CSI / Rusia

Biserica rusă transferă în proprietatea sa artefacte deosebit de prețioase expuse în muzee, cu binecuvântarea lui Putin

În ultimele săptămâni, cele două muzee principale din Rusia au anunțat că cedează Bisericii două dintre cele mai faimoase artefacte ale lor, semn al influenței crescânde a acesteia pe lângă Kremlin, care contează pe sprijinul său în plin conflict în Ucraina, transmite agenția AFP, citată de Boursorama.com.

În timp ce transferul acestor comori naționale către Biserică i-a bucurat pe credincioși, experții în artă denunță o mișcare politică ce pune în pericol viitorul unor piese pe cât de prețioase, pe atât de fragile.

Șocul a venit la mijlocul lunii mai, când Patriarhia a anunțat decizia lui Vladimir Putin de a transfera prin decret către Patriarhie icoana Sfintei Treimi a lui Andrei Rubliov, o emblemă națională care datează din secolul al XV-lea.

Wikipedia

Cea mai misterioasă dintre icoanele rusești, a cărei armonie perfectă a atras mulțimile la Galeria Tretiakov din Moscova timp de un secol, urmează să fie expusă începând cu 4 iunie în Catedrala Hristos Mântuitorul, în apropiere de Kremlin.

Tabloul va merge apoi la mănăstirea sa originală a Treimii Sfântului Serghie din Serghiev Posad, „Vaticanul rusesc” situat la 70 km de Moscova.

Aproape în același timp, celebrul Muzeu Ermitaj din Sankt Petersburg (nord-vest) a anunțat că predă mormântul prințului Alexandru Nevski, un adevărat erou național care a trăit în secolul al XIII-lea, mănăstirii care l-a găzduit înainte de revoluția bolșevică.

„În aceste vremuri geopolitice (…), valoarea sacră a monumentului este mai importantă decât valoarea sa artistică”, explică Mihail Piotrovski, directorul Ermitajului.

„Soclul” național

Aceste donații prezidențiale au loc pe fondul ofensivei Moscovei în Ucraina, susținută activ de șeful Bisericii Ortodoxe Ruse, patriarhul Kirill, un aliat al lui Putin.

Prin transferul acestor relicve către Biserică, președintele „vrea să redea Rusiei soclul său”, a declarat pentru AFP Leonid Kalinin, până de curând responsabil cu arta religioasă la Patriarhie.

Ca și în urmă cu câteva secole, simbolurile religioase sunt parte integrantă a conflictului.

În aprilie, în timpul unei vizite într-o regiune din sudul Ucrainei ocupată de ruși, Putin a oferit soldaților o copie a unei icoane, al cărei original a fost trimis la o biserică dedicată forțelor armate.

În acest context, Trinitatea lui Rubliov a devenit un simbol al unității țării.

„Contemplarea Trinității lui Rubliov i-a ajutat pe prinții ruși să depășească discordia lumii”, a declarat pentru AFP Lev Lifshits, în vârstă de 80 de ani, autor a numeroase lucrări despre arta rusă antică.

În iulie anul trecut, această icoană a fost expusă timp de trei zile la mănăstirea Trinité-Saint-Serge.

Alianța dintre Kremlin și Biserică

Dar când vine vorba de apărarea artei, Biserica poate conta pe un atu important: Vladimir Putin, care contează pe ajutorul Patriarhiei pentru a mobiliza populația în plin conflict cu Kievul.

Alianța dintre Kremlin și Biserică în vremuri de restriște nu este nouă: în 1943, în ciuda ateismului oficial, Stalin „a reabilitat clerul ortodox și a redeschis 10.000 de biserici” în URSS, notează Kalinin.

Potrivit unei legende rusești foarte răspândite, Stalin a decis ca un avion să zboare deasupra Moscovei cu o icoană miraculoasă pentru a unifica națiunea aflată în război cu Germania nazistă.

În acest context, pentru Lifshits, transferul Trinității lui Rublev către Biserică este „politic”.

„Această decizie a Kremlinului înseamnă că situația politică de acolo este percepută ca fiind extrem de gravă”, a adăugat politologul rus Gheorgi Bovt.

„Încă nicio victorie (asupra Ucrainei), armata nu-i face față, lui Putin nu-i mai rămâne decât să-i ceară ajutorul lui Dumnezeu”, precum conducătorii de altădată, rezumă el pentru AFP.

„Risc” pentru lucrări

Dar experții în artă sunt mai ales alarmați de pericolul pentru operele transferate la Biserică, unde condițiile de conservare vor fi mai puțin profesioniste.

Transferul Sfintei Treimi a lui Rubliov „riscă să o distrugă”, avertizează Lifshits. După ce icoana a fost expusă la mănăstire în iulie, experții au observat 61 de semne de deteriorare, în ciuda capsulei de protecție.

Dacă va părăsi din nou muzeul, „generația următoare nu o va mai vedea așa cum este astăzi”, a declarat pentru AFP experta Lilia Evseeva, de la Muzeul Icoanelor din Moscova.

Întoarcerea acestui artefact la Biserică a provocat o mobilizare a Academiei de Științe din Rusia: săptămâna trecută, aproximativ douăzeci de savanți au denunțat „starea sa dezastruoasă”, ceea ce face „imposibilă și inadmisibilă” mutarea sa.

Ca un semn al tensiunii din jurul acestei dezbateri, preotul Leonid Kalinin a fost demis brusc din funcție săptămâna trecută, după ce a sugerat ca o copie a Sfintei Treimi să fie expusă în catedrală până când va putea fi creată o capsulă de protecție eficientă.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *