Parcările cu plată din centrul Capitalei – mărul discordiei din Primărie
Primăria municipiului Chișinău a inițiat o serie de proiecte care ar veni să transforme Capitala într-un oraș modern și european. Astfel, în 2015, a început reabilitarea străzii Vasile Alecsandri în februarie și a bulevardului Negruzzi – în iunie, proces care durează mai mult decât s-a promis. Mai mult, Primăria anunță că, în curând, vor fi reluate și lucrările pe bulevardul central. De altfel, se vorbește și despre un nou proiect, care ar avea ca scop fluidizarea traficului și oferirea spațiului pentru pietoni, prin amenajarea parcărilor în centrul Capitalei. Totuși, societatea civilă și unii consilieri municipali susțin că transparența decizională lipsește și că proiectul este foarte suspect.
Primăria municipiului Chișinău a stabilit un parteneriat public-privat, prin care se presupune amenajarea a mii de locuri de parcare cu plată în perimetrul străzilor Alexandr Pușkin, Alexandru cel Bun, Vasile Alecsandri și bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt. Potrivit contractului semnat în decembrie 2015, antreprenorul se angajează să amenajeze, în acest an, nu mai puțin de 2.500 de locuri de parcare cu plată din banii proprii în partea centrală a municipiului Chișinău.
25 de mii de locuri de parcare
Ținând cont de faptul că majoritatea acestor străzi coincid cu acele artere care vor fi reparate din banii primiți de la BERD, antreprenorul nu va fi nevoit să investească nici un leu și doar va primi în gestiune, pentru 25 de ani, cu titlu de gratuit, aceste locuri de parcare. Antreprenorul ar trebui să construiască 25.000 de locuri de parcare cu plată, pe întreg teritoriul municipiului Chișinău.
Schema Zonei Parcărilor cu Plată și a proiectelor de reabilitare a străzilor
Activistul civic Victor Chironda a comentat că acest proiect este de fapt o schemă de estorcare a banilor de la cetățeni, creată de funcționarii din Primărie prin intermediul a două proiecte de dezvoltare urbană realizate din bani publici.
Potrivit activistului, în mod subiectiv și ilegal, Primăria amenajează parcări pentru automobile din contul trotuarelor care se repară în prezent. „Astfel, compania care va „amenaja” parcările, de fapt, are totul gata și nu necesită să investească bani. Mai mult ca atât, în baza contractului care s-a semnat, municipalitatea va primi doar 10 la sută din venituri, iar 90 la sută revine spre compania privată”, explică Victor Chironda.
Mașini parcate pe strada A. Pușkin din centrul capitalei
15 lei per oră
Potrivit contractului dintre Primărie și compania austriacă EME Parkleitsystem, parcarea în partea centrală a Capitalei ar costa zece lei pe oră, iar pe strada Ștefan cel Mare -15 lei pe oră. „Conform unor calcule simple, compania contractată ar avea un câștig de peste 16 miliarde de lei, în cei 25 de ani de gestiune a locurilor de parcare, practic fără să investească, din care statul ar primi doar 10 la sută. Sunt bani ratați pentru bugetul municipal”, susține activistul civic.
Pal Ivancsics, reprezentantul companiei austriece, a declarat pentru TIMPUL că prețul mediu pentru o oră de parcare a fost anunțat de Consiliul Municipal Chișinău, iar locurile de parcare în centrul orașului sunt mai valoroase decât cele în zonele aferente, de aici apare și diferența de prețuri. „Locurile de parcare există deja pe străzile Chișinăului, vehiculele sunt parcate acolo în fiecare zi, iar sarcina noastră este de a organiza și exploata o parcare publică cu plată”, a declarat Pal Ivancsics. Mai mult ca atât, acesta a adăugat că taxa de parcare are și scopul de a descuraja utilizarea automobilelor și încurajarea utilizării transportului public. „Este important să menționăm că cetățenii cu viză de reședință în Chișinău nu vor plăti pentru parcare în zona unde trăiesc, de îndată ce regulamentul va fi adoptat de către Consiliul local”, a spus bărbatul.
Când urmează să apară parcările cu plată
Deși am insistat asupra unui răspuns din partea reprezentantului companiei despre când vor începe lucrările la amenajarea parcărilor, ni s-a spus că în contract sunt prevăzuți acești termeni, deși nici în document nu este clar. Cât despre investițiile care urmează să fie făcute, antreprenorul a spus că nu poate dezvălui aceste informații.
Mașini parcate pe spațiile verzi, str. Alexandru cel Bun din Chișinău
Regulamentul prevede că orice contract înainte să fie semnat, trebuie să fie votat în CMC, contractul cu parcările cu plată a fost semnat de către viceprimarul Nistor Grozavu fără să fie trecut prin consiliu, fapt ce reprezintă depășirea atribuțiilor de serviciu și abuz de putere, consideră unii consilieri din CMC.
Igor Gamrețki, șeful interimar al Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie, a spus că proiectul urmează să fie aprobat și votat de consilieri mai târziu. „Amenajările parcărilor o să înceapă atunci când va fi aprobat în consiliu acest contract sau o formă a lui”, a subliniat șeful interimar. Ulterior, responsabilul a precizat că antreprenorul a solicitat amânarea contractului cu un an. În acest sens, un document adițional a fost deja semnat.
Investiție de circa zece milioane de euro
Potrivit lui Gamrețki, compania austriacă cu care s-a semnat contractul nu va construi locuri de parcare, ci va amenaja locurile existente cu marcaj delimitator, semne de circulație rutiere, schiță pentru semnele de circulație rutieră, parcometre, bancomate, tot sistemul și crearea softului.
Compania contractată va crea cel puțin o mie de locuri de muncă, totodată vor exista peste 20 de mașini care vor ridica mașinile neautorizat marcate, blocarea roților. De altfel partenerul austriac urmează să investească între patru și zece milioane de euro, bani care ulterior vor fi recuperați de investitor. „Conform calculelor, timp de nouă ani compania își va recupera investițiile, iar apoi va începe să aibă profit curat. O astfel de investiție de lungă durată, pe 25 de ani e ceva normal. Investitorul vine cu un oarecare profit”, a comentat Gamrețki.
Contractul a fost semnat ilegal
Victor Lutenco, consilier PPEM din consiliul Primăriei a declarat că se opune acestui proiect, or contractul a fost semnat ilegal. „Însăși selecția antreprenorului care a fost făcută, după părerea noastră, nu a fost una corectă. Din start, în timpul concursului, a fost trecut proiectul prin cel puțin două comisii, care nu au nicio tangență cu studiul de fezabilitate sau cu proiectul per general”, susține consilierul.
În apropierea străzii pieonale din Chișinău, automobilele sunt parcate pe trecerea de pietoni.
În același timp, acesta nu exclude că EME Parkleitsystem ar putea fi o companie destul de bună, cu experiență dobândită în Austria sau Ungaria. Totuși, Victor Lutenco atenționează că am putea „să ne trezim cu aceeași mâță în sac ca în cazul aeroportului”. „La început ni s-a spus că un aeroport din Habarovsck dorea să facă aceste investiții, dar până la urmă s-a dovedit că investitorii sunt niște companii fondate de off-shoruri și nu este clar de cine sunt fondate. Se pare că același lucru ne este pregătit și cu acea companie cu parcări, cu atât mai mult că termenul de contractare este de 25 de ani”, a conchis Victor Lutenco.
Conform documentului de proiect, acesta are câteva scopuri – de a fluidiza traficul în Capitală, de a reglementa strict zonele de parcare, transport și spațiu pentru pietoni și oferirea spațiilor pentru pistele de bicicliști.
VOX
Sunteți dispuși să achitați 15 lei/h pentru parcare?
Atât ar trebui să coste parcarea automobilelor în centrul Capitalei, după ce compania austriacă EME Parkleitsystem, contractată de Primăria municipiului Chișinău, va amenaja parcările corespunzător.
Ruslan, 34 de ani
Pentru ce să plătim parcarea, când de jur împrejur toate mașinile sunt parcate gratis? Sau să facă pentru tot orașul parcări cu plată, sau deloc. Nu îmi imaginez cum pe strada aceasta (n.red.: Pușkin) va fi cu plată, iar cu două cartiere mai spre Buiucani va fi gratis. Evident că mă voi parca acolo și așa vor face toți șoferii. Oamenii noștri nu au bani pentru astfel de cheltuieli. Curând toți vor merge cu troleibuzul sau autobuzul.
Ștefan, 24 de ani
Am fost în mai multe orașe europene și am achitat plata pentru parcare cât era indicat. Dar nu era echivalentul a 15 lei per oră, cât se propune pentru Chișinău. Era o sumă mică pe care-mi permiteam să o achit. Nu știu câți din șoferii de la noi ar fi dispuși să plătească acești bani când se adună mai multe ore. Dar dacă aceasta ar face o oarecare ordine pe drumurile noastre și ar fi mult mai libere, aș susține această inițiativă, doar cu un preț mai mic.
Sergiu, 37 de ani
Cred că suma de 15 lei este exagerată. Chiar dacă au hotărât să facă parcări cu plată, ar trebui să fie o sumă care să nu afecteze bugetul familiei. Nu cred că acest proiect poate fi implementat în orașul nostru. În Europa, în orașele care au astfel de parcări, oamenii au alte salarii și își pot permite. La noi, însă, lumea este săracă.
Vladimir, 52 de ani
Uitați-vă ce drumuri rele avem! Pentru ce să mai plătim și pentru parcarea asta? Bani aruncați în vânt! Anul trecut au mărit impozitele, la anul iar au anunțat că se vor mări, noi, oamenii, cu ce să trăim. Și dacă am venit aici pe o oră la cumpărături cu soția trebuie să plătesc 15 lei? Unde se duc acești bani? La cineva de la primărie în buzunare? Mai bine să repare drumurile din oraș, nu doar cele care duc spre Colonița. Avem străzi foarte distruse, care sunt chiar în centrul orașului, nu ne ducem departe la periferie, de ce nu le repară pe ele?