Adevăratul secret al programului nuclear balistic al Coreei de Nord. Mai rău decât credeam
Există câțiva factori principali care justifică succesul nord-coreenilor în tot acest demers, arată o analiză Washington Post.
1. Kim Jong-un a făcut din dezvoltarea armelor nucleare principalul său scop
Liderii autoritari ar putea părea că urmăresc cu determinare scopurile nucleare, dar nu toţi fac din acest lucru o prioritate. După ce a preluat conducerea statului de la tatăl său, Kim Jong Il, la finalul lui 2011, Kim Jong-un a făcut din dezvoltarea armelor nucleare principalul său scop. Acesta a redirecţionat resursele ţării către proiectul balistic, a promovat ştiinţa ca unul dintre punctele focale ale regimului şi şi-a aliniat cu atenţie imaginea cu cea a oamenilor de ştiinţă şi cercetătorilor.
Pe de altă parte, lideri precum Saddam Hussein şi Muammar Gaddafi au fost inconsistenţi în ceea ce priveşte demersurile nucleare. Saddam a invadat Kuweitul în 1990, o perioadă în care programul balistic iranian se apropia să devină o adevărată revelaţie. Dacă dictatorul nu ar fi invadat statul în acel moment crucial, atrăgându-şi astfel atenţia şi opoziţia SUA, cel mai probabil Irakul ar fi dezvoltat instrumente balistice până la mijlocul anilor ’90.
2. Kim Jong-um a protejat oamenii de ştiinţă
Strategia de management e importantă şi de multe ori subestimată, fiind un factor pe care unii dictatori îşi construiesc succesul, în vreme ce alţii dau greş.
Autocraţii tratează instituţiile de stat diferit de cele ştiinţifice. Kim Jong II a condus mai ales prin intermediul structurilor consacrate, fără să pună cercetătorii mai presus de alte elite. Kim Jong-un, însă, a venit cu o abordare mai personală, subordonându-şi instituţiile-cheie prin epurări masive. Oamenii de ştiinţă au fost, însă, puşi la adăpost de aceste „purificări" şi le-au fost acordat privilegii exclusive, inclusiv locuinţe noi şi hrană mai multă şi mai bună.
Despre Kim Jong-un se spune că nu a ordonat executarea cercetătorilor, ci dimpotrivă, şi-a construit o reputaţie de persoană tolerantă la eşecuri, ca parte a procesului ştiinţific de învăţare. Acesta pare să fi adoptat o abordare bazată pe meritocraţie în ceea ce priveşte angajarea cercetătorilor, implicarea lor în programe militare şi selectarea noilor generaţii de lideri ştiinţifici. Aceste eforturi au contribuit cel mai probabil la accelerarea din ultimii ani a programului nuclear.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!