Economie

Transportul public în orașele europene. Nici vorbă de microbuze

În loc să renunțe la microbuze, autoritățile locale perpetuează existența unui mijloc de transport care nu își găsește locul într-un oraș normal din Europa. Nu ne referim doar la capitale, dar și la localități mai mici, unde transportul public funcționează ca un ceas elvețian, îndeplinind trei condiții esențiale: confort, siguranță și accesibilitate. Doar făcând o comparație cu unele orașe din diferite regiuni ale Europei, ne dăm seama că întregul sistem al transportului public din Chișinău este destul de înapoiat.

În primul rând, am dori să atragem atenția că, spre deosebire de Chișinău, primăriile orașelor europene nu se ocupă în mod direct de gestionarea transportului public. Pentru asta există companii autonome care au pagini web proprii unde este prezentată informația completă despre mijloace de transport, rute, bilete, orarul curselor, stații, diferite oferte, licitații și proiecte de dezvoltare. La Chișinău, în schimb, doar Parcul Urban de Autobuze are un site (www.autourban.md), destul de primitiv, ce a fost actualizat ultima dată în februarie 2013. În afară de schema de circulație, rețeaua rutelor, orare și un scurt istoric, alte informații nu găsim. De exemplu, cât costă un bilet de călătorie? Nu scrie nicăieri. La rândul său, Regia Transport Electric nu are site, iar datele despre mersul troleibuzelor sunt înghesuite pe pagina web a Primăriei municipiului Chișinău la secțiunile „Direcția generală transport public și căi de comunicație” și „Informații utile”. Tot aici putem să aflăm ce microbuze de rută circulă prin capitală și suburbii, precum și datele de contact ale administratorilor de rută, ceea ce nu e chiar rău, dar nici prea comod.

Transportul orașelor europene

O altă deosebire importantă este faptul că pe străzile capitalelor europene nu veți găsi nici urmă de microbuze ce gonesc supraîncărcate cu pasageri. De exemplu, în Roma (2,7 milioane locuitori) coloana vertebrală a sistemului de transport public sunt autobusele care circulă pe circa o sută de rute de la 5.30 până la miezul nopții. Ele fac legătura cu toate regiunile „orașului veșnic”. În plus, pe timp de noapte, în toate direcțiile circulă autobuze nocturne care vin în stație în fiecare jumătate de oră. În Chișinău, din păcate, în afară de taxiuri nu mai circulă nimic noaptea. Pe lângă autobuze, în Roma mai funcționează linii de tramvai, troleibuze și două linii de metrou.


Autobus.Roma

În frumosul oraș francez Lyon (1,4 milioane locuitori) accentul se pune în schimb pe transportul electric, care e format în prezent din patru linii de metrou și peste 130 de troleibuze. Apropo, Lyon este numit capitala troleibuzelor franceze. De asemenea, în 2001 autoritățile locale au decis revenirea la liniile de tramvai, lichidate în 1956. Acum, noile tramvaie sunt una din atracțiile orașului datorită formelor lor neobișnuite. Nu lipsesc nici autobuzele, care circulă pe rute de zi, noapte și expres.


Troleibuz. Lyon


Tramvai. Lyon

Cum e în Balcani?

Cineva ar putea obiecta că încercarea de a compara cele două orașe cu municipiul Chișinău este un pic forțată. Bine, hai să ieșim din Uniunea Europeană și să ne oprim undeva în Balcani, în orașul Belgrad, de exemplu. Capitala Serbiei nu are metrou. Cel mai popular mijloc de transport este autobuzul. În oraș există circa 150 de rute de autobuz, inclusiv rute de noapte care funcționează până la patru dimineața. Sârbii au avansat un pic și la capitolul tehnologii. Fiecare stație are un număr. Trimițând un sms cu numărul stației călătorii pot să afle unde se află autobuzul pe care îl așteaptă.

La fel ca în Chișinău, prin Belgrad circulă troleibuze produse în Belarus. Acestea ajung în centrul istoric și câteva sectoare ale orașului. În afară de ele, mai funcționează 12 linii de tramvai. Există și opt rute de microbuz-expres, dar acestea sunt foarte confortabile, nu se opresc „după intersecție”, ci doar în stații, și nu circulă duminica.


Migrobuze în Belgrad

Capitala Albaniei, Tirana, trece printr-un proces intens de modernizare, inclusiv la capitolul transport public. Acesta este format din zece linii de autobuz pe care circulă zilnic 250-260 de vehicule. Microbuzele circulă doar în suburbii. Totuși una din ambițiile autorităților locale este de a aduce tramvaiul în Tirana. Recent municipalitatea orașului a prezentat un proiect de construcție a două linii de tramvai cu valoare totală de 155 milioane de euro.


Troleibuz. Belgrad

Am putea aduce numeroase exemple ca să demonstrăm că microbuzul este un mijloc de transport depășit în Chișinău. Ele mai circulă prin capitală pentru că pe parcursul ultimilor ani nu s-au luat măsuri hotărâte de a le înlocui, fie din lipsă de voință, fie din anumite interese.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *