivita zice: caii la jumatate de pod nu se schimb…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *