Media

Presa locală din Trasnistria şi UTA Găgăuzia – fără probleme financiare?

Dacă ziarele private au câştigat bani pe publicitate electorală, ziarele locale au “supravieţuit” pe banii din bugetul de stat. Un studiu în acest sens a fost realizat de către Asociaţia Presei Independente cu suportul USAID. Studiul vizează perioada 2008-2011 şi este o primă încercare de a evalua efectele crizei economice asupra presei scrise locale din R. Moldova.

Datele incluse în studiu au fost colectate în perioada iunie-august 2011, fiind chestionaţi majoritatea directorilor şi redactorilor-şefi ai ziarelor locale din R. Moldova, inclusiv din UTA Găgăuzia şi regiunea transnistreană.

Potrivit studiului, criza economică mondială nu a afectat dramatic activitatea ziarelor locale din R. Moldova. Publicaţiile private au pierdut o parte din clienţii fideli de publicitate, în special companii de construcţii şi bănci, însă şi-au crescut veniturile din publicitate politică sau electorală colectată în timpul a patru campanii electorale în perioada 2009-2011. Pe de altă parte, criza economică nu i-a orientat pe cititori spre televiziune sau internet, aşa cum s-a întâmplat în Occident. Majoritatea publicaţiilor periodice şi-au păstrat tirajul la nivelul anului 2008 sau chiar au înregistrat o majorare.

Pentru a diminua efectele crizei economice asupra activităţii publicaţiei, redacţiile au apelat la măsuri de austeritate, dar şi la noi strategii de atragere a resurselor financiare. Printre măsurile nepopulare se numără: concedierea angajaţilor, reducerea salariilor angajaţilor, micşorarea numărului de pagini, sau reducerea cheltuielilor administrative. Pentru a atrage noi resurse financiare cele mai multe ziare au regândit activitatea departamentelor de publicitate sau a agenţilor de publicitate.

Ziarele locale finanţate din bugetul de stat din R. Moldova, inclusiv din UTA Găgăuzia, au resimţit mai uşor efectele negative ale crizei economice comparativ cu publicaţiile private. Pe timp de criză statul a acoperit, în medie, 65-70 la sută din cheltuielile de editare ale ziarelor, atenuând efectele crizei. Criza nu a afectat în nici un fel editarea ziarelor oficiale şi private din Transnistria. Tirajele şi numărul paginilor au rămas neschimbate, şi chiar salariile jurnaliştilor ar fi fost „puţin majorate”, iar ziarele şi-au păstrat clienţi fideli de publicitate.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *