Moldova

Dacă nici autoritățile nu au dreptul să evacueze mașinile abandonate, atunci cine?

Locuitorii din zonă, spun că în perioada caldă a anului, acestea servesc drept depozite pentru comercianții care își vând marfa în stradă. La insistența redacției TIMPUL de a afla de ce aceste autovehicule nu sunt ridicate și depozitate la o parcare specială, responsabilii de domeniul transportului din mun. Chișinău ridică din umeri și spun că în prezent nu există o bază legislativă care ar permite evacuarea unităților de transport parcate neregulamentar sau abandonate. 

Potrivit reprezentanților Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie din cadrul Primăriei mun. Chișinău, la începutul lunii februarie, atât către Guvern, cât și către autoritățile publice locale, a fost transmis spre avizare un proiect. Acesta vine să reglementeze modul de ridicare, transportare și depozitare a vehiculelor parcate neregulamentar. Săptămâna trecută, Primăria Chișinău și-a dat avizul pozitiv asupra acestei inițiative legislative care prevede modificarea a două articole din codul contravențional.

Conform lui Vitalie Butucel, vicedirectorul Direcției transport public, dacă această inițiativă legislativă va fi avizată pozitiv și de către Guvern, iar ulterior votată de Parlament, autoritățile vor avea o bază legislativă în acest sens, care va permite evacuarea unităților de transport parcate neregulamentar, precum și ridicarea celor abandonate. Mai mult, Butucel spune că autoritățile locale vor putea stabili o taxă pe care posesorul automobilului va fi obligat să o plătească atunci când îl va ridica de la parcarea specială.

Rablă abandonată, dar nimeni nu are dreptul s-o evacueze



Pe lângă cele două mijloace de transport abandonate în sectorul Botanica, Vitalie Butucel povestește că, la intersecția bd. Cantemir cu str. Ismail din centrul capitalei, de mai mulți ani este abandonată o altă unitate de transport. „Am încercat s-o ridicăm împreună cu poliția rutieră, pretura, direcția transport și n-am reușit, pentru că n-am putut identifica proprietarul. Iar cum la noi nu există bază legislativă în acest sens, acel autovehicul este și acum acolo”, a mai adăugat vicedirectorul.

Oficialul se bucură că reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne (MAI) au înțeles că, atunci când vin delegațiile străine, atât unitățile de transport parcate neregulamentar, cât și cele abandonate, constituie o problemă. De aceea, ministerul este gata să atribuie Direcției generale transport public şi căi de comunicaţie din Chișinău competența de a putea interveni în asemenea situații.

Specialiștii atenționează, însă, că cei care vor ridica unitatea de transport fără acordul proprietarului riscă să fie trimiși în judecată și ulterior ar putea răspunde penal pentru că și-au depășit atribuțiile.

Ce se va întâmpla cu autovehiculele abandonate, dar parcate regulamentar?



Daniela Morari, reprezentantă a Secției juridice din cadrul MAI, menționează că mașinile care au fost abandonate, dar sunt parcate regulamentar, nu cad sub incidența prevederilor legale. Mai mult, Morari spune că inițiativa legislativă, care a fost dată spre avizare Guvernului, se axează doar pe unitățile de transport parcate neregulamentar.

La rândul său, Viorel Bulimaga, secretar al Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei, spune că atâta timp cât nu există o bază legislativă în acest sens, trebuie realizată câte o mică investigație pentru fiecare autovehicul. Astfel se va identifica cine este proprietarul mijlocului de transport și de cât timp acesta stă în locul dat.

Totodată, secretarul precizează că în R. Moldova nu există o gunoiște pentru reciclarea unităților de transport uzate, iar lipsa acesteia reprezintă o problemă majoră.

„Rabla”, un program de succes în România

Rabla este un program prin care Guvernul României urmărește scoaterea de pe piață a autovehiculelor vechi. Potrivit datelor de pe site-ul proiectului, în perioada 2004-2009, datorită acestui program, au fost scoase din uz aproximativ 107 mii de mașini vechi. Până la data de 13 august 2010, prin intermediul „Rabla” au fost casate circa 160 de mii de autovehicule uzate mai vechi de 10 ani. Respectiv au fost achiziționate 35 de mii de autovehicule noi, dintre care peste 50 la sută reprezintă industria autohtonă.

În septembrie 2009, programul „Rabla” a fost extins și pentru utilaje agricole. Prima de casare se acordă pentru tractoare sau mașini agricole autopropulsate cu o vechime de cel puțin zece ani.

Programe pentru acordarea de prime de casare pentru stimularea vânzărilor de mașini vechi există și sunt implementate cu succes în mai multe state europene.

Programe similare în alte țări

În perioada ianuarie-septembrie 2009, Germania a derulat un program similar de înnoire a parcului auto. Mai mult de 2 milioane de persoane au beneficiat de acest program guvernamental care a avut la dispoziție o linie de finanțare în valoare de 5 miliarde de euro. Statul german a acordat 2.500 de euro în schimbul fiecărui automobil vechi dat la schimb pentru unul nou. Schema de finanțare a avut drept impact imediat creșterea consumului.

Totodată, în Franța, prima de casare a fost de 1.000 euro. În anul 2009 au fost depuse 380 de mii de cereri de casare, iar cheltuielile s-au ridicat la 380 de milioane de euro. De la 1 ianuarie 2010, valoarea primei a fost redusă la 700 euro, iar de la 1 iulie în același an – la 500 euro.

Regulamentul privind modul de ridicare, transportare, depozitare şi eliberare a vehiculelor, care a fost dat spre avizare Guvernului, va permite oamenilor legii să ridice forţat unitatea de transport parcată neregulamentar și s-o depoziteze la parcarea specială sau pe teritoriul organului de poliţie.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *