Social

Avocații n-au voie să-și facă RECLAMĂ

Nu toţi însă au libertatea de a se promova prin intermediul publicităţii, chiar dacă au bani destui pentru asta. În această situaţie sunt avocaţii, cărora legea le interzice să-şi promoveze serviciile. Astfel, avocaţii au dreptul să anunţe despre existenţa lor şi ce fel de muncă prestează, dar nicidecum să afirme că sunt mai buni decât alţii. Avocaţii au multe de spus în acest sens – unii se conformează, dar consideră legea nedreaptă în raport cu consumatorul, alţii susţin că cea mai bună publicitate este recomandarea făcută de foştii clienţi, iar alţii spun că avocatura este o muncă nobilă şi nu trebuie percepută drept un business.

Legea cu privire la avocatură spune clar că avocatul „nu are dreptul să folosească nemijlocit sau prin intermediul unei alte persoane procedee incompatibile cu demnitatea profesiei în scopul dobândirii clientelei”. Este interzisă astfel publicitatea directă sau indirectă, iar indiferent de mijlocul de publicitate, trebuie excluse toate menţiunile laudative. Această prevedere ar veni mai mult în detrimentul consumatorului – omul simplu, care are nevoie de un avocat bun, dar care are la dispoziţie doar adresa, numele avocatului şi un număr de telefon, este de părere avocata Violeta Gaşiţoi. „Legea cu privire la avocatură a devenit mai dură în acest sens din anul 2009, când au fost operate anumite modificări. Tot ce ni se permite să indicăm este numele biroului avocaţilor şi telefonul. Nu avem dreptul să facem referire la cazurile câştigate sau cazurile de rezonanţă. Nu cred că este bine. Numărul de telefon şi numele avocatului nu sunt informaţii care să-i dea indicii clientului despre nivelul de calificare al specialistului”, menţionează avocata. Violeta Gaşiţoi mai spune că nu consideră potrivită nici interdicţia de a oferi consultanţă în cadrul emisiunilor televizate. Prevederile legii, mai spune ea, ar fi luate pe fundalul fricii de concurenţă, întrucât tinerii jurişti, promovaţi corect, s-ar bucura de un număr vădit mai mare de clienţi în comparaţie cu avocaţii mai în vârstă.

Roman Zadoinov, membru al Comisiei de etică şi disciplină din cadrul Uniunii Avocaţilor, este ferm convins că publicitatea nu le aduce un plus de imagine avocaţilor. „Avocaţii sunt o parte a sistemului judecătoresc din RM. Avocatura nu este un business, ci are drept scop oferirea asistenţei în domeniul justiţiei. De aceea, la nivel internaţional s-a decis că n-ar fi corect ca avocaţii să-şi facă reclamă, spre exemplu, aşa cum se face publicitate la ţigări sau rachiu. Publicitatea ar putea ştirbi din imaginea şi demnitatea profesiei de avocat. Ar dăuna înseşi intereselor unor societăţi democratice”, punctează Zadoinov. Avocat şi el de profesie, Roman Zadoinov mai menţionează că la nivel internaţional s-a decis că nu orice publicitate este interzisă, ci numai acea care ar afecta imaginea avocaturii sau interesele generale a principiilor judecătoreşti. „Avocatul are dreptul să prezinte informaţii privind activitatea sa, privind oficiul său, telefoanele de contact, dar nu poate spune că este cel mai bun din cei mai buni, iar restul sunt incompetenţi”. Acesta mai spune că avocaţii ar avea dreptul să facă publică o informaţie despre cazurile câştigate, aşa cum, de fapt, şi procedează unii avocaţi de la noi, însă Comisia va ţine cont de formulări. În cazul în care vor exista expresii ce pot fi catalogate drept reclamă, organul urmează să se autosesizeze. De când exercită această funcţie, Roman Zadoinov susţine că nu au fost cazuri de încălcare a legislaţiei de către avocaţi. Cel mai recent caz a fost cel legat de anunţurile într-un ziar de publicitate, publicate de unii avocaţi. Deşi unii membri au considerat că este o încălcare de lege, totuşi Comisia de etică şi disciplină a decis că avocaţii care au făcut publice anunţurile nu pot fi sancţionaţi.

Există şi avocaţi care spun că nu-i afectează prevederile legale în privinţa interzicerii publicităţii, deoarece un client mulţumit este cea mai bună reclamă. „Aceste restricţii nu urmează a fi interpretate ca impedimente pentru avocaţi în exercitarea profesiei lor. Avocaţii au posibilitatea de a se bucura de alte forme de „publicitate” care sunt compatibile cu demnitatea profesiei. Cea mai bună publicitate pentru un avocat este calitatea serviciilor sale şi atitudinea sa faţă de fiecare client. Restricţiile la publicitate ar putea crea dificultăţi doar dacă profesia de avocat este privită ca una de antreprenor”, a menţionat Inna Bazatin, avocat al BAA „Hanganu, Tănase & Partenerii”.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *