Personalitatea zilei. Popa Ion ZamÄ
În vara anului 1931, un grup de cercetÄtori de la BucureČti, conduČi de renumitul sociolog Dimitrie Gusti a descins în satul basarabean Cornova, judeČul Orhei. Cea mai pitorescÄ figurÄ care i-a impresionat pe oaspeČi a fost popa Ion ZamÄ, care a reuČit sÄ modernizeze satul cu ajutorul religiei.
De exemplu, când a trebuit sÄ-i convingÄ pe sÄteni sÄ ardÄ câteva grajduri în care se încuibase o epidemie, i-a covins cÄ intrase dracu în ele Ĺi cÄ dracu nu poate fi scos decât cu focul. Ĺi tot în direcĹŁia pÄstrÄrii igienei satului a acĹŁionat popa ZamÄ Ĺi atunci când Ĺi-a convins enoriaĹii sÄ astupe gropile din drum, spunându-le cÄ, altfel, o sÄ se poticneascÄ în ele pe lumea cealaltÄ.
ÎncÄ în timpul studiilor la seminarul teologic de la Kiev, Ion ZamÄ, un tânÄr provenit dintr-o familie sÄracÄ, a citit nu doar Evanghelia Či VieČile SfinČilor. ÎncepuserÄ a-i pica în mânÄ câte un Spencer («SpenĹŁeraĹ», cum îi spunea), un Darwin Ĺi altele, care îi zdruncinaserÄ credinĹŁa. Astfel cÄ, la o «ascultare», Ĺi-a permis sÄ aibe îndoieli cu privire la Sf. Ilie, care s-ar fi urcat la cer. Dat în judecata episcopului, acesta l-a certat Ĺi i-a arÄtat cÄ, fiind copil de om sÄrac, e pÄcat ca mintea lui sÄ se prÄpÄdeascÄ în sÄrÄcie, când mai cuminte era sÄ rÄmânÄ la Seminar Ĺi sÄ se facÄ preot. L-a convins, aĹa cÄ «pentru mine, urcat a fost, de atunci, Sfântul Ilie la cer», trÄgea dânsul o profanÄ concluzie, cu o faĹŁÄ spÄĹit simulatÄ.
Cu oarecare batjocurÄ, dar cu cele mai bune intenĹŁii, popa ZamÄ folosea învÄĹŁÄturile bisericii în cele mai neprevÄzute forme. Cum filoxera distrusese viile regiunii, în locul lor popa ZamÄ a comandat sÄ-i vie din Algeria viĹŁÄ americanÄ, altoitÄ apoi cu soi local. Dar viĹŁa de soi nou trebuia stropitÄ cu piatrÄ vânÄtÄ, dar oamenii se împotriveau, deoarece cÄlugÄrul Inochentie de la Balta, fondatorul inochentismului, le interzicea. Atunci popa ZamÄ le-a spus consÄtenilor de pe amvon (când avea obicei sÄ ĹŁinÄ cuvântÄri de îndrumare gospodÄreascÄ mult ascultate de sÄteni, care veneau la slujbÄ mai ales ca sÄ-l audÄ vorbind), cÄ viĹŁa pe care a adus-o venea dintr-o ĹŁarÄ strÄinÄ – pÄgânÄ, turceascÄ; aĹa cÄ trebuia botezatÄ ca sÄ fie Ĺi ea creĹtinÄ. A ieĹit deci în câmp cu butoiul cu apÄ cu piatrÄ vânÄtÄ, a umplut cu ea vermorelul, l-a luat în sate Ĺi cu diaconul lângÄ el a început sÄ stropeascÄ via, cântând «În Iordan botezatu-te-ai tu Doamne…!»
În 1932, în ianuarie, preotul din Cornova a fost invitat la BucureĹti, sÄ conferenĹŁieze la Institutul Social Român. S-a stins în 1944. Sociologul Henri H. Stahl scria în amintirile sale „Ceea ce copleĹea în toatÄ purtarea lui era o nemÄrginitÄ dragoste de oameni. Se simĹŁea solidar cu ei; mai mult încÄ, rÄspunzÄtor de soarta lor, de aici Ĺi de apoi. Chiar dacÄ oamenii lui intrau în pÄcat, el nu putea fi decât tot alÄturi de ei, orice ar fi fÄcut, fie Ĺi «revoluĹŁie»! Cu gândul cÄ totuĹi va putea aduce mai multÄ blândeĹŁe Ĺi mai multÄ înĹŁelegere între oamenii cei mulĹŁi, de care îl lega Ĺi un sentiment de milÄ”.
Sursa: Historia.ro
FiČi la curent cu ultimele noutÄČi. UrmÄreČte TIMPUL pe Google News Či Telegram!