Internațional

Presa italiană: Petrol rusesc din Sicilia în SUA, evitând sancțiunile: Rolul rafinăriei Lukoil din Priolo

Rafinăria de la Priolo, în Sicilia, deținută de Lukoil, cel de-al doilea grup rusesc de rafinării, ar fi scăparea pentru eludarea sancțiunilor, care interzic SUA să importe petrol din Rusia, după războiul lui Vladimir Putin împotriva Ucrainei. Plângerea este rezultatul unei investigații realizate de “Wall Street Journal”, care a reconstruit și trasat rutele navelor care sosesc la Siracuza pentru a descărca țiței și pentru a încărca produse procesate din uzina siciliană de rafinare, gazeificare și cogenerare de energie Lukoil, care primește până la 93% țiței din Rusia, pentru a produce benzină, pe care o trimite apoi în Statele Unite unor grupuri precum Exxon, fără a încălca oficial sancțiunile.

Cum? Marea majoritate a petrolului rafinăriei din Priolo provine din Rusia. În Sicilia, petrolul rusesc este rafinat, un proces care îl face să devină “italian”, conform unei practici consolidate care permite țițeiului să se schimbe în funcție de locul în care este rafinat, relatează Corriere Della Sera preluat de Rador.

De la sfârșitul lunii februarie, Statele Unite au interzis importul de petrol rusesc, în cadrul sancțiunilor lansate pentru a pedepsi invazia rusă a Ucrainei, precum și pe cele care afectează personal oligarhii și companiile care au legături cu președintele Putin. Chiar și Uniunea Europeană, după luni de discuții, a decis să urmeze exemplul SUA, iar embargoul asupra petrolului rusesc va începe din 5 decembrie în UE. Până atunci, însă, grupurile din Europa, inclusiv Italia, pot continua să cumpere țiței rusesc fără probleme. Cum face și ISAB di Priolo. Spre deosebire de cel mai mare grup de rafinare din Rusia, Rosneft, care este controlat direct de Stat, compania Lukoil nu a fost sancționată. Și își menține prezența în SUA, unde distribuie produse petroliere în 11 State. O poate face pentru că petrolul în călătoria sa spre America se oprește în Sicilia, la rafinăria Lukoil din Priolo, a doua ca mărime din Italia și a cincea din Europa.

Înainte de războiul din Ucraina, ISAB din Priolo importa petrol din cel puțin 15 țări, iar petrolul rusesc cântărea în medie 30%. Acum, însă, cea mai mare parte a țițeiului provine din Rusia, deoarece băncile europene au încetat să mai finanțeze ISAB, după invazia rusă a Ucrainei. Până la 93% din importurile sale de țiței au venit din Rusia din aprilie, restul este kazah. Tot petrolul provine din porturile rusești, în special din Primorsk.

Potrivit anchetei video a WSJ, care a folosit, printre altele, imagini din satelit pentru a urmări traficul maritim, tot țițeiul cumpărat de Lukoil provine acum din porturile rusești. În special, ancheta arată imagini din SCF Baltica, un petrolier aparținând celei mai mari companii maritime ruse, controlat de Stat și sancționat de Statele Unite, acostat în portul rusesc Primorsk, în timp ce la sfârșitul lunii martie era plin cu țiței. Aceeași navă petrolieră a fost depistată la câteva săptămâni după ce a livrat țiței către rafinăria Lukoil din Priolo. Este un pas crucial, care permite companiei Lukoil să trimită petrol rusesc până în Statele Unite. Acest lucru este posibil, deoarece sancțiunile SUA prevăd o excepție, fără a lua în considerare toate produsele de origine rusă care au suferit “o transformare substanțială” în altă țară.

Din luna martie a acestui an, rafinăria din Priolo a exportat aproape 5 milioane de barili de produse petroliere în Statele Unite, inclusiv 2,5 milioane de barili de benzină, suficient pentru a umple 7 milioane de mașini.

WSJ a urmărit cisternele care au livrat produsele rafinate din Sicilia către șapte cumpărători diferiți în 13 locații diferite, inclusiv terminalele Exxon din apropiere de Houston și din New Jersey. Deși nu este întotdeauna posibil să cunoaștem cine cumpără, printre clienți se numără gigantul petrolier Exxon Mobile și Litasko, compania comercială de petrol controlată de Lukoil. Din martie, cele mai mari cantități de țiței au fost livrate la terminalul Bayton al Exxon, lângă Huston, în Texas. WSJ a mai constatat că cea mai mare parte a benzinei a fost livrată tot în Texas, către terminalul Magellan, o companie de distribuție a produselor energetice. Un purtător de cuvânt al companiei, deși recunoaște că a primit benzina, declară, însă, că nu este cumpărătorul. Și nici datele nu indică acest lucru.

Un alt transport, de peste 300.000 de barili de benzină, a fost livrat la un terminal din New Jersey în numele Exxon. La solicitarea ziarului, Exxon a reiterat că respectă sancțiunile și că toate produsele achiziționate în cauză sunt italiene. Lukoil, în schimb, nu a răspuns la multiplele solicitări din partea ziarului.

Dacă petrolul care tranzitează din Sicilia reprezintă doar o fracțiune din importurile de petrol ale Statelor Unite, triangularea cu Priolo demonstrează cât de dificilă este urmărirea traseului petrolului sancționat și, astfel, evitarea sancțiunilor.

Embargoul petrolului din Rusia, care va intra în vigoare în UE pe 5 decembrie, va închide “gaura” de la Priolo din rețeaua de sancțiuni. Forțând, probabil, rafinăria să își suspende activitatea, cu repercusiuni grave asupra muncitorilor sicilieni. Dar noul ministru pentru Întreprinderi și Made in Italy, Adolfo Russo, se ocupă deja de această problemă. “A avut loc deja o primă măsură, cu scrisoarea Comitetului de securitate financiară al MEF, care atestă că societatea nu este supusă sancțiunilor. Este un prim pas semnificativ, în puține ore, care va fi urmat de alții pentru a crea cel mai bun context posibil, astfel încât compania să depășească trecerea decisiă din 5 decembrie și să își continue activitatea”, a declarat Urso, luni, precizând că “toate ipotezele sunt pe masa discuțiilor”, chiar și o posibilă intervenție pentru rafinăria din Priolo prin SACE.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *