Externe

Rușii filmați din satelit cum fură cereale din Ucraina. Kievul cere lumii să nu cumpere alimente de la ”hoți”

Rușii și-au intensificat furtul de cereale din Ucraina, relatează CNN care prezintă drept dovadă imagini din satelit, realizate de Maxar Technologies, cu portul Sevastopol din Crimeea.

Fotografiile arată două nave cargo sub pavilion rusesc andocate în Sevastopol care ar fi fost încărcate cu ceee ce se presupune a fi cereale ucrainene. Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a acuzat Rusia că ”fură treptat” produse alimentare ucrainene și încearcă să le vândă. Acuzațiile au fost repetate de Ministrul de externe al Ucrainei, Dmitro Kuleba. Acesta i-a acuzat pe ”hoții” ruși că au furat cereale ucrainene, le-au încărcat pe nave și apoi au trecut prin Bosfor pentru a încerca să le vândă în străinătate. El a cerut țărilor să ”refuze astfel de propuneri” și să nu cumpere cerealele furate: „Nu deveniți complici la crimele rusești. Furtul nu a adus niciodată noroc nimănui.”

Imaginile obținute de Maxar Technologies au fost realizate pe 19 și 21 mai. Navele cargo poartă denumirea de Matros Pozynich și Matros Koshka, sunt acostate lângă ceea ce par a fi silozuri iar cerealele sunt încărcate cu ajutorul unor benzi transportoare. Ambele nave nu mai sunt în port în prezent, potrivit site-ului de monitorizare a navelor Marinetraffic.com. Matros Pozynich a navigat prin Marea Egee și ar fi în drum spre Beirut, iar Matros Koshka se află încă în Marea Neagră.

Este greu de aflat cu siguranță dacă navele sunt încărcată cu cereale ucrainene furate, relatează CNN. Cu toate astea,Crimeea anexată Rusiei produce puține cereale, spre deosebire de regiunile vecine bogate din punct de vedere agricol Herson și Zaporojie. Oficiali ucraineni și surse din industrie au declarat pentru CNN că forțele ruse din zonele ocupate au golit mai multe silozuri și au transportat cerealele spre sud.

Egiptul și Beirutul au refuzat o navă rusă care ar fi fost încărcată cu cereale ucrainene 

La începutul acestei luni, nava Matros Pozynich a îndeplinit o misiune similară: a fost încărcată cu cereale și a navigat din Marea Neagră în Marea Mediterană. Inițial s-a îndreptat spre Egipt, dar i-a fost refuzată intrarea în portul din Alexandria după un avertisment din partea oficialilor ucraineni, potrivit guvernului de la Cairo. De asemenea, i s-a interzis intrarea în Beirut, iar în cele din urmă a acostat în Latakia, Siria al cărui președinte,Bashar al-Assad, este un aliat al lui Putin.

„Comunitatea mondială trebuie să ajute Ucraina să deblocheze porturile maritime, în caz contrar criza energetică va fi urmată de o criză alimentară și multe alte țări se vor confrunta cu ea”, a spus Zelenski sâmbătă. 

„Rusia a blocat aproape toate porturile și toate oportunitățile maritime de a exporta alimente, cereale precum orzul, floarea soarelui și multe altele. O mulțime de lucruri”.

Lituania a propus o coaliție navală pentru a ridica blocada Rusiei de la Marea Neagră. CNN a dezvăluit săptămâna trecută că SUA și aliații săi poartă discuții despre cum să creeze în siguranță rute de transport de cereale din Ucraina.  Dovezile că Rusia fură cereale nu fac decât să complice aceste eforturi. În silozurile ucrainene se află aproximativ 22 de milioane de tone de cereale, a declarat săptămâna trecută secretarul de stat al SUA Antony Blinken.

„Federația Rusă susține în mod fals că sancțiunile comunității internaționale sunt de vină pentru agravarea crizei alimentare globale. Sancțiunile nu blochează porturile de la Marea Neagră, nu confiscă nave pline cu alimente și nu distrug drumurile și căile ferate ucrainene. Rusia face asta”, a spus Blinken.

Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a numit acuzațiile că Rusia fura cereale de la Ucraina ”știri false”.

Sursa: Observatornews.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Ioana Crețu

Ioana Crețu este o jurnalistă specializată în politică, economie și relații internaționale.

comentarii

  1. Acus vine recolta noua,iar Ucraina n-a vindut cerealele din anul trecut.Va fi o mare problema,
    ar trebui sa exporte pe calea ferata la porturile din
    Giurgiulești si Constanta,cu camioanele,pe diferite cai…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *