(Reportaj) Copiii cu cerințe speciale ies din izolare
Copiii s-au întors la familiile lor, iar cei care nu au unde pleca vor fi repartizați în curând la alte instituții. De două luni, aici se implementează un proiect prin care elevii cu cerințe educative speciale (CES) învață într-un gimnaziu obișnuit. Educatorii spun că doar așa copiii se vor integra mai ușor în societate și nu se vor simți izolați.
Andrei D. a mers în clasa întâi la gimnaziul din Tocuz, dar când au văzut că nu se descurcă, părinții l-au dat la școala-internat auxiliară din sat, destinată copiilor cu CES sau din familii social-vulnerabile. Aici a învățat doi ani, iar pe urmă a revenit la gimnaziu în clasa a IV-a, după ce UNICEF, în colaborare cu IDIS „Viitorul”, a demarat recent un proiect de integrare a copiilor cu dizabilități în școlile simple. „Aici e mai bine. Am mai mulți prieteni. Îmi place matematica. Mă înțeleg și cu diriginta”, recunoaște Andrei, care, împreună cu alți 11 elevi din fosta școală-internat, a început să învețe la gimnaziul din Tocuz.
„Copilul nu trebuie izolat”
La gimnaziul din Tocuz a fost creat un centru de resurse sau, cu alte cuvinte, o clasă unde elevii rămân după ore ca să-și facă temele cu ajutorul unui educator. Totodată, pentru fiecare elev cu CES a fost elaborat un program școlar la anumite obiecte de studiu, majoritatea copiilor din fosta școală-internat având probleme de vedere, vorbire sau înțelegere. „Am făcut la început mai multe adunări cu toți învățătorii. Le-am explicat și copiilor cum să se comporte cu un copil cu CES, fiindcă, până la urmă, el este un copil și nu trebuie izolat de societate”, spune directorul-adjunct al gimnaziului Tocuz, Nadejda Potângă.
Experții susțin că, dacă elevii cu CES vor învăța într-o școală simplă, atunci ei se vor integra mai ușor în societate
„Mama nu are grijă de mine”
Ușile școlii auxiliare Tocuz au fost sigilate, iar copiii s-au întors la părinții lor, majoritatea lor fiind din satele raionului Căușeni. O parte din educatori s-au transferat la gimnaziu, unde îi ajută pe elevii cu CES să se adapteze. În ultimii ani, numărul elevilor a scăzut drastic în școala auxiliară, din cauza unui moratoriu de înscriere introdus în raionul Căușeni. „Anul trecut au fost 36 de elevi, iar anul acesta – 24. În schimb, întreținerea școlii se ridica la circa un milion de lei, fără a lua în calcul banii pentru salariu”, explică Lucreția Dărănuță, directorul instituției. Nastea G. este una din cele două fete care au mai rămas la internat. Ea nu are unde să plece. Mama ei, chiar dacă trăiește în sat, nu vine să o vadă, iar rudele nu vor să o primească. În această situație, ea va fi transferată la alt internat. „Mama mea a fost lipsită de drepturi, nu are grijă de mine. Nu știu ce voi face după ce se va închide școala. E mai bine când copiii sunt în familie”, spune fata.
„E greu să schimbi atitudinea oamenilor”
Lucreția Dărănuță susține că, de obicei, copiii cu CES aveau mari probleme de înmatriculare în alte instituții, pentru că nu învățau toate obiectele. Pe lângă asta, ei simțeau permanent lipsa părinților, chiar dacă internatul le oferea condiții bune de trai. „E o idee bună ca să învețe în școli simple. Copiii cu CES trebuie să fie alături de părinți și să învețe în satele lor. Nu lucrez de un an în domeniu, urmăresc cum se descurcă copiii după ce părăsesc școala și văd că foarte greu devin gospodari. Acasă ei sunt în contact cu vecinii, cu familia, dar la noi era un cerc închis”, ne-a declarat directoarea școlii. Singurul lucru care se va schimba mai greu, consideră ea, este atitudinea oamenilor. De aceeași părere este coordonatorul proiectului de promovare a educației incluzive la nivel local. „Astfel de proiecte sunt dificile pentru că trebuie să convingi populația să accepte acești copii. Încercăm să le schimbăm atitudinea”, a declarat Ghenadie Mocanu, expert IDIS „Viitorul”.
Până la sfârșitul anului, ultimului elev va pleca din școala-internat auxiliară Tocuz
Până în 2020 – fără școli auxiliare
Conform Programului de dezvoltare a educaţiei incluzive în Republica Moldova, până în 2020 vor fi închise școlile auxiliare din țară. În unele raioane, cum ar fi Drochia și Căușeni, a fost deja impus moratoriul de înscriere a copiilor. Printre motivele invocate de autoritățile locale și directorii școlilor ar fi numărul mic de elevi și cheltuielile mari de întreținere a spațiilor. În cazul școlilor-internat, situația însă e mai complexă. „Mulți copii au părinți, dar nu au parte de ei, fiindcă sunt alcoolici. Iar dacă unii din ei au grad avansat de invaliditate rămâne sub semnul întrebării posibilitatea includerii lui într-o școală simplă sau trimiterea lui acasă”, a menționat șeful adjunct al Direcției învățământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educației, Mariana Goraș.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!