Externe

Transportul public în orașele europene. România

Regiile și societățile locale de transport își propun să asigure securitatea călătorului, accesibilitatea serviciului, condiții confortabile și protejarea mediului înconjurător. Unele orașe mai mici decât Chișinăul reușesc să facă investiții de milioane de euro în infrastructură și să încurajeze oamenii să meargă cu autobuzul sau tramvaiul.

În majoritatea orașelor românești, transportul public urban se află în gestiunea unor societăți comerciale, având ca acționari consiliile locale. Pe parcursul ultimilor ani, parcurile de autobuze, tramvaie și troleibuze au fost parțial renovate cu achiziții din străinătate și România. De exemplu, în 2006, Primăria din Satu Mare a cumpărat 15 autobuze marca CITELIS fabricate de IRISBUS Arad. Există însă și localități care au pus pe roate un sistem de transport care poate fi luat drept model de la alte state europene.

În octombrie 2013, Societatea de Transport Public Alba Iulia a câștigat premiul pentru cel mai bun operator de transport cu autobuze al anului din Europa – IRU Bus Excellence Award 2013. Premiul a fost acordat „pentru investiții importante în flota de vehicule confortabile, pentru programul punctual, sistemul de tarifare, gradul de satisfacție a clienților și politica de informare a călătorilor”. Referitor la ultimul punct aș remarca că informându-mă deja de câteva săptămâni despre transportul public în Europa am ajuns la concluzia că un site interactiv, informativ și actualizat, inclusiv din punct de vedere grafic, indică nivelul înalt de dezvoltare a transportului public dintr-o anumită localitate.
STP Alba Iulia deține 90 de autobuze cu o vârstă maximă de șapte ani cu impact redus asupra mediului. Acestea sunt echipate cu GPS care permite respectarea exactă a graficelor de circulație. Compania are propria stație de combustibil bio și spălătorie modernă. Pasagerii cu dizabilități pot călători pe toate rutele din Alba Iulia datorită autobuzelor cu podea joasă și rampe de urcare.

Alte orașe al căror sistem de transport public se bazează aproape exclusiv pe autobuze sunt Râmnicu-Sărat, Suceava, Vâlcea, Sfântu Gheorghe, Pitești, Giurgiu, Bistrița, Tulcea, Zalău, Sibiu etc. Pe străzile unor localități enumerate veți vedea și microbuze, dar numărul lor este mult mai mic. În orașele mai importante, cum ar fi Brașov, Iași, Timișoara, Cluj sau Galați este bine dezvoltat transportul electric: troleibuze și tramvaie.

Ultima, cea mai mare achiziție de mijloace de transport a fost efectuată în Craiova, unde autoritățile locale au cumpărat 100 de autobuze poloneze noi cu prețul de 12 milioane de euro. În prezent, Regia Autonomă de Transport Craiova deține un depou de tramvaie și două autobaze. Vehiculele sunt dotate cu sistem GPS și aparate de taxare electronică.

Tarife și facilități

Nu e mare diferența de preț pentru o călătorie în transportul public din orașele românești. De obicei valoarea unui bilet este de 2 lei (circa 8 lei moldovenești). Mai ieftin e la Galați și Constanța – 1,5 lei. Probabil mai avantajos pare să cumpărați abonamente. Călătorii pot alege dintr-o gamă variată, în funcție de necesități. Chioșcurile vând abonamente lunare sau de scurtă durată (5, 7, 15 zile), nominale, nenominale, pentru o linie sau mai multe linii. Prețul loc se încadrează aproximativ între 20 și 80 de lei, dar am observat că nu e nici un oraș cu aceleași tarife la abonamente. În afară de aceasta, la Iași, Timișoara, București și Cluj există posibilitatea de a achita călătoria prin sms.

Anumite categorii de pasageri au parte de facilități. De obicei, pensionarii beneficiază de călătorii gratuite. Totuși, în unele localități se face specificarea că e vorba de pensionarii cu venituri lunare de până la 1000 lei sau care au vârsta de peste 70 ani. Nevăzătorii, persoanele cu handicap și donatorii de sânge nu sunt nici ei neglijați, având dreptul la călătorii gratuite sau la jumătate de preț. De asemenea, veteranii și văduvele de război, deportații și deținuții politici strămutați pot utiliza transportul public gratuit. Studenții și elevii au 50% reducere la abonamente și bilete. În cazul în care vă aventurați să călătoriți fără bilet, dacă sunteți prins de controlori, va trebui să plătiți o amendă de 100-500 lei (cam 400-2000 lei moldovenești).

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *