„100 de movile”, un film despre folclorul în spațiul românesc
Ideea îi aparține lui Max T. Ciorbă, proaspăt absolvent al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice. În timpul voluntariatului în cadrul Festivalului Internațional Ethno Jazz, a cunoscut mai îndeaproape membrii formației Trigon și a hotărât să facă un film despre ei. „Filmul este gata, doar că nu este bun la nivel de dramaturgie. Este mai mult o impresie personală despre activitatea formației”, explică Max. După finalizarea filmului, acesta a lucrat cu mai mulți muzicieni, precum Calancea Band. Fiind mereu în anturajul acestui gen de artiști a înțeles că vrea să facă un documentar despre muzica folclorică și influențele ei în muzica contemporană.
Folclorul românesc și mămăliga
Unul dintre scopurile echipei este de a curăța imaginea Moldovei și a României în lume. „Este foarte important să nu uităm de partea folclorică, de oamenii care au contribuit la ceea ce suntem noi. Iar muzica populară este făcută din ceea ce suntem noi, din ceea că mâncăm mămăligă și brânză și bem vin. Un ungur n-ar putea să cânte muzică românească folclorică. De ce? Fiindcă el nu mănâncă mămăligă!”, explică Max. Un alt scop al echipei este de a demonstra publicului că „România și Moldova au aceeași zonă culturală, că folclorul este același aici și acolo, cu elemente foarte și foarte asemănătoare. Și chiar dacă sunt două state diferite există elementul de tradiții și cultură care rămân aceleași”, adaugă interpreta Lidia Scarlat care joacă, de data aceasta, rolul de producător al filmului.
Treptat a început să se formeze și echipa actuală care lucrează la documentar, din care face parte și un muzician elvețian, care a fost unul dintre invitații Festivalului Ethno Jazz 2010. „Îmi trebuia un muzician care să descopere zona aceasta culturală la fel cum o face chiar publicul din Moldova și România. Tot soiul de Igor Cuciuc și „99 de cumetri” sunt mulți, însă muzica folclorică calitativă se cam uită”, afirmă Max T. Ciorbă. El s-a axat pe muzicieni aparte, calitățile cărora nu se limitează doar la o voce bună, sau capacitatea de a cânta la un instrument, dar și la capacitățile oratorice pentru a explica conceptul muzical din spatele lor. Totuși, filmul nu va fi doar despre muzică, ci și despre modul rustic de viață. „Vom arăta și stilul de viață românesc. Vom vizita și gospodării țărănești. Faptul că denumirea filmului coincide cu cea a unui loc cu o istorie bogată, ne ajută foarte mult”, adaugă regizorul.
Proiect deschis pentru toți care pot ajuta
Ceea ce face diferit proiectul lui Max de altele este că acesta e mereu deschis și se face auzit pe parcurs prin intermediul unor scurte filmări „din culise”, care nu vor apărea în film. Proiectul „100 de Movile” este unul care se ține mai mult pe entuziasm, idei și păreri. Astfel, echipa, care inițial era formată din doar două persoane, acum li s-au alăturat și Nicu Borș, director de Imagine, Andrei Moraru, operator și Sergiu Sili, sunetist. „Și mai sunt oameni care nu fac parte din echipă însă ne ajută cu tot ce pot, începând cu informații”, explică Max, care va fi și regizorul filmului.
În prezent, se află în proces de colaborare cu elvețianul Stefan Haslebacher, zis Sha, Alex Calancea, Alexandru Arcuș și Subcarpați. Cu ceilalți muzicieni se duc tratative și vor fi anunțați pe parcurs. „Ne dorim să avem un număr de artiști destul de diverși, pentru ca oamenii, indiferent de preferințele muzicale, să poată găsi ceva nou și să redescopere folclorul”, spune tânărul.
Crowdfunding și 8500 de euro
Echipa intenționează să crească bugetul pentru filmare prin intermediul Crowdfunding, o nouă tendință în rândurile tinerilor activi, care presupune colectarea banilor prin publicarea proiectului online și argumentarea sumei necesare de bani. Lidia și Max, intenționează să-l lanseze în câteva zile, până atunci ocupându-se de mediatizarea acestuia.
Până în prezent, „100 de Movile” a ajuns să fie cunoscut și susținut pe internet, cât și în presă. Mai mult, odată ce trupa „Subcarpați” li s-a alăturat, popularitatea lor a crescut considerabil și în România. „Deși este mai ușor să te faci auzit în Moldova, astfel încât sfera cinematografică de aici este mai îngustă, susținerea și interesul cel mai mare, cu siguranță, va veni din România”, explică Lidia.
Pentru realizarea acestui proiect cinematografic, Max alături de colegii săi au nevoie de 8500 de euro pentru acoperirea tuturor cheltuielilor de transport și cazare pentru Sha, cazarea echipei de filmare în România. Totuși, cea mai mare parte din bani se va duce pe aparataj, pentru că au nevoie de un sunet foarte calitativ. Chiar dacă așteaptă susținerea financiară prin intermediul Crowdfunding, Lidia este în continuă căutare de fonduri la agenții și organizații care finanțează evenimente culturale, din Moldova, România și Elveția.
Max și Lidia își doresc să lanseze filmul înaintea Festivalului Internațional de Film Documentar „Cronograf”. Acesta va fi în două limbi, română și engleză, pentru a fi cât mai accesibil străinilor și va dura până la 1,2h. „Ideal ar fi, la finele filmărilor, să organizăm un concert în zona celor 100 de movile, împreună cu toți muzicienii din film”, spune Max.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!