Economie

(ALO, GUVERNUL?) Cine strică drumurile să plătească. Petiție pentru MĂRIREA taxei de drum

Taxa de drum ar putea fi mărită cu 50 la sută, iar majorarea acesteia a fost propusă pentru luna mai a anului curent. Aceasta va varia între 960 de lei şi 10.000 de lei, în funcție de capacitatea motorului. Proprietarii de mașini sunt nemulțumiți că taxa de drum le creează cheltuieli în plus, în timp ce drumurile din țară nu sunt de calitatea așteptărilor.

În baza proiectului de lege cu privire la modificarea și completarea actelor legislative, propusă de ministrul finanțelor, Anatol Arapu, se prezintă că „în scopul majorării resurselor financiare necesare finanţării reabilitării reţelei de drumuri în Rep. Moldova, se propune majorarea cotei taxei pentru utilizarea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în RM, cu 50% (costul anual a miniștrilor Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor și a finanțelor a acestei măsuri constituie +231,9 mil. lei)”.

Șoferii au scris petiția către miniștrii Vasile Botnari – a transporturilor și infrastructurii drumurilor și Anatol Arapu, ministrul finanțelor, cerând explicația în baza cărui fapt taxa de drum trebuie să fie evaluată în baza volumului motorului care deteriorează drumul.

Semnatarii au cerut ca să fie găsită o modalitate corectă de calcul a acestui impozit care să reflecte direct proporțional impactul asupra deteriorării drumurilor. „Ține de competența voastră și noi ca cetățeni (care vă plătim salariile) ne așteptăm la echitate și nu la măriri de impozite fără de ajustarea la realitatea care ne înconjoară”, au scris aceștia.

Ulterior a venit un răspuns la petiție de la Ministerul Transportului și Infrastructurii Drumurilor, enumerând câteva puncte. Unul din ele spune că din cauză consumului de combustibil se previzionează că va scădea și respectiv încasările din accize la fel, acest Fond Rutier va fi suplinit din contul taxei de folosire a drumurilor.

La fel s-a adus la cunoștință ca în Uniunea Europeana exista multe practici în funcție de țară. De exemplu, în Letonia această taxa este calculată din suma tarifelor pentru greutatea autoturismului, capacitatea cilindrică și puterea acestuia. Alte principii și priorități invocate de autorități au fost legate de protecția mediului – vehiculele cu emisii mai mari sunt taxate mai scump; solidaritate – contribuabilii cu vehicule mai costisitoare sunt taxați mai scump și securitate energetica – care stimulează proprietarii de vehicule ce consumă mai puțin.

Semnatarii au rămas nemulțumiți de răspunsul celor trei pagini care cuprindeau trimiteri la diferite legi și mențiuni la organizațiile internaționale, iar răspunsuri la întrebări totuși nu au primit. „După părerea mea nu este echitabil să plătesc de două ori mai mult decât un autocamion care are și emisii mai mari decât mine, și „atentează” la securitatea energetică mai tare ca mine. Nu e tare solidar, căci face bani din activitatea lui de transportator, în timp ce eu nu fac (dar de plătit – plătește în jumătate, adăugând și impactul negativ asupra acelorași drumuri pentru care plătesc și eu)” a enunțat inițiatorul petiției.

Timpul.md

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *