Actualitate

Crește numărul pasagerilor care aleg cursa „Unirea”

Am luat și noi trenul, într-o zi de weekend, ca să vedem Iașiul și să aflăm cât de importantă este această cursă pentru cetățenii de pe ambele maluri ale Prutului.

La ora 6.40 dimineața, atmosfera din gara feroviară din Chișinău este una agitată. Pasagerii își caută locurile în vagoane, iar lucrătorii CFM pregătesc ultimele detalii pentru pornire. Cursa specială Chișinău- Socola sau, după cum mai este numit, trenul „Unirea”, cel care apropie cele două maluri ale Prutului, este gata să pornească din loc. La intrare în vagon, însoțitorul verifică biletele pasagerilor și le mulțumește cu un zâmbet că au ales călătoria cu trenul spre Iași.

La ora 6.43 exact, trenul mișcă din loc. În vagonul cu care am mers spre Iași sunt puțini călători. Majoritatea – studenți cu genți mari, care se întorc la studii și câteva persoane care planifică ce vor vizita în Iași timp de o zi.
Trenul „Unirea”, în această zi, a avut mai puțini pasageri ca de obicei. „Astăzi mulți au plecat pe la cimitire, că tot e Paștele Blajinilor, din această cauză avem mai puțini pasageri”, spune însoțitorul, un bărbat de 61 de ani. În vagonul clasei numărul doi erau doar nouă pasageri, însă în celelalte zile de cursă vagonul este mai plin, potrivit lucrătorilor Căii Ferate. La clasa întâi, sunt mai mulți pasageri, aproape 20, iar la clasa a treia – doar câțiva. Se pare că moldovenii aleg să meargă în condiții mai bune, chiar dacă asta înseamnă să dea și un ban în plus.
O femeie împreună cu fiica sa au ales călătoria cu trenul pentru că este comod. „Avem bagaje multe, care nu încap în microbuz, iar trenul este spațios și comod pentru picioare. De atâtea ori am mers pe drumurile noastre proaste, ne-am săturat să ne tremure dinții în gură. Cu trenul, chiar dacă este un pic mai mult în timp, e mai comod”, spune Ecaterina de 42 de ani, care își conduce fiica la studii, la una din universitățile în Iași.

Prețurile la călătorie au rămas aceleași

Pentru a motiva călătorii să aleagă o cursă cu trenul în detrimentul altui timp de transport, reprezentanții CFM au păstrat prețurile cu care a fost lansată cursa. Din cauza bugetului unei singure curse de 50 de mii de lei, s-a propus ca doar prima lună să aibă prețurile reduse cu 20 la sută, însă putem observa că după opt luni, călătorii cumpără bilete la același preț. Astfel, prețurile pentru cursa Chișinău-Socola sunt: vagon de clasa I – 173 de lei (în loc de 230 de lei preț inițial), vagon de clasa II – 148 de lei (în loc de 185 de lei, preț inițial) și vagon de clasa III – 132 de lei (în loc de 165 de lei, preț inițial).

Diferența dintre clase constă mai mult în comoditatea scaunelor, în rest, toate cele trei tipuri de vagoane sunt înzestrate cu internet wi-fi, prize la fiecare scaun, iar la clasa întâi se oferă ceai și cafea gratuit călătorilor.

Mai mulți călători au venit spre Chișinău cu trenul

Eliza Botnari, reprezentantul Căii Ferate din Moldova, ne-a comunicat că, în perioada ianuarie-aprilie 2016, spre Iași, au mers 3068 de pasageri, luând în considerare periodicitatea circulației trenului de patru zile pe săptămână (vineri, sâmbătă, duminică și luni). Aproape trei mii de pasageri au ales să vină în Chișinău cu trenul de la Iași spre Chișinău tot în această perioadă. Trenul are o capacitate totală de 265 de locuri.

Ajunși la vamă, procesul de verificare a actelor nu a durat mai mult de 40 de minute. Vameșii români au salutat fiecare pasager în parte și s-au prezentat pentru verificarea actelor. Atitudine pe care nu am primit-o de la vameșii din Moldova.
Garnitura trenului nu a staţionat la Ungheni pentru schimbarea osiilor. Cursa specială merge pe șinele largi de tip sovietic, care au fost păstrate până în gara din Socola.

Distanța de circa 150 de kilometri a fost parcursă în 4 ore și 22 de minute, deși autoritățile au promis inițial că această cursă nu va dura mai mult de trei ore. Durata mai îndelungată se datorează șinelor pe ecartament larg, ce nu au fost folosite de mult timp. Astfel, mecanicul este nevoit să meargă cu o viteză mai mică decât de obicei, de 15-30 km/h.

La ora 17.08, cursa face returul spre Chișinău și ajunge la destinație în circa patru ore. De această dată, vagonul cu care am călătorit are mai mulți pasageri. La gara din Ungheni, vagonul de clasa III se umple ochi cu cei care învață și lucrează în Capitală. „Ce noroc avem de noul tren. Până acum, ne întorceam acasă cu cel care vine din Moscova – vechi, urât și gălăgios. Trenul care vine din Iași este curat și mai european, dacă tot vine din Europa”, spune Tatiana, mamă a doi copii, originară din Ungheni, care acum trăiește în Chișinău.
Cursa Chișinău-Socola a fost inaugurată în octombrie 2013, în urma discuțiilor dintre celor două ministere ale Transporturilor din Romania și Republica Moldova.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *