Susține „Brâncuși de jucărie”, un proiect care aduce arta pe mâinile copiilor
Arta ajunge astfel să ne intimideze ori să ne îndepărteze prin „păsăreasca” în care e forțată să ne vorbească, prin limba de lemn a manualelor.
Succesul lui ”Brâncuși de jucărie” e deja testat în rândul copiilor, care l-au reinterpretat imediat, cu ingeniozitate, în case ale prietenilor, în galerii de artă sau tocmai într-o grădiniță din Seattle. Inițiatorii proiectului și-au propus însă să ducă mai departe povestea și s-o pună la dispoziția cât mai multor mâini și minți deschise. Pentru acest lucru, au lansat o campanie internațională de crowdfunding, la care cu toții suntem invitați să contribuim, cu sume mai mici sau mai mari, în schimbul unor recompense greu de refuzat. Înainte de a merge pe site-ul Indiegogo, unde puteți susține acest proiect – concret, prin donații, sau simbolic, dând mai departe vestea între cunoscuți și prieteni –, puteți afla mai multe de la cei doi oameni aflați în spatele Minitremu, Laura Borotea și Gabi Boldiș, cu care am povestit despre artă și jucării.
Când şi cum a început povestea cu ”jucărificarea” lui Brâncuşi?
Unde şi cum au fost folosite până acum jucăriile voastre?
Cu ajutorul prietenilor de la galeria Magma, ele au ajuns şi la Sfântu Gheorghe, în cadrul PulzArt, într-un workshop în care, după ce le-au fost prezentate copiilor câteva date biografice despre Brâncuşi, am încercat să-i atragem într-un joc de recunoaştere a animalelor sculptate de artist – Peştele, Foca, Cocoşul şi Măiastra. Am ales în special aceste lucrări pentru că soclurile pe care erau ele aşezate au devenit, mai târziu, Masa Tăcerii şi Coloana Infinitului. La final, când a primit miniaturile din lemn, un băieţel ne-a impresionat cu o instalaţie realizată din câteva scaune şi segmente de coloană, semn că prezentarea noastră a prins rădăcini imediat şi că arta ar trebui să fie experimentată, pipăită, mirosită la nevoie, şi să nu reprezinte doar un exerciţiu mimetic.
Un al treilea feedback pozitiv l-am primit de la o grădiniţă din Seattle, unde educatorii de acolo le-au rezervat jucăriilor un colţ special, cu reproducerile lucrărilor originale la vedere, ca să existe un raport între ambele, şi spre care copii sunt îndrumaţi în momentele în care e nevoie să-i echilibreze un pic sau să le dea o pauză de la alergat şi agitaţie. E primul feedback pedagogic, o direcţie care am vrea s-o explorăm mai serios în viitor.
Unde şi cum le produceţi?
Partea asta însă îngreunează preţul final şi atunci rămân în continuare obiecte uşor exclusiviste. Adaosul nostru e unul mic şi conţine inclusiv faptul că le şlefuim şi le vopsim de mână, la noi în bucătărie, cu cămara pe post de depozit. Am încercat să colaborăm cu fabrici, însă ele sunt mai greu de urnit şi au nevoie de o cantitate foarte mare, odată, că să se mişte. Din cauza asta, încercăm acum să strângem fonduri necesare realizării lor într-o formă convenabilă pentru toată lumea, excluzând însă de la bun început China, pentru că, dacă la Brâncuşi e vorba de libertate, la China, nu.
Cum reacţionează copiii când se joacă cu ele?
Vreţi să extindeţi proiectul şi la alte lucrări ale lui Brâncuşi / alţi artişti?
Puteți susține realizarea acestui proiect, pe site-ul Indiegogo, prin sume cuprinse între 5 și 250 de dolari, în schimbul cărora autorii proiectului vă vor iferi recompense pe măsură. Într-o țară unde cultura se finanțează în funcție de interesele politice, e timpul să adaptăm sloganurile civice și la forma lor de ”Uniți Creăm!”, participând la campanii de crowdfunding.
SURSA: TOTB.RO
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!