Euro, un vis al dreptei, care nu a funcÅĢionat
Moneda euro a scÄzut pânÄ la pragul minim de schimb faÅĢÄ de francul elveÅĢian, pe când dobânzile titlurilor de stat italiene Åi spaniole au crescut la niveluri-record. Acest ultim episod din criza zonei euro e rezultatul temerilor cÄ Italia este acum contaminatÄ. Cu o economie de 1,43 trilioane de euro Åi o datorie de 1,75 trilioane de euro, Italia este prea mare ca sÄ cadÄ, Åi autoritÄÅĢile europene sunt alarmate. DeÅi la ora actualÄ nu sunt multe motive de îngrijorare referitor la o creÅtere suficient de mare a ratei datoriei italiene, încât solvabilitatea ÅĢÄrii sÄ fie periclitatÄ, pieÅĢele financiare reacÅĢioneazÄ în mod iraÅĢional Åi fac sÄ creascÄ atât teama, cât Åi perspectivele unei profeÅĢii auto/îndeplinite. Faptul cÄ autoritÄÅĢile europene nu pot nici mÄcar sÄ se punÄ de acord asupra felului în care trebuie sÄ se ocupe de datoria Greciei – o economie de Åase ori mai micÄ decât cea a Italiei – nu inspirÄ încredere în capacitÄÅĢile lor de a se descurca cu o crizÄ Åi mai mare.
MeritÄ euro sÄ fie salvat?
Economiile mai slabe din zona euro – Grecia, Portugalia, Irlanda Åi Spania – sunt deja confruntate cu perspectiva mai multor ani de constrângeri economice, inclusiv cu rate ale Åomajului extrem de mari (16%, 12%, 14% Åi, respectiv, 21%). Din moment ce scopul acestor suferinÅĢe autoprovocate este de a salva euro, trebuie sÄ ne întrebÄm dacÄ euro meritÄ salvat. SÄ ne punem aceastÄ întrebare din perspectiva majoritÄÅĢii europenilor care muncesc pentru a-Åi câÅtiga traiul – adicÄ dintr-un punct de vedere progresiv.
Se spune adesea cÄ uniunea monetarÄ – care include acum 17 ÅĢÄri – trebuie menÅĢinutÄ pentru binele proiectului european. Acesta include idealuri nobile precum solidaritatea europeanÄ, construirea unor standarde pentru drepturile omului Åi integrarea socialÄ, menÅĢinerea sub control a naÅĢionalismelor de extremÄ dreapta Åi, bineînÅĢeles, integrarea economicÄ Åi politicÄ pe care se bazeazÄ aceste progrese. Dar se creeazÄ o confuzie între uniunea monetarÄ sau zona euro Åi UE în sine. De exemplu, Danemarca, Suedia Åi Marea Britanie fac parte din UE, dar nu Åi din uniunea monetarÄ. Nu este niciun motiv ca proiectul european sÄ nu continue Åi UE sÄ nu prospere, fÄrÄ euro.
Sunt motive temeinice pentru a spera cÄ acest lucru se va întâmpla. Problema e cÄ uniunea monetarÄ, spre deosebire de UE, este un proiect liberal ambiÅĢios. DacÄ acest lucru nu a fost clar de la începutul lui, ar trebui sÄ fie dureros de clar acum, pe mÄsurÄ ce economiile mai slabe ale zonei euro sunt supuse unor constrângeri care erau pânÄ acum rezervate ÅĢÄrilor slab dezvoltate sau în curs de dezvoltare, prinse în ghearele Fondului Monetar InternaÅĢional Åi ale guvernatorilor acestuia din G7. În loc sÄ încerce sÄ iasÄ din recesiune prin stimulÄri fiscale Åi/sau monetare, aÅa cum au fÄcut majoritatea guvernelor lumii în 2009, aceste guverne sunt obligate sÄ facÄ tocmai contrariul, cu un preÅĢ social enorm. RÄnilor li s-au adÄugat insulte: privatizÄrile din Grecia sau „reforma pieÅĢei muncii” din Spania; efectele regresive ale mÄsurilor adoptate asupra distribuirii veniturilor Åi a bogÄÅĢiilor; micÅorarea Åi slÄbirea statului-bunÄstare, în timp ce bÄncile sunt salvate pe cheltuiala contribuabililor. Toate acestea sunt dovada clarÄ a proiectului liberal conceput de autoritÄÅĢile europene, precum Åi a tentativei lor de a profita de pe urma crizei pentru a impune schimbÄri politice de dreapta…
Natura liberalÄ a uniunii monetare a fost instituÅĢionalizatÄ încÄ de la început. Regulile care limiteazÄ datoria publicÄ la 60% din PIB, deÅi sunt încÄlcate în practicÄ, sunt inutil de restrictive în perioada de recesiune Åi creÅtere mare a Åomajului. Banca CentralÄ EuropeanÄ, a cÄrei misiune unicÄ e sÄ se ocupe de rata inflaÅĢiei Åi nicidecum de cea a Åomajului, e un alt indicator nefavorabil.
Rezerva FederalÄ a SUA, de exemplu, este o instituÅĢie conservatoare, dar, cel puÅĢin, obligatÄ prin lege sÄ se preocupe atât de Åomaj, cât Åi de inflaÅĢie. Iar aceasta – în ciuda incompetenÅĢei ei de a depista cele opt trilioane de dolari (5,72 trilioane de euro) de speculaÅĢii imobiliare, care au condus la prÄbuÅirea economiei americane – s-a dovedit a fi flexibilÄ în faÅĢa recesiunii Åi a unei creÅteri economice încetinite, producând peste douÄ trilioane de dolari (1,43 trilioane de euro) în urma unei politici monetare expansioniste. Prin comparaÅĢie, extremiÅtii care conduc Banca CentralÄ EuropeanÄ au crescut dobânzile din aprilie Åi pânÄ acum, în ciuda unei rate a Åomajului la nivel de depresie în economiile mai slabe din zona euro.
Efort pentru un proiect de dreapta
Unii economiÅti Åi observatori politici susÅĢin cÄ zona euro are nevoie de o uniune fiscalÄ, cu o mai bunÄ coordonare a politicilor bugetare, pentru a putea funcÅĢiona. Dar politicile fiscale liberale sunt contraproductive, dupÄ cum se vede, chiar dacÄ sunt mai bine coordonate. AlÅĢi economiÅti susÅĢin cÄ diferenÅĢele importante de productivitate dintre economiile statelor membre creeazÄ dificultÄÅĢi serioase pentru o uniune monetarÄ. Åi chiar dacÄ aceste probleme ar fi soluÅĢionate, zona euro nu meritÄ acest efort atât timp cât este constituitÄ ca un proiect de dreapta. Integrarea economicÄ europeanÄ care a precedat zona euro a fost diferitÄ. UE a fÄcut eforturi sÄ tragÄ în sus economiile mai slab dezvoltate Åi sÄ le protejeze pe cele mai vulnerabile. Dar autoritÄÅĢile UE s-au dovedit a fi neînduplecate în cadrul uniunii monetare.
AceastÄ idee – cÄ euro trebuie salvat de dragul solidaritÄÅĢii europene – se bazeazÄ, de asemenea, pe o simplificare exageratÄ a motivelor reticenÅĢei contribuabililor din ÅĢÄri precum Germania, Olanda Åi Finlanda în faÅĢa „salvÄrii” Greciei. DeÅi nu se pune la îndoialÄ faptul cÄ o parte a acestor reticenÅĢe se bazeazÄ pe prejudecÄÅĢi naÅĢionaliste – adesea exacerbate de mass-media -, ele nu explicÄ întregul fenomen. MulÅĢi europeni nu vor sÄ plÄteascÄ nota pentru salvarea bÄncilor europene care au acordat împrumuturi greÅite. Iar, pentru a compara douÄ dezbateri în care cei care se opun unor politici distructive sunt catalogaÅĢi drept „înapoiaÅĢi” Åi „izolaÅĢioniÅti”, autoritÄÅĢile europene nu „ajutÄ” Grecia mai mult decât Statele Unite Åi NATO „ajutÄ” Afganistanul… Se pare cÄ o mare parte a stângii europene nu înÅĢelege natura liberalÄ a instituÅĢiilor, a autoritÄÅĢilor Åi, îndeosebi, a politicilor macroeconomice cu care se confruntÄ zona euro. E un aspect al unei probleme generale, a publicului din toatÄ lumea care nu înÅĢelege bine politicile macroeconomice, ceea ce a permis bÄncilor centrale de dreapta sÄ impunÄ politici distructive. CâteodatÄ chiar în timpul unei guvernÄri de stânga. Aceste neînÅĢelegeri, împreunÄ cu lipsa unui aport democratic, ar putea contribui la explicarea paradoxului care face ca Europa sÄ aibÄ, la ora actualÄ, mai multe politici macroeconomice de dreapta decât Statele Unite ale Americii. Asta în ciuda unor organizaÅĢii sindicale mult mai puternice Åi a altor baze instituÅĢionale pentru o politicÄ economicÄ mai progresistÄ.
Mark Weisbrot
Mark Weisbrot este un economist american, codirector al Centrului de CercetÄri Economice Åi Politice de la Washington. Are un doctorat în economie, a scris numeroase articole despre politicile economice din lume, mai ales despre America LatinÄ. Este coautor, împreunÄ cu Dean Baker a SiguranÅĢei Sociale: Criza Telefonului (nu a fost tradusÄ în limba românÄ).
Sursa: www. presseurope.eu, dupÄ „The Guardian”
FiČi la curent cu ultimele noutÄČi. UrmÄreČte TIMPUL pe Google News Či Telegram!