Actualitate

REPERTORIUL SĂPTĂMÂNAL | Teatrul Național „Mihai Eminescu”

10.01.2020 ora 18:00 Sala Mare

Casa Mare de Ion Druță; Durata: 2h 45min / Pauză: Da

Casa Mare simbolizează colţişorul sufletului unde omul își păstrează ce are mai curat şi mai nobil. Cu o încărcătură profund poetică, capodopera a lui Ion Druță are și o linie bogată de subiect, Casa Mare fiind deopotrivă simbol al fericirii şi al deznădejdii.

Piesa tratează valori des întâlnite în creația lui Druță: relația dintre uman și moral, sacru şi profan, ecologia naturii și ecologia spiritului, impactul tehnologizării, aspectele memoriei şi ale istoriei.

Conflictul principal al dramei este de natură interioară. E, în fond, şi o frumoasă poveste de dragoste uneori ignorată de criticii seduşi de schema morală. Poate fi considerată ca şi alte texte epice şi dramatice ale lui Ion Druţă, veritabil manual de etică, valabil şi pentru lumea de astăzi.

11, 12 ianuarie 2020 ora 18:00 Sala Mare

Spectacolul „Cine l-a trezit pe Yorick?” de William Shakespeare

Marele maestru în montări Shakespeare, regizorul Alexandru Vasilachi (Hamlet, Visul unei nopți de vară, Amorul dănțuie și feste joacă, Bocitoarele vesele) continuă să surprindă, ieșind la rampă cu Cine l-a trezit pe Yorick?, spectacol-cupeu inspirat din cele mai gustate istorii izvodite de geniul divinului brit.
Viața noastră e din Plămada viselor făcută, și Actorii în visare sunt neîntrecuți: moto-uri ce conferă reprezentației un ritm special; gagurile, surprizele, glumele se țin lanț, captivând simțurile și imaginația; pluralitatea din care e alcătuit spectacolul dă posibilitate minunaților actori din trupa de elită a Naționalului chișinăuian – Silvia Luca, Petru Hadârcă, Alexandru Leancă, Angela Ciobanu, Victor Nofit, Anatol Durbală, Ion Mocanu, Ana Bunescu, Dan Melnic, Doriana Zubcu-Marginean, Iurie Focșa, Draga-Dumitrița Drumi, Ana Tkacenko, Doina Severin și toți ceilalți, -să-și reveleze întreaga măsură a organicității creatoare, plăcerea ludică, dar și neliniștea căutării tonalității perfecte: nu e simplu să-ţi dai foc pe dinăuntru în secvențe laconice de text. E Hamlet, dar și Romeo și Julieta, și prea-tristul rege Lear, și Richard al III-lea … Scenariul exuberant,melanj de magie, umor, inventivitate, lirism, exces baroc, reflectă concepte grave precum responsabilitatea și dorința de mărire, ființă și neființă, durerea existenței sub aprige vremi, moartea, conștiința, speranța, dar mai presus de toate -Iubirea. Pornind de la motive arhetipale – Viața ca vis și Viața ca teatru, frecvente la Shakespeare (şi la Eminescu), Cine l-a trezit pe Yorick? e dinadins conceput ca un miraculos cadou de Crăciun; se deschide tuturor, șăgalnic, precum Amorul dănţuieşi feste joacă, jucat de un deceniu cu casa închisă. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *