Chiria manualelor – povara părinților și a elevilor
Elevii de clasele gimnaziale și liceale închiriază manuale anual la un preț, după unii, nesemnificativ și după alții ca o povară adevărată. De exemplu, pentru un elev de clasa a V-a, chiria manualelor pentru anul de studii 2016-2017 a costat aproape 75 de lei. Tot cam atât achită și un elev de clasa a IX-a, doar că pe lângă manualele de bază, elevii trebuie să procure caiete, rechizite școlare, alte manuale alternative, caiete de lucru la anumite obiecte, pe lângă plata „benevolă” în fundația școlii, cadourile „benevole” pentru profesori chiar și alte cheltuieli zilnice de alimentație.
Totuși, chiria manualelor pentru clasele gimnaziale a fost declarată ilegală. Prin urmare, dispoziția din Codul Educației care reglementează asigurarea elevilor claselor a V-IX cu manuale școlare, contravine Constituției în care este stipulată gratuitatea învățământului.
Mai mult, CC a constatat reglementări confuze în Codul Educației cu referire la ciclurile învățământului obligatoriu. Respectiv se va face o solicitare către Parlament pentru a înlătura deficiențele constatate.
Sunt copii care până astăzi nu au achitat chiria manualelor
Oxana Marinescu, mamă a unui elev în clasele primare, spune că cheltuielile sunt enorme, chiar dacă mai primește cărți gratuite. „Decizia e în favoarea copiilor, mai ales a celor din familii social vulnerabile. Se cumpără și cărți suplimentare, în clasa întâi statul asigură doar abecedarul și manualul de matematică. Cărțile pentru educația moral-spirituală, educația pentru sănătate, cartea de lecturi suplimentare sunt cumpărate. Pe lângă acestea, se cumpără așa-zisele caiete de lucru și de teste la limba română și matematică, plus un supliment la matematică. Învățătorul nu a discutat cu părinții alegerea cărților suplimentare”, povestește Oxana.
Unii profesori spun într-o voce cu părinții că manualele trebuie să fie gratuite. Profesoara de limbă și literatură română în gimnaziul din satul Japca, Florești, Tatiana Pascaru ne-a spus că în sate, chiria manualelor reprezintă o presiune financiară pentru oameni. „Întregul colectiv de la noi din școală este de părere că dacă în R. Moldova se pretinde ca învățământul preuniversitar să fie gratuit, atunci să fie gratuit până la urmă. Situația precară de la noi din țară îi pun pe părinți într-o situație foarte grea. Vorbesc mai mult despre părinții de la sate care nu au întotdeauna posibilitate de a achita chiria acestor cărți. Avem în școală elevi care până în prezent nu au plătit chiria manualelor pentru acest an de studiu. Suntem nevoiți să-i dăm copilului cărțile, că nu poate să vină la școală și să nu aibă din ce învăța”, a mărturisit profesoara pentru ziarul TIMPUL.
Profesoara nu recomandă elevilor alte manuale de alternativă, întrucât ar fi nevoiți să plătească adițional pentru ele, pe lângă chiria celorlalte. „În Chișinău poate sunt profesori care-și permit să propună elevilor alte manuale, dar la noi nu, noi studiem din manualele propuse de Ministerul Educației. Dar ca să ne pregătim mai bine, folosim informația din mediul online. Desigur, mai sunt și cărți electronice, dar noi nu avem tehnica necesară în școală ca să le folosim”, a comentat dascălul.
Mai mult, elevii gimnaziului din satul Japca sunt obligați să procure agendele propuse de Ministerul Educației. Potrivit profesoarei Tatiana Pascaru, agendele vin odată cu seturile de manuale. „Copilul este obligat să le procure, vă dați seama?! Lui i-a cumpărat poate mama, tata o agendă mai interesantă, eu știu, mai frumoasă – că ei sunt copii și lor le place tot ce este frumos și colorat, dar noi suntem obligați să le dăm aceste agende, sigur, cu bani. Atunci când împărțim elevilor manualele, se împart și agendele. Eu dacă am în clasă 13-14 elevi, neapărat trebuie să iau 14 agende care costă câte zece lei una (că ele se împart de la raion conform numărului de elevi în școală). Nu îndrăznește nimeni să spună că nu vrea să le ia”, spune indignată Tatiana Pascaru.
Nu le este frică dacă manuale nu se vor mai edita
Profesoara de chimie Anastasia Pascaru, fosta directoare a Liceului Teoretic „Universum”, din Sărata Galbenă, Hâncești spune că s-ar descurca foarte bine, dacă nu ar fi manuale tipărite, întrucât liceul este dotat cu tehnică informațională. „Foarte bine că nu o să se mai achite chiria manualelor. Dar există și cealaltă parte a monedei – taxele pentru chirie nu au fost semnificative și nu cred că au fost o problemă pentru familii, dar dacă vor fi gratuite, există anumite riscuri. Părinții și elevii trebuie să prețuiască cartea. Totuși, ne vom putea descurca și fără manuale, pentru că avem softuri, avem în fiecare clasă câte un Led, un proiector”, spune fosta directoare.
„Noi suntem asigurați conform standardelor minime cu tehnică informațională. Mai avem două cabinete de informatică cu computere noi. Avem și câteva xeroxuri în instituție. Copiii preferă să studieze cu utilizarea tehnicii respective. Oricum, consider că manualul este baza tuturor. Copilul trebuie să simtă mirosul cărții, mai ales că în ultimul timp se citește foarte puțin”, meditează profesoara.
Ministerul Educației așteaptă decizia motivată a Curții Constituționale
Instituția responsabilă de tot ce ține de manualul școlar este Fondul Special de Manuale. Directorul Fondului, Gheorghe Gârneț a declarat pentru ziarul TIMPUL că pentru anul 2016, s-au calculat aproximativ 15 milioane de lei pentru 14 titluri, pentru învățământul general. „Mai sunt bani pentru reeditarea cărților pentru următorii doi ani, dar după aceasta, din ce resurse financiare se vor edita alte manuale, vor decide ministerele responsabile. Poate vor finanța din bugetul de stat. Dar este un lucru pripit să discutăm despre asta, pentru că nimic nu este elaborat, nimic nu este clar. Întrebarea încă este crudă. Noi încă nu am văzut decizia Curții Constituționale, argumentată. Ca să se elaboreze o politică, trebuie să existe o bază ceva. Respectiv, Ministerul Educației urmează să stabilească ce să facă. Va trebui de modificat Codul Educației și respectivul articol declarat neconstituțional, vor trebui modificate toate actele normative-reglatorii care țin de acest domeniu, paralel de elaborat o politică de soluționare a problemei, ca să-i spun așa. Va fi foarte multă muncă”, susține directorul Fondului Special de Manuale.
Funcționarii de la Ministerul Educației, la fel, așteaptă publicarea hotărârii motivate. „Până nu va fi pusă pe masă decizia motivată, ministerul nu poate să se pronunțe”, a declarat șeful Direcției învățământ preuniversitar, Valentin Crudu.
În prezent, elevii claselor V–IX, de asemenea și elevii claselor liceale sunt asigurați cu manuale şcolare doar în urma achitării unei plăți de închiriere. În același timp, elevii claselor I-IV, sunt asigurați cu manuale gratuit.
„Învățământul este gratuit potrivit politicilor publice și angajamentelor luate de stat. Este binecunoscut faptul că părinții din R. Moldova trebuie să plătească pentru educația „gratuită”. Se plătește pentru manuale, rechizite, manuale și caiete alternative, reparația sălilor de clasă. Se plătește până și pentru cretă, găleată și buretele cu care se șterge tabla.
Într-un raport scris de copii, pe care l-au prezentat recent Comitetului ONU pentru drepturile copilului, este scris cât de accesibilă este educația. Copiii au constatat că accesul la învățământ este limitat pentru copiii ce provin din diferite medii, inclusiv din familii cu venituri reduse. Elevii nu vin la școală, pentru că părinții lor nu pot acoperi cheltuielile sau renunță să vină la școală, pentru că acolo sunt discriminați din acest motiv.
În concluzie, avem politici și declarații ce se raportează bine la prevederile Convenției ONU privind drepturile copilului, dar statul trebuie să întreprindă măsuri astfel încât drepturile copiilor să fie respectate la nivel practic”.
Irina Gușan, comunicator al Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului
Potrivit hotărârii de Guvern din 22.12.2015 cu privire la asigurarea cu manuale a elevilor: copiilor orfani; din familii monoparentale; din familii defavorizate; din familii cu 3 şi mai mulţi copii; copiilor aflaţi sub tutelă/curatelă; plasaţi în servicii de tip familial; plasaţi în centre de plasament temporar; din familii în care ambii părinţi sunt cu dizabilităţi; copiilor cu dizabilități; din familii în care ambii părinţi sunt pensionari; copiilor solicitanţilor de azil, refugiaţilor recunoscuţi în R. Moldova, beneficiarilor de protecţie umanitară şi persoanelor cărora li s-a recunoscut statutul de apatrid în R. Moldova, precum şi copiii din familiile defavorizate în care unul din părinţi se încadrează în una din categoriile menţionate le sunt asigurate manuale gratuit.
Potrivit datelor prezentate de către organele locale de specialitate în domeniul învățământului (OLSDI), din numărul total de 289.397 copiii cu vârsta cuprinsă între 7-16 ani, în I semestru al anului de studii 2016-2017 nu au fost școlarizați 115 copii, iar 148 de copii au abandonat studiile.