Eveniment

Boicot ceaiului și cafelei, produse în Federația Rusă

Potrivit statisticilor, America de Sud și Centrală produc 70 la sută din aprovizionarea de cafea din lume, urmate de Asia și Africa – cu 20 la sută din aprovizionarea mondială. În ceea ce privește producția de ceai, la nivel mondial sunt șapte state, iar printre cei mai mari producători sunt Sri Lanka și India.

În 2011, Republica Moldova a importat din Federația Rusă produse și bunuri în sumă de 823 mln. dolari, dintre care 737 mii dolari acoperea prețul ceaiului, cafelei și condimentelor. În 2013, importul de bunuri din Rusia a scăzut până la suma totală de 788 mln. dolari. De altfel, în primele două luni ale anului curent, Republica Moldova a importat cafea, ceai, cacao, condimente și înlocuitori ale acestora în sumă de 4565,8 mii dolari din țările CSI. Rusia nu este producătoare de cafea și ceai, însă are întreprinderi de prelucrare a frunzelor de ceai, de prăjire a boabelor de cafea, precum și de împachetare a acestora.

Ceaiul rusesc și cele patru „prințese”

În timpul primului deceniu al secolului XXI, numărul de companii de prelucrare a frunzelor de ceai s-a redus considerabil în Rusia. Dintre acestea doar patru mari companii dețineau controlul asupra la 70 la sută din piață – compania „Unilever” care produce ceaiurile „Lipton”, „Brook Bond” și „Беседа”, „Ма́йский”, care produce ceaiurile „Ма́й”, „Lisma” și „Curtis”, compania „Orimi Trade”, care realizează popularele ceaiuri „Greenfield”, „TESS”, „Prințesele” și compania „SDS-Foods”, care produce ceaiul „Ahmad”.

Ceaiul rusesc din R. Moldova amintește de vremurile sovietice când apăruse pasiunea față de filmele indiene. Aceasta din cauza companiei „Orimi Trade”, fondată în 1994, care a lansat seria de ceaiuri „Принцесса Нури”, „Принцесса Ява”, „Принцесса Гита” și „Принцесса Канди”.
Pe rafturile magazinelor se mai găsește și ceaiul „Ма́йский”, o marcă înregistrată a companiei ruse „Ма́й”. Sub această marcă este produs un segment de 40 de feluri ceai cu un preț mediu. Producția are loc într-o fabrică situată în regiunea Friazino, Moscova. Sortul superior vândut sub această marcă se numește „Coroana Imperiului Rus” și este făcut din frunze de ceai negru Ceylon. Marca „Ма́йский” a fost înregistrată în 1991, iar peste patru ani a fost recunoscută ca fiind cea mai populară marcă de ceai din Rusia.

Jocheiul și libertatea lui Petru

Cafeaua „Жокей”, prezentă în toate marketurile din Republica Moldova, a apărut în urma extinderii companiei „Orimi Trade” în 1999. Mai târziu au apărut și mărcile de cafea „Регал”, „Волшебная плантация” și „Монсеньор”. În prezent cafeaua „Жокей” acoperă 30 la sută din cererea de cafea din Federație. Boabele de cafea sunt importate din Brazilia, Bolivia, India, Indonezia și Columbia și prelucrate în Rusia.

Marca de cafea „Petrovskaya Sloboda” este lider local în Rusia, dar și în Republica Moldova. Pliculețele „3-în-1” de această marcă rusească se găsesc la fiecare chioșc și magazin alimentar din țară. Compania „Empire Holdings”, care a lansat această marcă, se concentrează pe comercializarea băuturilor instant, a produselor alimentare congelate și a snacks-urilor.

De altfel, produsul de cacao de marca „Nesquik”, în majoritatea magazinelor din capitală, este importat de la producător rus. Nestle, cel mai mare producător mondial de produse alimentare și a băuturilor, a cărui sortiment cuprinde aproximativ 8000 de produse și mărci, are filiale în Rusia. Băutura „Nestle Nesquik” este preparată din cacao și este bogat în calorii.

!

Amintim de mărcile de ceai și cafea care pretind a fi europene însă sunt produse în Rusia – cafea „Milagro” și ceaiul „Greenfield”.
Compania „Milagro” (în spaniolă – „minune”) activează pe piață din 1998 și este specializată în cafea solubilă. Conform directorului companiei, Nikita Morev, abia la începutul activității sale, „cumpărătorul rus avea mai mare încredere în producătorii străini de băuturi revigorante”. Din această cauză au folosit o denumire internațională. Cafeaua „Milagro” este produsă în Rusia, iar biroul central se află în Germania.

Ceaiul „Greenfield” s-a poziționat pe segmentul premium, la comanda și sub controlul companiei „Greenfield Tea Ltd.”, care a fost fondată la 10 august 2003 în Marea Britanie de către producătorul din Sankt-Petersburg „Orimi Trend”, căreia îi aparțin și mărcile rusești „Tess” și „Jardin”. Iar peste trei săptămâni, producția sa a apărut pe piața rusească. Pe ambalaj sunt înscrise adrese și pagini electronice engleze din Londra. Totuși, informații despre această companie nu se găsesc pe acele pagini.

Rastru

Nouă sfaturi pentru alegerea unui ceai calitativ:

1. Cumpăraţi ceaiul doar în magazine specializate
2. Ceaiul trebuie să fie ambalat în ţara producătoare
3. Ceaiul îşi pierde calităţile în timp, aşadar, asiguraţi-vă că materia primă a fost recoltată cu cel mult 1,5 ani în urmă.
4. Cutia de ceai trebuie să aibă o „fereastră” transparentă prin care să se vadă conţinutul ei
5. În ceaiul de calitate superioară toate frunzele sunt identice
6. Pe cutie întotdeauna trebuie să fie indicat termenul de valabilitate
7. În cazul în care ceaiul e ambalat într-o cutie de carton, înăuntrul acesteia trebuie să fie un ambalaj de hârtie de staniol
8. O băutură calitativă nu este niciodată ieftină
9. Dacă ceaiul deja cumpărat nu vă inspiră încredere, puteţi testa calitatea acestuia cu ajutorul unei lămâi. Puneţi în ceai o felie de lămâie – dacă băutura se deschide la culoare, fiţi liniştiţi – ceaiul e calitativ. Dacă nuanţa nu se schimbă, înseamnă că aveţi în cană un produs contrafăcut

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *