Chișinău

Pasajele subterane ale Chișinăului – patrimoniul de „povară” al municipalității

Acest peisaj apocaliptic apare și în alte subterane ale capitalei. În timp ce chișinăuenii își arată nemulțumirile, autoritățile încearcă să împartă responsabilitatea cu arendașii acestor subterane.

Administrația Academia de Științe a Moldovei a încercat, în repetate rânduri, să dezlege problema salubrizării subteranei din preajmă. Tatiana Manole, energetician șef, spune că instituția nu are resurse adăugătoare pentru angajarea unui măturător. Curățenia pasajului nu ține de Academie ci de Primărie, susține Tatiana Manole. „Noi am trimis de mai multe ori scrisori oficiale Direcției municipale de transport și căi de comunicție, și chiar ne-am adresat, personal, dl. Adrian Boldurescu, directorul acestei direcții, dar fără rezultate considerabile”, se plânge Tatiana Manole. În același timp, șeful secției marketing din cadrul Direcției, Oleg Ponomarenco, spune că pasajul este dat în arendă.

Prin aceeași experiență a trecut și Spitalul municipal nr. 1 din capitală ce are în vecinătate un pasaj subteran. Victor Sajin, șeful gospodăriei spitalului, susține că cei doi măturători ai instituţiei au grijă de 6 ha de teren şi sunt remuneraţi cu doar 1000 de lei. "Cum ar putea fi obligați angajații să facă curat și în subterana care nu ține de instituția lor", a adăugat Victor Sajin. Totodată, Veronica Iurcu, asistentul marketing al centrului comercial Mall, amplasat pe cealălaltă parte a pasajului de pe viaduct, spune că administrația magazinului nu a stabilit vreo acțiune legată de pasaj, în afară de desfășurarea festivalului grafiti. Recunoaște însă că ar fi în interesul lor ca subterana să fie curată.

”… de pasajele date în arendă au grijă chiriaşii…”

"Majoritatea trecerilor subterane au fost construite între 1970 și 1992. De la bun început acestea nu au fost pevăzute pentru dezvoltarea unor afaceri comerciale, ci doar pentru a ușura trecerea pietonilor", susține arhitectul Valeriu Lupașcu, șef de catedră la UTM. „Doar în două pasaje subterane din Chișinău, lângă Academia de Științe și la intersecția Izmail/Ștefan cel Mare, a fost prevăzută amplasarea unor gherete pentru presă, magazine adiacente și cafenele ”, continuă ing. Victor Vacaru, administratorul intreprinderii „Ianus” SRL.

Ghenadie Ivașcenco, președintele Comisiei pentru construcții, arhitectură și relații funciare a Consiliului Municipal Chișinău (CMC)  spune că subteranele sunt un patrimoniu al Primăriei și de ele trebuie să aibă grijă autorităților locale, chiar dacă acestea sunt date în arendă. ,,Dacă Primăria a încheiat un contract cu cineva, asta nu-i eschivează pe funcționarii municipali de monitorizarea lucrului făcut”, menționează consilierul.

Ghenadie Ivașcenco atenționează că problema subteranelor nu constă în întreținerea proastă, ci în lipsa reconstrucției capitale. Pe de altă parte, cei de la Direcție municipală de transport, susțin că Primăria nu poartă răspunderea de curățenia pasajelor date în arendă. Singurele subterane aflate în gestiunea Direcției sunt cele din preajma magazinului Mall/Spitalului municipal nr. 1, din zona Aeroportului și cea de pe str. M. Sadoveanu, de la Ciocana. De curățenia în aceste pasaje este responsabilă întreprinderea municipală Exdrupo. Adrian Boldurescu, șeful Direcției susține că instiuția face tot posibilul pentru a menține ordinea în subterane, dar de cele date în arendă nu poartă răspundere. ,,Pasajul se dă în arendă pentru activități de comerț, dar arendașul trebuie să aibă grijă să facă curat. Doar timp de o lună s-au schimbat 17 becuri într-un singur pasaj, cum putem vorbi despre inactivitatea Primăriei”, subliniază funcționarul.

În total, în Chișinău sunt date în arendă 15 subterane, inclusiv cea de lângă AȘM. Direcția transport şi căi de comunicaţie este responsabilă doar de reparația capitală a scărilor subteranelor date în arendă, însă întreținerea este pe seama chiriașilor. „Arendașii cer să le fie întoarsă suma pentru întreținerea pasajului însă conform contracului ei sunt obligați să întrețină pasajul din banii proprii. Controale sunt suficiente, aici chiar nu e nicio problemă”, spune Ponomarenco.

În timp ce Direcția atribuie responsabilitatea întreținerii pasajelor celor care le arendează, ultimii pezintă altfel situația. Serghei Nichitin, omul de afaceri și proprietarul intreprinderii ,,Ianus”SRL, care arendează cel mai mare spațiu subteran din pasajul de la Izmail, spune că la momentul luării în arendă a pasajului, în contract era stabilit că de curățenia și starea subteranei are grijă întreprinderea Exdrupo. „Noi făceam curat, iar Exdrupo ne întorcea banii pentru întreținere. Dar din 2004 nu am mai primit nici un leu, nici de la Exdrupo, nici de la Direcția de transport”, precizează acesta.

Oleg Ponomarenco este de acord cu afirmațiile omului de afaceri și spune că arendașul are obligația să facă ordine în pasaj. El face trimitere la un contract de închiriere din 2002. Alte documente nu recunoaște sau refuză să le prezinte: ,,veniți voi să-mi faceți regulă aici”.
Administratorul pasajului de pe str. Izmail, spune că întreținerea nu subânțelege doar curățenia (pentru care sunt angajați 4 persoane). ,,Numai pentru evacuarea deșeurilor cheltuim pe lună 3-4 mii de lei, paza, corpurile de iluminare, energia electrică și rețelele electrice, apa, cu tot cu țevi care se mai sparg din când în când, canalizarea, sistemul anti-inundații. Toate acestea se adună pe lună până la 100 mii de lei”, remarcă Victor Vacaru.


Serghei Nichitin, arendaşul pasajului subteran de la intersecţia str. Izmail şi bd. Ştefan cel Mare

Un alt antreprenor, din pasajul de lângă AȘM, Anatolii Rotari, directorul firmei ,,Xenia Rotari”, spune că nu poate întreține pasajul deoarece nu activează ca și agent economic din motivul că i-a expirat contractul de arendare, iar o autorizație de activare nu i s-a dat. ,,De unde să i-au bani? De inundații tot eu răspund, nu am primit niciun ban pentru pagube. Iată am scris cerere de renunțare la pasaj, că asta nu-i afacere”, mai spune acesta.

Consilierul municipal, Ghenadie Ivașcenco, spune că, întradevăr, contractele semnate în anii 1990 sunt defectuoase și pot fi interpretate în orice fel – să se facă curățenie tot pasajul sau doar lângă chioșc. ,,Spaţiile s-au dat în chirie fără organizarea unui concurs. A fost o totală lipsă de transparență", mai spune acesta.

Prelungirea contractelor cu posibilitate de privatizare?

Conform Direcției transport şi căi de comunicaţie, agenții economici din pasajele subterane arendează de la 2 până la 800 m². Contractele de închiriere au fost oferite pe o perioadă de 5 ani, iar din 2006 nu a fost prelungit niciun contract. La moment, toți arendașii pasajelor au contracte expirate.

Adrian Boldurescu spune că direcția oferă tuturor scrisori prin care pot activa în continuare, chiar dacă documentele de prelungire a contractelor sunt în curs de procesare. ”Prin această scrisoare li se oferă o asigurare că pot activa în continuare fără să li se închidă afacerea”, spune Boldurescu. La toate subteranele sunt probleme, mai spune el, cu excepția celei de la Ismail, deoarece nu le merge bussinesul și arendașii vor să se dezică de chirie. ,,Până când CMC nu va prelungi contractele de arendă, subteranele vor rămâne în aceeași stare, inclusiv cele care nu sunt date în arendă și de care are grijă Exdrupo”, adaugă funcționarul.

Oleg Ponomarenco, crede că trebuie să fie prelungite contractele, în cazul dacă antreprenorul a mai arendat și nu are probleme cu achitarea arendei. ,,Conform art. 904 din Codul Civil, el are prioritate în obținerea prelungirii contractului. Așa și scrie în contract-prelungire, nu darea în arendă, și de asta se face fără concurs”, menționează funcționarul.


Oleg Ponomarenco,  șeful secției marketing din cadrul Direcției Transport 

De expirarea contractelor de arendă se plâng toți arendașii, aceasta, permițându-le să se eschiveze de la responsabilitatea de a face curat și reparație, iar unii, chiar refuză să plătească arenda. ,,Doar doi arendași nu plătesc chiria: cel din pasa¬jul de la Izmail și cel de la AȘM”, spune Oleg Ponomarenco, care coordonează chiria pasajelor de 20 de ani. 

Antreprenorul, care închiriază subterana de la AȘM, Anatolie Rotari, spune că nu a mai putut activa din 2009, fiindcă nu i s-a oferit autorizația de activare, în timp ce prelungirea contractului de arendă se tărăgănează. 

Ponomarenco ripostează că arendașului Rotari nu i s-a permis să activeze deoarece are datorii de 70 de mii de lei. ,,Prin decizia CMC, lui i s-a dat în arendă 230 m², el însă, plătea doar pentru o suprafață mai mică de 200 m². Prin cererea de prelungire a perioadei de arendă noi înțelegem că antreprenorul vrea să activeze mai departe. Ceea ce înseamnă că el trebuie să plătească pentru arendă și pentru cei trei ani (din 2009) de când nu a mai activat, dar a deținut oficial arenda asupra pasajului. Acum Primăria îi cere aceste datorii”, spune șeful secției marketing. În același timp Adrian Boldurescu, subliniază: ,,dacă arendașul pasajului de la Academie nu a activat din 2009 trebuia să ne aducă la cunoștință că nu mai vrea să activeze”.

Pasajul de la Izmail este cu cele mai mari bătăi de cap pentru Primărie și Direcție. Intreprinderea ,,Ianus” nu plătește pentru arendă din 2005. De atunci, agentul economic se află în proces de judecată cu Primăria. Serghei Nichitin, directorul firmei spune că motivul proceselor de judecată este majorarea nejustificată de cca 2.5 ori a taxei pentru arendare. ,,Noi nu am fost de acord și am contestat la Curtea de Conturi, care ne-a dat dreptate. Primăria nu avea dreptul să majoreze atât de mult taxa pentru arendă, de aceea am refuzat să achităm și de aici au început procesele de judecată”, precizează el.

Concomitent omul de afaceri, deși nu a achitat de timp de şapte ani arenda pasajului, cere de la Primărie să-i fie restituite cheltuielile pentru întreținerea acestuia, deoarece, spune el, din 2004 nu i s-a mai întors nimic. ,,Sunt gata să plătesc arenda acestui pasaj, doar dacă îmi este scoasă majorarea impusă ilegal de Primărie și cheltuielile pentru întreținerea pasajului, care s-au ridicat cam la un milion de lei”, mărturisește acesta.


Pasaj subteran pe şos. Hânceşti

Pe de altă parte Oleg Ponomarenco, spune că pasajul este proprietatea Primăriei, iar Direcția poate majora taxa pentru arendă: ,,Nu-ți place, reziliază contractul și lasă să vină altcineva. A fost majorat coeficientul de calculare a taxei pentru arendă, fiindcă așa erau necesitățile. Iar firma ,,Ianus” este datoare Primăriei cu 4 milioane de lei”, adaugă Ponomarenco. Ghenadie Ivașcenco spune, însă, că procesul de judecată se poate desfășura și fără ca firma ,,Ianus” să activeze în continuare în pasaj.

Ecaterina Tomilova, arendașa unui pasaj de la Botanica, confirmă spusele lui Ponomarenco. Ea plătește regulat arenda, deși o consideră foarte scumpă. ,,Eu întrețin tot pasajul. Cârpesc, inclusiv, scările, chiar dacă am doar 4 buticuri funcționale. Nu mai rezist, vreau să-l las că îmi aduce doar prejudicii. Cei de la Primărie nici nu-și bat capul să-mi întoarcă ceva bani. Nu mai înțeleg nimic, cine, cum și ce trebuie să facă. Legea nu funcționează la noi”, spune ea.

Un alt concurs pentru arendarea pasajelor?

Consilierul municipal, Ghenadie Ivașcenco spune că cei de la CMC tărăgănează din 2007 relungirea contractelor. „Conform legii, Consiliul Municipal nu poate să prelungească contractele de arendă. Corect este anunțarea unui concurs nou, să fie scoase la licitație toate pasajele subterane. Cine propune condiții mai bune, aceluia i se va da în arendă pasajul. Cum putem noi să prelungim la nesfârșit contractele. Modelul vechi a fost unul defectuos, noi nu am dezvolat pasajele subterane, ci am dezvoltat afecerile cuiva”, conchide consilierul.

Mai mult, consilierul recunoaște că în procesul de dare în chirie a pasajelor pot fi cazuri de corupţie, pentru că nu e determinat clar cine și ce trebuie să facă. „Ca să dai în chirie atâțea m², fără reguli absolut clare, este foarte greu să fii echidistant. Și faptul că s-a lăsat de azi pe mâine, nu s-au prezentat rapoarte, mă face să cred că nu a fost foarte curat gestionat acest patrimoniu” subliniază consilierul.

În același timp, Ivașcenco spune că Primăria este incapabilă șă-și gestioneze patrimoniul, deoarece nu este organizată ca o structură corespunzătoare cerințelor de astăzi. ,,De patrimoniul municipal se ocupă cine vrei, acesta fiind împărțit în 20 de departamente, fiecare este responsabil pe câte o bucățică. Primăria trebuie să aibă o direcție specială care să se ocupe doar de patrimoniu” crede Ghenadie Ivașcenco.


Harta pasajelor subterane din Chişinău

Pentru gestionarea corectă a pasajelor subterane, Ghenadie Ivașcenco, vine cu câteva idei:
 Pasajele trebuie oferite în chirie strict prin concurs, fără prelungirea vreunui contract;
 Primăria va crea o comisie pentru perfecționarea contractelor;
 Pasajel se vor da în arendă unor antreprenori mari, pe un termen de 15 ani, care vor răspunde de starea pasajului (curățenie, reparație, investiții). La rândul lor, antreprenorii mari vor putea da în arendă spaţii comerciale altor antreprenori mai mici;
 Dacă vor fi date antreprenorilor mici, din banii pentru arendă și subvențiile Primăriei, s-ar putea efectua o reparație capitală a pasajelor subterane din Chișinău.

Lidia Prisac, Marian Cepoi
și Mihaela Corcinschi (
Școala de Studii Avansate în Jurnalism)

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *