Social

(REPORTAJ) Cum e să muncești printre infractori

Despre Direcția trupelor de pază, supraveghere și escortare (DTPSE) se vorbește puțin, însă munca pe care o fac angajații de aici este extrem de importantă și interesantă. Inspectorii fac cursuri teoretice, au pregătire fizică, învață să mânuiască armele, iar într-un final interacționează cu cei mai periculoși deținuți din țară.
 
Clădirea unde activează angajații DTPSE se află în sectorul Ciocana al capitalei. Acolo am ajuns dis-de-dimineață, exact când se petrecea ședința de instructaj, iar conducătorul de batalion le-a prezentat inspectorilor planul zilei. După aceasta angajații au mers în camera de păstrare a armamentului să-și primească armele.

Puși pe glume, inspectorii au mers la locul pentru încărcarea și descărcarea armelor ca să verifice dacă acestea sunt funcționale. Într-un final, conducătorul de batalion, Petru Butnariuc, le-a ordonat să urce într-un autobuz special și să pornească spre Penitenciarul nr. 13 din Chișinău, de unde urmau să transporte 13 deținuți până la Curtea de Apel.

Deținuții conflictuali sunt transportați în celule singulare

Din motive de securitate, noi n-am avut dreptul să-i însoțim în penitenciar, dar în schimb am făcut cunoștință cu tehnica de care dispune direcția. Dinu Grădinaru, șeful adjunct al DTPSE, împreună cu Petru Butnariuc ne-au prezentat vehiculele în care sunt escortați pușcăriașii. „Direcția dispune de 12 unități de transport, dintre care unele au fost cumpărate din Rusia, iar altele din Europa. Acestea costă scump, iar banii au fost alocați din bugetul de stat”, subliniază Grădinaru.

În același timp Petru Butnariuc ne-a prezentat dotările autobuzelor speciale în care sunt transportați deținuții. „În unele celule încap mai mulți, iar în altele stă doar câte unul. De regulă, în cele pentru o persoană îi punem pe cei mai conflictuali care se pot încăiera cu alții. Iarna în interior se încălzește și nimic nu amenință sănătatea celor transportați”, subliniază Butnariuc.


Interiorul unui autovehicul în care sunt escortați deținuții

DTPSE dispune de două autobuze speciale. În unul pot fi escortați 21 de deținuți, iar în cel de-al doilea 27. În fiecare celulă este aerisire.

Un „lanț viu” până la intrarea în clădire

Cei 13 deținuți de la Penitenciarul nr. 13 au fost escortați la Curtea de Apel. Câțiva inspectori au blocat strada pentru ca nimeni din participanții la trafic să nu poată împiedica operațiunea. Ulterior tot ei au format un „lanț viu” până la intrarea în clădire, iar deținuții cu mâinile la spate și pași grăbiți au început să iasă din autobuz.

Ultima a coborât o femeie, iar odată cu ea toți deținuții au fost conduși în corpul de gardă, o încăpere care se află în subsolul Curții de Apel. Aceștia trebuie să aștepte aici până va fi examinat dosarul lor. După doar jumătate de oră primii trei, dintre cei 13 escortați, au fost conduși în sala de judecată de către șase inspectori ai DTPSE. Această măsură îi protejează de cei care au avut de suferit de pe urma lor sau îi împiedică să întreprindă o tentativă de evadare.

Riscurile meseriei

Din discuția cu șefii direcției am aflat că o problemă majoră este faptul că deținuții încep să se automutileze tot mai des. Dinu Grădinaru spune că a fost martor la o situație de acest fel care l-a marcat pe viață. Potrivit lui, cu aproximativ patru ani în urmă, judecătorii de la Curtea de Apel i-au aplicat unui deținut o pedeapsă de 13 ani privațiune de libertate, acesta, nefiind de acord cu sentința, a scos o lamă și s-a tăiat la gât în zona arterei principale. „În sala de judecată era foarte mult sânge. Un inspector a reacționat foarte rapid, a mers la cantină a luat două pâini și le-a pus în jurul gâtului ca să-i oprească sângerarea. În scurt timp ajunsese și ambulanța, iar viața acestuia a fost salvată”, povestește Grădinaru.


Inspectorii intră în unul dintre autobuzele cu care se efectuează escortarea deținuților

O altă situație pe care o relatează șeful adjunct este despre un deținut care a venit la judecată cu o grenadă prinsă la brâu. Din spusele lui Grădinaru, dispozitivul nu avea un inel tradițional, dar avea o agrafă. Când deținutul a încercat să detoneze grenada, agrafa doar s-a întins, iar tragedia a fost evitată printr-o minune.

Răsplata pentru că-și pun viața în pericol

Din motiv că această muncă este mai periculoasă decât altele, aici angajații primesc un salariu mai mare și se pensionează mai repede. Pensia nu este mai mică de 3000 de lei. Potrivit lui Dinu Grădinaru până acum un angajat începător primea un salariu lunar de minimum 3800 de lei, iar de la începutul lunii octombrie, curent, acesta s-a majorat până la 4200 și crește în funcție de experiență.


Dinu Grădinaru, șeful adjunct al DTPSE

Conform documentelor, în cadrul DTPSE sunt angajate 148 de persoane, aceasta în timp ce ar fi nevoie de 191 de oameni. Printre angajați sunt și două femei. Una dintre ele este și Liliana Golban. Femeia s-a angajat aici de jumătate de an și spune că bărbații o susțin, iar munca îi place tot mai mult pentru că de fiecare dată se confruntă cu situații noi. Printre acestea sunt și operațiunile din afara țării.

Tot ei îi aduc acasă pe moldovenii condamnați peste hotare

Legea spune că dacă un om a fost condamnat la închisoare peste hotare, atunci el poate solicita să i se permită să-și ispășească pedeapsa la el în țară. „În asemenea situații intervenim noi și transportăm deținutul moldovean în unul din penitenciarele din țară. Procedura este destul de rapidă, deoarece angajații se deplasează cu avionul”, susține Dinu Grădinaru.

Statisticile arată că escortarea deținuților de peste hotare este efectuată cel mai des din Federația Rusă și foarte rar din țările Uniunii Europene.

Începând cu anul 1998 până în prezent, angajații DTPSE au escortat circa 175000 de deţinuţi. 

Direcţia Trupelor de Pază, Supraveghere şi Escortare a fost instituită în octombrie 1997. Aceasta este o subdiviziune structurală a Departamentului Instituţiilor Penitenciare. Din luna martie 2014, șef al DTPSE este Igor Gorincioi.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *