“Dovezi că ministrul Şalaru minte cu bună ştiinţă”
Săptămâna trecută, ministrul Transporturilor, Anatol Şalaru, a motivat refuzul de a aproba lanţul de zboruri charter preconizate de Moldavian Airlines (MDV) pentru lunile mai-octombrie prin faptul că Memorandumul de înţelegere semnat în 2007 de autorităţile aeronautice ale R. Moldova şi Turcia permite fiecărei părţi să opereze 14 frecvenţe aeriene pe săptămână cu orice tip de aeronavă pe rute stabilite. ”Nu există specificarea că sunt curse regulate sau charter. Toate cursele suplimentare nu pot fi făcute deoarece contravin acestui acord", argumentează Şalaru.
Argumentul ministrului nu pare însă convingător, deoarece memorandumul în cauză este o completare a Acordului privind serviciile aeriene între Guvernul R. Moldova şi Guvernul R. Turcia din 1994, în care este specificat că termenul „serviciul aerian” are semnificaţia dată de art. 96 din Convenţia privind Aviaţia Civilă Internaţională semnată la 7 decembrie 1944 la Chicago, şi anume cea de serviciu aerian regulat. Astfel, teoretic, operatorii aerieni din R. Moldova au dreptul să efectueze 14 zboruri regulate spre Turcia. „Zborurile neregulate (charter) nu pot fi încadrate în prevederile acordurilor bilaterale. Air Moldova şi Moldavian Airlines efectuează zboruri regulate doar spre Istanbul (în total, 7 curse)”, a precizat directorul general adjunct al MDV, Anatolie Bzovii. Spre Antalya însă zboară doar avioanele Air Moldova de şapte ori pe săptămână. Cursele au caracter charter, acest lucru fiind precizat chiar pe biletele procurate la agenţiile de turism care au contracte încheiate cu Air Moldova.
Deşi nu a dat un motiv legal prin care ar interzice aprobarea lanţului de zboruri charter spre Antalya de către MDV, Anatol Şalaru a ajuns să susţină până la urmă că nu ministerul aprobă zborurile, ci Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile (ASAC), instituţie subordonată în mod direct MTID. Rugat de TIMPUL să explice de ce nu aprobă programul charter al companiei MDV, vicedirectorul ASAC, Eugen Dvornic, a făcut trimitere la acelaşi Memorandum de înţelegere din 2007 în care e vorba doar de zboruri regulate. „Piaţa charter nu este reglementată de documentele la care dl Şalaru face trimitere”, adaugă directorul MDV, Nicolae Petrov. Precizăm că pe 19 aprilie, premierul Vlad Filat a avut la Guvern o întrevedere cu reprezentanţii MDV, MTID şi ASAC pentru a clarifica situaţi din aviaţia civilă. Şeful cabinetului de miniştri nu a luat încă nicio decizie.
Timpul.md
Declaraţie de presă
Chişinău, 03 mai 2011
1. După ce am demonstrat cu probe incontestabile că zborurile Air Moldova spre Antaly sunt zboruri charter;
2. După ce viciile legale ale Regulamentului RAC-AZ Ediţia 1 şi Ediţia 2, actele administrative utilizate iniţial de MTID şi ASAC pentru obstrucţionarea şi îngrădirea accesului pe piaţă a companiei Moldavian Airlines, au fost suspendate de Curtea de Apel, iar ANPC a emis Prescripţie prin care prin care a cerut MTID să se conformeze legei concurenţei în termen de 5 zile;
Ministrul Şalaru revine la tentativa dispearată de a interpreta eronat scopul şi prevederile Acordului Bilateral privind Serviciile Aeriene Regulate Moldova-Turcia.
3. În declaraţia de presă din 29 aprilie, văzând că Regulamentele sale vicioase nu mai au nicio valoare juridică, şi că nu ar mai avea nicio pârghie pentru a obstrucţiona concurenţa, Ministrul Şalaru, a făcut afirmaţia falsă că zborurile charter cad sub incidenţa Acordului Bilateral privind serviciile aeriene (regulate) cu Turcia.
4. Dumnealui a mai invocat şi Memorandumul de Înţelegere din 2007, anexa la acord, care de asemenea nu are nicio incidenţă asupra zborurilor charter.
În această situaţie este evident acum oricui că invocarea eronată a Acordului Bilateral cu Turcia privind serviciile aeriene regulate este acum paiul de care încearcă să-şi agaţe toate speranţele Ministrul Şalaru pentru a ascunde pentru a ascunde adevăratele motive şi a-şi camufla autodenunţările pe care şi le-a administrat în repetate rânduri recent.
5.Ministrul Şalaru a mai invocat drept temei legal pentru refuzarea accesului Moldavian Airlines pe piaţă prin o decizie de instanţă pe un alt caz din 2009. Moldavian Airlines a solicitat în acel caz repararea despăgubirilor pentru un refuz anterior similar. După ce în instanţele naţionale ni s-a refuzat repararea prejudiciilor Moldavian Airlines a făcut recurs la CEDO unde suntem convinşi că vom obţine câştig de cauză.
Justiţia în R. Moldova este efectuată prin judecarea fiecărui caz aparte. Deci, invocarea precedentului de către ministrul Şalaru este un alt tertip mediatic pentru ca deciziile instanţelor se seferă de fiecare dată strict la cazul judecat.
Nicolae Petrov, preşedinte Moldavian Airlines
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!