Ultima oră

Spațiu aerian comun cu UE. Când vom călători la prețuri europene?

Premierul Vlad Filat a semnat astăz la Bruxelles, Acordul privind Spaţiul Aerian Comun între UE şi Republica Moldova. Negocierile privind aderarea R. Moldova la Spaţiul Aerian Comun au început în iunie 2011, iar în octombrie documentul a fost parafat. Acordul privind Spaţiul Aerian Comun cu UE urma să fie semnat în martie curent. Semnarea acestuia a fost amânată din cauza unui litigiu dintre Comisia Europeană şi Consiliul UE.

„Semnarea acestui Acord constituie un element important al integrării RM în piaţa transportului aerian din UE, preluării înaltelor standarde de securitate şi siguranţă aeronautică, precum şi acceptării liberalizării serviciilor, urmînd să se transpună în beneficii nete pentru pasagerii ce călătoresc în şi din RM”, a declarat Vlad Filat.

Schimbările ce urmează să aibă loc sunt majore: dacă în prezent, ruta Chişinău-Roma este deservită de 2 companii, Air Moldova şi Meridiana, după semnarea acordului se elimină restricţiile de a mai avea şi alte companii acces la această rută”.

"Companiile aeriene vor începe „să lupte” pentru pasager, venind cu oferte mai bune. Se presupune că, deja în primii doi ani de după liberalizare, preţurile la biletele de avion ar trebui să scadă cu 30-50%”, afirmă expertul independent Radu Bezniuc.

Venirea unor companii low-cost pe piaţa aeriană din R. Moldova nu este singurul factor care ar putea duce la scăderea preţurilor de avion. Există un şir de alte posibilităţi care pot să influenţeze valoarea biletelor, susţine expertul.

În studiul "Rezervele pieţei serviciilor de transport aerian de pasageri din Republica Moldova din perspectiva reducerii preţurilor la biletele de avion", Radu Bezniuc face o serie de recomandări care ar putea contribui la reducerea preţurilor la călătoriile aeriene. În primul rând, un impediment rămâne statutul dublu al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor. Pe de o parte, MTID are o multitudine de atribuţii de natură "tehnică", printre care cea mai valoroasă este autorizarea rutelor regulate, iar pe de altă parte, ministerul apare ca fondator şi administrator al companiei Air Moldova. Delimitarea comptenţelor ar fi o soluţie pentru crearea unui climat de concurenţă loială pe piaţa aviatică. Se adaugă şi faptul că nu există reguli clare de desemnare a operatorilor aerieni pentru o destinaţie sau alta. Radu Bezniuc afirmă că "Autorizarea Zborurilor" trebuie să fie un act normativ aprobat la nivel de Hotărâre de Guvern, iar normele care stabilesc anumite cerinţe tehnice să aibă o delimitare explicită.

La calcularea preţului de avion se iau în consideraţie şi taxele de deservire la sol prestate de aeroporturi. Studiul relevă că pentru un zbor dus-întors cu o aeronavă de tip A320, Aeroportul Internaţional Chişinău percepe 4782 de euro, mai mult decât aeroporturile din Londra, Roma sau Kiev. Renegocierea de către operatorii aerieni a taxelor aeroportuare ar fi o cale spre reducerea lor.

Reanimarea tehnică a aeroporturilor regionale (Bălţi, Mărculeşti, Cahul) va oferi opţiuni mai ieftine de operare companiilor aeriene locale şi externe. Aceasta presupune însă mari infvestiţii pentru modernizarea infrastructurii acestor obiective. Deocamdată, MTDI, intenţionează să efectueze lucări de întreţinere a pistei de decoalare şi modernizare a instalaţiilor la Aeroportul Internaţional din Bălţi, care asigură efectuarea zborurilor charter.

Timpul.md

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *