Timpul Local

Andrei Usatâi, ministrul Sănătăţii: În curând, ne vom programa la medic prin Internet

– Pentru îmbunătăţirea finanţării sistemului de sănătate se prevede elaborarea mecanismelor de plată pentru prestatorii de servicii medicale bazate pe Grupurile înrudite de diagnostic (Diagnosis Related Group) şi testarea acestora în şapte instituţii medicale-pilot. Care sunt beneficiile noului sistem?

– În ultimii ani, mecanismul de plată a fost schimbat de la modelul de alocare centralizată a resurselor pe baza normativelor istorice şi la nivel de linii bugetare către un nou mecanism – contractarea instituţiilor la autogestionare. Astfel, au fost create stimulente în vederea promovării eficienţei şi calităţii asistenţei medicale – unul din scopurile noastre de bază.
În prezent, spitalele publice beneficiază de rambursare pe baza aşa-numitului „caz tratat”, adică a pacienţilor externaţi dintr-un anumit tip de secţie şi dintr-un anumit tip de spital. Grupurile Înrudite de Diagnostic (DRG) sunt o metodă prin care cazurile de boală sunt grupate în anumite categorii, după complexitate şi plata serviciilor se efectuează în funcţie de aceste categorii de complexitate. Beneficiul metodei în cauză este demonstrat şi permite să fie redistribuite sursele financiare disponibile ale instituţiei medicale, utilizarea mai eficientă a acestora.

– Vă rugăm să vă referiţi şi la sporirea gradului de autonomie financiară a asistenţei medicale primare în sistemul naţional de sănătate…

– Indiferent de forma de contractare de Compania Naţională de Asigurări în Medicină a serviciilor medicale din domeniul Asistenţei medicale primare – direct, sau prin intermediul Centrelor medicilor de familie – volumul de servicii acordate corespunde Programului unic al Asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobat prin hotărâre de Guvern.
Autonomia Serviciului de asistenţă medicală primară are drept scop îmbunătăţirea gestionării acestuia. Monitorizările şi analiza situaţiei în teritoriu denotă că, în pofida perioadei scurte de activitate în condiţiile autonomiei, s-a reuşit realizarea unor paşi importanţi în crearea unui mediu favorabil pentru medicina de familie şi pentru reformele ce se desfăşoară pe acest segment.

– Ce înseamnă servicii de sănătate „prietenoase tinerilor”? Câte instituţii prestează astfel de servicii?

– Aceste servicii includ consultaţii ale specialiştilor, activităţi de informare-educare-comunicare privind subiectele actuale pentru tânăra generaţie. De exemplu, în anul 2010 circa 35% din vizitele tinerilor au solicitat diagnosticarea şi tratarea infecţiilor genitale/sexual-transmisibile; 20% – problemele legate de personalitate şi comunicare, relaţii părinţi-copii adolescenţi; 20% – întrebări legate de planificarea familiei, 10% – privind sarcina la adolescente, 8% – probleme de nutriţie, 7% – alte probleme de sănătate şi dezvoltare. Toate aceste servicii au fost acordate pe bază de confidenţialitate.

Primele modele de servicii de sănătate prietenoase tinerilor au fost create de Ministerul Sănătăţii cu suportul UNICEF în anii 2002-2003. Astăzi, în republică activează 12 asemenea centre. Începând cu anul 2007, centrele de sănătate prietenoase tinerilor activează ca subdiviziuni funcţionale ale instituţiilor medico-sanitare publice, finanţate de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină, iar în Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală au fost incluse serviciile de sănătate prietenoase tinerilor.

– Deşi sute de tineri absolvesc medicina în fiecare an, foarte puţini dintre ei acceptă o angajare în centrele raionale sau în localităţile rurale. Ce soluţii propune MS pentru a rezolva lipsa acută a medicilor în spitalele din teritoriu?

– În primul rând, îmbunătăţim continuu condiţiile de muncă: reparăm sediile instituţiilor, procurăm echipament şi utilaje. Tinerilor care merg să lucreze la sate li se acordă, de comun acord cu administraţiile publice locale, ajutoare materiale şi facilităţi la achitarea serviciilor comunale. Lucrătorii medicali pot frecventa diverse cursuri de instruire şi de ridicare a nivelului profesional, ceea ce le oferă şansa de a-şi îmbunătăţi continuu abilităţile profesionale.

Ministerul Sănătăţii a pregătit un set de modificări la legislaţia în vigoare, care prevăd mărirea indemnizaţiilor alocate pentru tinerii specialişti ce se angajează în mediul rural de la 30 mii lei pentru medici şi 24 mii lei pentru asistenţi medicali la 50 mii lei şi, respectiv, 35 mii lei, care vor fi achitate într-o singură tranşă, după expirarea primei luni de activitate.
Totodată, am propus stabilirea unui spor lunar la salariu în sumă fixă pentru personalul medical ce activează în sectorul rural – un salariu de aproximativ 10 mii de lei pentru medici, iar salariul asistentelor medicale se va majora gradual, până în anul 2014, până la 6500 de lei.

– Cum eliminăm cozile interminabile la medicii specialişti? Astăzi, pacienţii aşteaptă săptămâni întregi până le vine rândul la o consultaţie…

– Ministerul Sănătăţii şi Compania Naţională de Asigurări în Medicină au aprobat un ordin comun, prin care a fost revăzut modul de programare la medicii specialişti şi aceasta se poate face şi prin telefon. La fel, în cazul când pacientul trimis la consultaţie necesită alte investigaţii decât cele efectuate de medicul de familie, acestea se efectuează în baza biletului de trimitere al medicului specialist de profil, ceea ce simplifică procedura de înscriere a pacienţilor.

– Ce paşi întreprinde MS pentru a stopa fenomenul corupţiei în spitale?

– În cadrul Ministerului Sănătăţii funcţionează o linie fierbinte, la care orice persoană poate primi gratuit consultaţia specialiştilor, inclusiv în aspecte ce ţin de fenomenul corupţiei în sistemul sanitar. De asemenea, în cadrul ministerului a fost numită o persoană responsabilă de coordonarea activităţilor de combatere a corupţiei în sistemul sănătăţii, abilitată să desfăşoare acţiuni de evaluare a riscurilor de corupţie şi a nivelului respectării drepturilor pacientului în instituţiile medico-sanitare. În procesul de prevenire şi combatere a corupţiei în instituţiile medicale un rol semnificativ îl are conlucrarea cu societatea civilă. Astfel, Ministerul Sănătăţii oferă operativ informaţii societăţii civile, mediului de afaceri, mass-media despre activitatea sistemului de sănătate. Pregătim o campanie de comunicare intensivă, prin care populaţia va fi informată despre drepturile sale şi volumul de servicii medicale prestate gratuit pentru fiecare tip de asistenţă medicală.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *