Piețe noi și servicii de internaționalizare prezentate vinificatorilor moldoveni de echipa și consultanții PAC Granturi
La eveniment au participat circa 40 de reprezentanți ai companiilor vinicole din Moldova, care s-au arătat interesate de instrumentele de finanțare oferite de PAC II, și anume granturi de până la 200 mii lei pentru servicii de dezvoltare a afacerii de natură să sporească oferta și competitivitatea de export.
Reprezentanții departamentului marketing ai ”Chateau Vartely” au prezentat noul site al companiei, realizat cu sprijinul PAC Granturi și statisticile vizitelor pe acesta din diferite țări ale lumii. „Noul site aliniază imaginea companiei la tendințele internaționale în mediul online, are un design și conținut mult mai accesibil cerințelor pieței locale și internaționale, este mobile resposive și are un sistem de gestionare mult mai practic,” a declarat Aliona Dinu, șefa Serviciului Marketing din cadrul întreprinderii. De asemenea, cu banii PAC Granturi este finanțat rebranding-ul gamei de vinuri tinere a ”Chateau Vartely”.
”Gateway&Partners”, companie letonă ce operează și în Moldova, a prezentat instrumentele de internaționalizare a afacerilor accesibile companiilor din Moldova, printre acestea numărându-se export intelligence, studii de piață și studii sectoriale, precum și pregătirea negocierilor. „Acest proces include pregătirea materialelor de marketing, studierea piețelor țintă, identificarea și contactarea potențialilor parteneri de export, organizarea deplasărilor și negocierilor”, a declarat Cornel Coșer, directorul ”Gateway & Partners Moldova ”.
Directorul executiv al Organizației pentru Atragerea Investițiilor și Promovarea Exporturilor, Vitalie Zaharia, a făcut o prezentare a instrumentelor MIEPO de susținere a exportatorilor, inclusiv studii de piață, finanțarea participării la expoziții internaționale specializate, etc. Potrivit oficialului, organizația cooperează strâns cu asociațiile sectoriale și, la solicitarea acestora, vine cu sprijin pentru acțiunile de internaționalizare a companiilor. Zaharia a încurajat producătorii de vinuri să vină direct la MIEPO cu propuneri de activități de promovare pe piețele țintă, care vor fi integrate în planul de activitate al organizației.
Un alt beneficiar al PAC Granturi,” Poiana Codrilor” a lansat pe piață primul vin cu brandul „Ulmu” în 2014, urmat, în 2015, de linia „Poiana”, iar în anul curent a exportat în China primele 50 de mii de sticle de vin. Cu sprijinul PAC Granturi a fost elaborat designul produselor, eticheta și ambalajul, a fost contractat un consultant pentru penetrarea pieței chineze și SUA și servicii de marketing online.
Specificul pieței canadiene, unde comerțul cu băuturi alcoolice este monopol de stat, precum și diverse strategii de promovare internațională a vinurilor au fost prezentate de jurnalista și organizatorul de evenimente Nata Albot. Aceasta a subliniat importanța poziționării corecte a vinului și interacțiunea cu „influencerii” locali, persoane care pot influența opinia publică. Un exemplu de succes pe piața canadiană este Vinăria din Vale, care și-a poziționat vinurile într-un segment de preț foarte jos, dar cu o calitate foarte bună. „Acest fapt a impresionat somelierii și presa locală, care au scris despre vinurile moldovenești, au făcut degustări în direct la emisiuni TV, asigurându-le astfel o vizibilitate excelentă. A fost un succes impresionant”, a declarat Nata Albot.
Directorul Unității de implementare a Proiectului Ameliorarea Competitivității, Aureliu Casian, a prezentat procedura de aplicare pentru finanțare și a subliniat că PAC II acordă sprijin nu doar întreprinderilor, ci și Guvernului pentru îmbunătățirea mediului de afaceri și a capacității țării de a accesa piețe străine.
Până în prezent, 9 companii vinicole au aplicat pentru finanțare din partea PAC Granturi, în total fiind aprobate 82 de dosare de grant.
Componenta de Granturi a Proiectului Ameliorarea Competitivității are un buget de 3 milioane de dolari. IMM-urile din Moldova pot beneficia de granturi pentru servicii de consultanţă de îmbunătățire a competitivității și accesarea noilor piețe de desfacere. PAC II acordă finanțări nerambursabile pentru acoperirea a 50% din costul serviciilor de consultanță, dar nu mai mult de 200 de mii de lei per beneficiar. Astfel, agenții economici își putea spori calitatea produselor și a serviciilor, lansa altele noi, optimiza procesele interne, îmbunătăți imaginea companiei, identifica clienți și piețe noi, dar și stabili parteneriate pe lanțurile valorice.
Pentru cofinanțare pot aplica întreprinderile exportatoare sau situate pe lanțul valoric orientat la export din patru sectoare prioritare: produse alimentare şi băuturi; fabricarea produselor electronice şi mecanice; textile şi tehnologii informaționale. Totodată, pentru finanțare pot aplica și întreprinderi din alte sectoare ale economiei, însă aceste patru sectoare vor avea prioritate.
Notă. Cu un buget total de 45 milioane de dolari SUA, PAC II va fi implementat în perioada 2015-2019. Proiectul își propune să îmbunătățească mediul de afaceri prin susținerea Guvernului în implementarea strategiilor orientate spre crearea unui mediu de afaceri favorabil, reducerea constrângerilor și costurilor pentru gestionarea afacerii. Totodată, proiectul va contribui la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii prin facilitarea accesului la finanțare pe termen mediu și lung, fortificarea capacităților instituționale ale ODIMM şi MIEPO, oferirea de granturi agenților economici privați pentru servicii de consultanță, care să contribuie la sporirea competitivității de export, etc.
Timpul.md
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!