E real să zburăm mai ieftin deja din vară…
Potrivit ministrului, dacă Aeroportul Chişinău nu va accepta condiţiile „Wizz Air”, acesteia i se va propune să opereze zboruri de pe aeroporturile din Bălţi sau Mărculeşti. Vestea vine la mai puţin de două luni de la parafarea, la Chişinău, a Acordului privind Spaţiul Aerian Comun dintre UE şi RM. Atunci, autorităţile de la Chişinău au declarat că acordul va permite ca, începând cu 2012, pasagerii să poată beneficia de tarife cu 30-40% mai mici la biletele de avion, dar şi de mai multe destinaţii, oferite de companii low cost. Despre primele efecte ale Acordului în cauză am discutat cu Radu Bezniuc, consultant în transport aerian în cadrul Cabinetului prim-ministrului R. Moldova.
– Dle Bezniuc, este vizita responsabililor de la „Wizz Air” un efect al parafării Acordului privind Spaţiul Aerian Comun dintre UE şi RM?
– Reprezentanţii „Wizz Air” au venit pentru prima dată la Chişinău în primăvara lui 2011, ca să vadă cum ar putea să opereze la noi. Bineînţeles, înainte de toate, pe ei îi interesează destinaţiile spre Italia, dar nu sunt scoase din vizor şi alte pieţe. Cert este că ei vin pentru că, prin parafarea Acordului, le-au fost create condiţii propice de activitate. Aceste condiţii puteau fi create şi acum cinci ani, dar atunci nu a existat voinţa politică necesară.
– Acordul a fost negociat de Cancelaria de Stat. Cine se va ocupa de implementarea lui?
– După parafarea Acordului urmează etapa de implementare – etapă care poate dura circa trei ani, necesari pentru introducerea în legislaţia naţională a reglementărilor UE în domeniu, până la 70 la număr. Această sarcină cade pe umerii Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile. Pentru aceasta, UE a aprobat acordarea de asistenţă tehnică de circa 2,5 mln. euro. Cred şi sper că pasagerii noştri vor vedea efectele Acordului începând chiar cu al doilea trimestru al anului 2012, când operatorii aerieni vor trece la sezonul de vară al zborurilor. Există deja o cursă concretă ce ia amploare – Chişinău-München. Compania germană „Lufthansa” a introdus în orarul de vară două curse, spre deosebire de una până acum… Şi dacă anul trecut un zbor Chişinău-Milano, prin München, ajungea la vreo 225 de euro, acum îl găseşti la 175. E o reducere de 20 la sută…
– În ce măsură Aeroportul din Bălţi este gata să opereze zboruri internaţionale de pasageri?
– Infrastructura aeroporturilor regionale – fie la Bălţi, Mărculeşti sau Cahul – necesită o anumită renovare. Tocmai de aceea există misiuni de evaluare tehnică a aeroporturilor. Din câte ştiu, cei de la „Wizz Air” vor merge şi la Bălţi pentru a vedea dacă, acolo, condiţiile de operare sunt sau nu acceptabile pentru ei. Nu pot să spun cu certitudine că o să zburăm de la Bălţi, Mărculeşti sau Cahul. Dar pot să spun cu tărie că au fost create condiţiile în care oricare operator poate să vină şi să concureze liber. Terenul de manevră pentru ei este mult mai larg.
– Ce acţiuni de atragere a companiilor low cost întreprinde Guvernul?
– Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID) a declarat de multe ori că negociază cu companiile low cost. Dar aceste discuţii erau inutile, atâta timp cât nu existau condiţiile de operare necesare. Acum, aceste condiţii au fost create şi orice operator low cost poate intra pe piaţa din Moldova. Totodată, au fost trimise scrisori de informare despre acţiuni concrete către operatorii clasici şi low cost care sunt potenţial interesaţi să execute zboruri spre Moldova (Wizz Air, EasyJet, LOT, Vueling, Air Berlin, Alitalia etc.). Le-am comunicat că Acordul cu UE a fost parafat, respectiv că au fost create condiţiile ce le-ar permite să opereze zboruri spre Moldova deja din următorul sezon de vară.
– Totuşi, nu orice companie va putea veni pe piaţă…
– Orice operator aerian din UE sau RM va putea beneficia de condiţiile Acordului, dacă este conform cu standardele EASA – autoritatea aeronautică centrală a UE, responsabilă pentru siguranţa şi securitatea zborurilor. Trebuie să ştim însă că majoritatea operatorilor low cost utilizează aeronave noi. Motivaţia e simplă: aeronavele pe care ei le preiau pentru trei-patru ani sunt în garanţie şi atunci operatorul aerian le foloseşte la maximum. Un Airbus 320 de la „Wizz Air” transportă pe an circa 300 mii de pasageri… Apropo, încă în primăvară „Wizz Air” ne-a prezentat datele statistice: circa 300.000 de cetăţeni ai RM zboară spre Europa numai cu această companie, prin aeroporturile din România. Această cifră constituie 30% din traficul total al Aeroportului Chişinău în acest moment. Prim urmare, potenţial de creştere a fluxului de pasageri există şi teoria potrivit căreia piaţa din RM, fiind prea mică, nu va interesa companiile low cost nu ţine… Altceva e că marile companii care deja operează la noi vor trebui să-şi ajusteze strategiile la noile condiţii create pe piaţă, să genereze trafic nou, să mai „cedeze” din pasageri sau – dacă nu vor să-i piardă – din preţuri. În prezent, se pregătesc modificări la Legea aviaţiei civile, prin care viitoarea Autoritate Aeronautică Civilă să primească suficientă independenţă şi divizare clară a sarcinilor sale. De asemenea, prim-ministrul a dat indicaţie ca MTID să elaboreze Regulamentul privind drepturile pasagerilor în conformitate cu norma europeană. Sunt paşi concreţi făcuţi, înainte de toate, în beneficiul cetăţenilor.
– Vă mulţumim pentru interviu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!