Editorial

Stop justiția! Verde pentru corupție!

Surprinzător, dar și un slogan electoral bun, susțin specialiștii (Gabriel Thoveron), trebuie să aibă tot cinci calități: „să fie scurt, sonor, melodios, original și în pas cu timpul”. Moldovenii s-au convins nu o singură dată de similitudinile dintre un slogan bun și un vin bun: ambele îți ridică dispoziția, îți dau puteri, îți redau speranța într-o viață mai dreaptă, mai frumoasă și mai prosperă. Ca și vinul, un slogan înlocuiește o doctrină politică și un program electoral; se știe doar că alegătorul nu are când citi programe voluminoase, sofisticate și plictisitoare, el preferă sloganuri scurte, sonore, melodioase care i se livrează gratis. Sloganul e un fel de proverb, un aforism, un titlu de rugăciune: ai zis „Tatăl nostru” și toți au înțeles la ce te referi.

Grație acestor calități, cele mai luminate minți din conducerea partidelor sunt utilizate la elaborarea sloganelor. Cu un slogan reușit, melodios, plăcut urechilor, poți câștiga voturi multe. Esențial este ca sloganul să atingă inima alegătorului, să transmită exact ceea ce simte și vrea el. Iarna, când alegătorul e mort de frig, cel mai adecvat slogan e „Noi îți aducem soarele” și dimpotrivă, vara, pe timp de arșiță și secetă, sloganul care va aduce voturi va fi „Votați ploaia!”. În 2009, când lumea era sătulă până în gât de Voronin și comuniști, PLDM lansează sloganul „Moldova fără Voronin, Moldova fără comuniști”. Și a mers, ca uns. Tot în alegerile din 2009 PLDM a avut și sloganul „Stop comunism! Verde pentru Moldova!”. PLDM a venit la guvernare – deci sloganele au produs efectul scontat! – timpul a trecut, ce-a fost verde s-a uscat, ce-am votat s-a scuturat, Voronin e sănătos, comuniștii se țin mai bine în sondaje decât în 2009, dar câți din alegătorii PLDM îi mai cer socoteală acestui partid pentru sloganul din 2009? În aprilie 2009 PCRM a avut următorul slogan electoral „Moldova europeană o construim împreună”. Anul acesta sloganul comuniștilor va fi altul, ceva de genul „Împreună cu Moldova în Uniunea Vamală”. Observăm, așadar, că în fiecare campanie electorală partidele au slogane diferite, care, de cele mai dese ori, exprimă mesaje contrarii. Azi un partid cheamă alegătorii în Europa, mâine, același partid, – în Asia, dar, ca să vezi, și alegătorul nu se consideră înșelat și manipulat.

…și „ceva în plus”…

Un slogan, ca să se lipească de inima alegătorului, trebuie, pe lângă cele cinci calități, să mai conțină „ceva în plus”. (Apropo, vă amintiți de sloganul unui candidat la primăria capitalei, care informa alegătorii urbei că „are ceva în plus”?). Ce este acest „ceva în plus”? Un anumit mister, o poantă ascunsă, o intrigă abia sugerată. În alegerile din noiembrie 2010 PD a avut următorul slogan „Pentru Moldova, pentru tine!”. Anume acest „pentru tine” este misterul, poanta și intriga, fiindcă alegătorul, când aude „pentru tine”, crede că e vorba despre el, e măgulit că el e pus la același nivel cu Moldova și-l cuprind fiorii unei dulci așteptări și curiozități – oare ce surpriză plăcută îmi pregătește PD? Îl votez și află. …Evident că nu află nimic, pentru că PD nu i-a pregătit nimic… Alegătorul, repet acest lucru, nu se simte înșelat. El chiar a doua zi după alegeri a uitat ce slogan a votat. Pun pariu că 99,9 la sută dintre alegători nu-și amintesc ce slogane electorale a votat de când R. Moldova e liberă și independentă. Asta se datorează și faptului că viața unui slogan este foarte scurtă. El trăiește doar în perioada campaniei electorale, după alegeri, când ajung în parlament, partidele fac totul ca nimeni să nu-și mai amintească de sloganul care le-a adus la putere.

Rolul „evangheliștilor” partidelor

Un rol important în promovarea și explicarea sloganelor electorale ale partidelor îl au ziariștii și analiștii care, asemenea tălmăcitorilor evangheliilor despre viața lui Iisus, comentează părțile văzute și nevăzute ale sloganelor. Probabil, ar fi una dintre cele mai antrenante lecturi o carte care ar conține tot ce au scris „evangheliștii” partidelor despre sloganele electorale ale acestora. Într-un anume sens aceste slogane fac parte și ele din patrimoniul nostru național, ele exprimând gradul de inteligență, prostie, fățărnicie, cinism, ale unui popor la un moment istoric dat. Iată doar câteva slogane, alese la întâmplare, utilizate de partidele din Moldova în ultimul deceniu: „DA pentru oameni, DA pentru Moldova” (PPCD, 2005), „Votăm împreună pentru viaţă bună” (PL, 2009) , „Învingem pentru tine!” (AMN, 2009), „Moldova fără sărăcie!” (PLDM, 2009), „Rândunica aduce în casele dvs. buna înţelegere, norocul şi sănătatea copiilor!” (Blocul MPMD, 1998), „Împreună vom transforma Moldova într-o ţară bogată cu oameni avuţi!” (PCRM, 2005), „Votaţi echipa lui Lucinschi. Votaţi Rândunica!” (Blocul MPMD, 1998), „Schimbarea în bine cu votul tău vine!” (PL, 2009), „Bunăstare, Respect, Progres!” (PD, 2010), „Învingem pentru tine!” (AMN, 2009)… Observați cât optimism în toate, cât de mult își respectă partidele alegătorii, câtă încredere au ele în votul nostru? AMN zice că vrea „să învingă pentru tine”, PLDM îți promitea o „Moldovă fără sărăcie”, Rândunica – „noroc și sănătate copiilor”… Ce a ieșit până la urmă ați văzut.

Nimic nou sub soare

Nimic nou sub soare. Ce ați auzit veți mai auzi, ce a fost va mai fi: în curând vom afla care sunt noile slogane ale partidelor care se vor avânta în alegeri. Și deși ne-am ars de atâtea ori, nu am învățat nimic și ne vom mai pârli o dată. Ca și în campaniile electorale precedente ne vom întâlni cu reprezentanții partidelor, le vom asculta minciunile, unora chiar le vom plânge pe umeri de dor și jale, vom crede în noile lor slogane, nu le vom cere socoteală pentru cele vechi. Cu certitudine, în noile slogane va figura și cuvântul „Europa”. Înfricoșați de bubuiturile de tun rusesc care se aud din Ucraina, noi nu vom mai îndrăzni să-i întrebăm pe foștii și viitorii conducători niște fleacuri în legătură cu corupția, hoția, lipsa de independență a justiției… Care corupție, dom`le, care hoție, ce fel de atacuri raider, care Aeroport, ce fel de Bancă de Economii?! Țara e în primejdie, comuniștii vor să ne bage în Uniunea asiatică, rușii sunt gata să ne declare război, iar voi umblați cu provocări de acest gen! Detașamente de golănași mediatici vor trudi pentru a ne demonstra că sloganele partidelor ne duc spre Europa și spre bunăstare, că odiosul balaur al corupției va putea fi învins doar când Moldova va intra în UE. Lungește, doamne, boala până se coace poama.

…Și noi îi vom crede. Ba mai mult. Eu nu m-aș mira dacă cele mai multe voturi le-ar lua partidele ce vor merge în alegeri cu următoarele slogane: Cu o guvernare coruptă înainte spre Europa! Stop Justiția! Verde pentru corupție! Furăm pentru tine! Credeți că nu se vor găsi „ziariști” și „analiști” care să demonstreze că anume cu aceste slogane vom intra în UE?

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *