Criza

Pentru creștere economică, Moldova are nevoie de competitivitate şi măsuri anticriză

Întârzierea cu care se produce relansarea economică a R. Moldova este din cauza că, de la bun început, s-a ascuns că suntem afectaţi de criză. Expertul Viorel Chivriga consideră că nu putem vorbi în prezent de o ieşire totală din această recesiune, dar de o revitalizare a anumitor sectoare economice, cum ar fi comerţul extern, agricultura, industria în unele subsectoare etc.

Astfel, deşi în sectorul agro-alimentar a fost declanşată o panică, pentru anul 2010 se estimează o creştere cu 14% a producţiei globale agricole. Potrivit economistului Viorel Chivriga, recoltarea cu întârziere a unor cereale, restricţionarea exporturilor de băuturi alcoolice în Rusia şi reducerea numărului de exportatori de produse vegetale pe piaţa estică au influenţat negativ evoluţiile din acest domeniu. De asemenea, partea negativă ţine şi de politicile din agricultură: „De exemplu, în 2010 am avut parte de mult populism, adică la aprobarea unor hotărâri de guvern nu s-a ţinut cont de planul de relansare economică”. „Partea pozitivă este că de preţurile mari beneficiază producătorii. Produsele solicitate pe piaţa internă sunt şi vor fi solicitate şi pe cea externă”, a mai menţionat economistul.

V. Chivriga a explicat şi evoluţia curentă din comerţul exterior. Deşi în acest sector au fost înregistrate mici schimbări, principala problemă care rămâne în faţă sunt negocierile privind liberul schimb cu Uniunea Europeană. „Pentru exportatorii din Moldova, semnarea unui Acord de Liber Schimb aprofundat cu UE va însemna deschiderea unei vaste pieţe de bunuri, caracterizate printr-un potenţial mare de absorbţie, putere de cumpărare ridicată şi stabilitate relativă a preţurilor”, a subliniat el.

Întrebat dacă în RM mai este criză, Viorel Chivriga a răspuns că nu putem afirma cu certitudine că ţara noastră a ieşit din criza economică, dar este vorba de o relansare în anumite sectoare economice. Cea mai mare greşeală, în opinia lui, a fost faptul că s-a ascuns, încă de la sfârşitul anului 2008, că nu suntem afectaţi de aceasta: „Ca rezultat, în anul 2009 ne-am trezit într-un hău. De aceea, este foarte greu ca după o perioadă şifonată să revii spectaculos”.

În pofida acestui lucru, experţii de la IDIS au ajuns la concluzia că lucrurile merg într-o direcţie bună. Iar, în viitorul apropiat, RM trebuie să ţină cont de două componente pentru a avea succesul pe care şi-l doreşte – competitivitatea şi măsurile anticriză.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *