Interviu cu Folk Reverse: Jazzul ca o formÄ de libertate
– Cum a apÄrut Folk Reverse? A cui a fost ideea Či cum v-aČi adunat în aceastÄ componenČÄ?
A.Č.: HaideČi s-o luÄm de la început. Când fÄceam festivalul (Ethno Jazz Festival) a apÄrut un prieten de-al fiicei mele care tot lupta pentru ajutoare Či fonduri pentru festivaluri. PânÄ la urmÄ am depistat cÄ el mai cântÄ Či la chitarÄ. Avea Či un proiect pe care mi l-a prezentat pe parcurs. Eu îl tot Čineam în rezervÄ pentru cÄ aveam colegi cu care puteam sÄ lucrez Či sÄ-mi realizez ideile. A mai trecut ceva timp Či între noi s-au coagulat niČte relaČii sÄ le zicem de creaČie. În prezent, m-am pomenit cÄ nu mai am niciun ajutor de idei, un om creativ care sÄ-mi propunÄ altceva decât ceea ce fac eu. În subconČtient Čtiam deja ce face DÄnuČ (Dan Bruma) Či i-am propus sÄ facem un duet de jazz cu limbaj etno-folcloric. DupÄ asta au urmat niČe realizÄri frumoase, dar, pânÄ la urmÄ nu-mi ajunge încÄ o componentÄ. Trebuie sÄ ne dÄm bine seama cÄ folclorul nostru este axat pe ritmicÄ. Uite, atunci a apÄrut în cale o idee de-a mea de mai demult, sÄ-l invitÄm în proiect pe bunul meu prieten Či coleg Oleg Baltaga. AČa s-a coagulat un trio pe care-l cunoaČteČi drept Folk Reverse. Nu a fost o problemÄ sÄ-l atrag Či pe Oleg în acest proiect. Îl cunosc bine, îi Čtiu nivelul de analizÄ, nivelul de impact Či multe alte lucruri despre el care pe mine personal mÄ fac sÄ mÄ simt comod. Cu DÄnuČ e la fel, de trei ani lucrÄm intens asupra materialului Či ne simČim foarte bine în aceastÄ componenČÄ.
– Oleg, cum v-a pÄrut ideea de a face parte din Folk Reverse?
O.B.: A fost ca a doua naČtere pentru mine, sau poate chiar prima naČtere.
A.Č.: Prima, totuČi, a fost în „Trigon” (râde).
O.B.: Exact, prima a fost, totuČi, în „Trigon”. Dumnezeu mi-a oferit 10 ani în componenČa „Trigon” Či credeam cÄ gata. Dar, se vede cÄ Dumnezeu are alte planuri în privinČa mea. AČa cÄ „Trigon” continuÄ pentru mine, doar cÄ în altÄ formulÄ – Folk Reverse. Muzica noastrÄ seamÄnÄ cu ceea ce face „Trigon”, însÄ noi trei am trecut prin multe chestii în ultimii 15 ani Či asta ne-a transformat în altfel de muzicieni. În „Trigon” repetam o piesÄ timp de o lunÄ, ca fiecare detaliu sÄ fie la locul lui Či piesa sÄ fie complexÄ, Či oricum nu reuČeam ce ne propuneam de fiecare datÄ. De exemplu, piesa Oglinda a fost creatÄ timp de trei luni, dupÄ asta timp de Čase luni nu puteam s-o cântÄm în concerte pentru cÄ era nevoie de emotivitate, iar noi nu mai aveam puteri. AČ spune cÄ abia peste un an am fost în stare sÄ cântÄm aceastÄ piesÄ corect în concerte. În comparaČie cu „Trigon” mÄ simt mai liber în Folk Reverse, aici putem crea douÄ piese cap-coadÄ timp de o zi. DiferenČa e foarte mare. Timp de 15 ani nu mi-a dispÄrut dorinČa de a face muzicÄ.
– AČi fost implicat Či în alte proiecte muzicale în aceastÄ perioadÄ?
O.B.: BineînČeles. Am predat muzica în trei Čcoli, am fost în componenČa a cinci trio muzicale. Muzica a fost întotdeauna cu mine. ÎnsÄ, în aceastÄ perioadÄ nu am avut parte de creativitate comunÄ, precum este cea din Folk Reverse. Am cântat cu muzicieni stradali muzicÄ din New Orleans, am cântat cu doi acordeoniČti, am experimentat cu orice. ÎnsÄ toate aceste lucruri sunt secundate, „Trigon” m-a învÄČat o chestie foarte importantÄ – sÄ nu copiezi pe nimeni niciodatÄ, sÄ fiu original Či sÄ am stilul meu. E o disciplinÄ care m-a învÄČat sÄ surprind oamenii atunci când mÄ aflu în scenÄ, sÄ nu merg dupÄ o schemÄ prestabilitÄ. Pentru mine este important sÄ surprind publicul, nu sÄ-i fac pe plac.
D.B.: AČ vrea sÄ adaug un pic la cele spuse de domnul ČtefÄneČ. În perioada în care lucram în doi ne doream totuČi un sunet mai bogat, aČa cÄ foloseam looper-ul. Looper-ul este un instrument care îČi repetÄ orice frazÄ pe care o cânČi. E bine cÄ poČi sÄ înmulČeČti instrumentele, însÄ este rÄu pentru cÄ nu poČi sÄ-i adaogi dinamicÄ. Noi aveam multe idei, însÄ nu puteam sÄ le dezvoltÄm dinamic, pentru cÄ nu era o a treia persoanÄ care sÄ dea un pic de dinamism Či suflet. Oleg, pe lângÄ faptul cÄ are o percepČie a formei Či a contextului muzical, a fost foarte necesar pentru acest proiect, deoarece Folk Reverse era foarte static fÄrÄ el. A fost vorba de o evoluČie foarte logicÄ Či necesarÄ. Poate nu e o comparaČie foarte potrivitÄ însÄ aČ vedea evoluČia asta precum un copil care mai întâi se târâie, mai apoi merge Či pânÄ la urmÄ aleargÄ. (râde)
– Cum a apÄrut denumirea Folk Reverse Či ce ascunde ea în sine?
A.Č.: Am putea sÄ le spunem „lucruri inversate”, însÄ nu este corectÄ noČiunea. Prin ceea ce facem, noi ne aprofundÄm Či vrem sÄ scoatem esenČialul din ceea ce am primit de la strÄmoČi, ceea ce ni s-a transmis ca port, tradiČii, folclor Č.a.m.d. E un folclor inversat dacÄ vreČi, însÄ noČiunea de „reverse” o vÄd mai degrabÄ ca o aprofundare în esenČial, revenirea la prima sursÄ, de unde a pornit totul.
– Într-un fel reveniČi la folclorul nostru vechi folosind un instrument modern, care este jazzul. Cum credeČi cÄ evolueazÄ muzica, în cerc repetându-se, sau pe linie dreaptÄ mergând tot înainte?
A.Č.: Nu Čtiu despre muzicÄ în general, însÄ noi niciodatÄ nu mergem în cerc, noi mergem în spiralÄ. Chiar Či apariČia acestui album al nostru pe vinil e un mers pe spiralÄ. Ceea ce am avut bun Či calitativ ca sursÄ de ascultare a dispÄrut Či a fost înlocuit cu era digitalÄ muzicalÄ. Uite cÄ dupÄ 20, 30 de ani iarÄČi este în vogÄ acest sunet pe care ni-l oferÄ vinilul. RealizÄm cÄ am mai urcat o treaptÄ pe spiralÄ, chiar dacÄ într-un fel am revenit undeva în trecut. Evident cÄ vor urma Či alte trepte, însÄ, indiferent de care vor fi acestea, cred cÄ iarÄČi se va reveni la vinil. Muzica pe vinil e vie, îi aud suflarea fiinČei, are o laturÄ umanÄ Či într-un fel ascultÄtorul este în contact direct cu artistul.
– Cum apar piesele Folk Reverse. ExistÄ un arhitect care stabileČte baza Či dupÄ asta se includ detaliile? Sau e altfel?
D.B.: Fiecare piesÄ are istoria ei. Unele dintre ele ar putea sÄ coincidÄ, sÄ aibÄ aceeaČi istorie sau aceeaČi formulÄ, dar asta nu înseamnÄ cÄ este o legitate pentru toate. De câte ori Oleg vine în Moldova profitÄm de acest fapt Či încercÄm sÄ creÄm maximum posibil. Atunci, când a venit pentru prima datÄ, Oleg a realizat o muncÄ enormÄ. S-a încadrat atât de bine în ceea ce fÄcusem noi în doi încât apare impresia cÄ muzica Folk Reverse a fost din start compusÄ în aceastÄ componenČÄ de trio. Acum deja toate piesele noi din start sunt compuse ca pentru un trio, într-un fel asta confirmÄ faptul cÄ istoria fiecÄrei piese este diferitÄ. Evident cÄ undeva existÄ un grÄunte de la care porneČte tot copacul. Acest grÄunte poate fi un gând de-al meu sau de-al lui Anatol Č.a.m.d.
– Cum apare inspiraČia pentru piesele Folk Reverse?
A.Č.: SÄ începem de la faptul cÄ noi toČi trei ne-am propus un limbaj comun de a comunica cu publicul. Acest limbaj ne aparČine, el nu poate fi confundat cu nici o formulÄ din lumea întreagÄ, nemaivorbind de Čara noastrÄ. Toate ideile încep de la acest limbaj pe care ni l-am propus. Vorbim despre ceea ce avem în esenČa noastrÄ: dragostea faČÄ de acest pÄmânt, faČÄ de un strugure de poamÄ, senzaČia unicÄ de a savura un pahar de vin fÄcut cu mâna ta Č.a.m.d. Noi povestim lucrurile din istoria acestui popor prin prisma sunetelor muzicale.
– Când înČelegeČi cÄ o piesÄ este gata, cÄ poate fi înregistratÄ?
D.B.: Sigur pot sÄ vÄ spun cÄ acest moment nu existÄ. Când am înregistrat albumul, piesele au fost în starea în care ne aflam noi atunci, în acel moment. Acum cântÄm piesele altfel decât atunci când au fost imprimate pe album. Altfel, nu mai bine sau mai rÄu, pur Či simplu altfel decât a fost atunci, pentru cÄ Či noi ne-am schimbat deja Či suntem altfel. În fiecare dimineaČÄ ne uitÄm în oglindÄ Či ne adaptÄm cu cine suntem noi, în fiecare dimineaČÄ suntem alt fel de oameni, la fel e Či cu piesele – ele cresc. Piesele pe care le-am repetat astÄzi de exemplu, sunt deja gata. ÎnsÄ mâine iarÄČi ar putea sÄ aparÄ o nuanČÄ nouÄ.
A.Č.: Foarte mult depinde de starea în care te afli, de dispoziČie, de public. În sala de repetiČii poČi sÄ cânČi într-un fel, în faČa publicului va fi altfel – ai altÄ energeticÄ, altÄ inspiraČie care te provoacÄ la niČte realizÄri Či mai performante. Ceea ce facem noi se numeČte jazz, iar jazzul înseamnÄ libertate. Avem libertatea de a comunica cum vrem Či inspiraČia joacÄ un rol foarte important aici.
– Cum credeČi, în prezent se mai poate inventa ceva nou în muzicÄ? Sau deja s-a spus totul?
O.B.: Categoric nu! În artÄ nu existÄ limite. În al doilea rând, eu consider cÄ toatÄ muzica din lume este muzicÄ popularÄ (folcloricÄ), cum ai da. Iar muzica popularÄ nu s-a nÄscut niciodatÄ Či niciodatÄ nu va muri. AceastÄ muzicÄ a apÄrut odatÄ cu apariČia umanitÄČii, Či va dispÄrea doar atunci când va dispÄrea Či ultimul om de pe PÄmânt. Muzica este nemuritoare, Či nu îČi ajunge o viaČÄ de om ca s-o asculČi sau s-o interpretezi pe toatÄ.
A.Č.: Ca sÄ fac o paralelÄ, omenirea nu are capacitatea de a-Či imagina infinitul. La fel Či în muzicÄ, eu nu pot sÄ-mi imaginez un apogeu, muzica va progresa întotdeauna.
D.B.: EvoluČia muzicii este undeva proporČionalÄ cu invenČiile oamenilor. La începuturi, când exista doar toba, toatÄ muzica era cântatÄ la tobÄ. SÄ zicem cÄ mai apoi s-a descoperit fluierul, iar ritmurile cântate la tobÄ au fost aplicate Či fluierului. Într-un fel e aceeaČi muzicÄ, însÄ poČi spune cu siguranČÄ cÄ ea a evoluat. Din punct de vedere armonic muzica a încetat sÄ evolueze odatÄ cu apariČia impresionismului. Când a apÄrut Noua ČcoalÄ VienezÄ cu Schoenberg Či Ligeti se credea cÄ acest curent nu are nimic în comun cu muzica, cÄ este un produs al intelectului. Ceea ce se întâmplÄ acum poate fi comparat cu un rÄsÄrit de soare, este acelaČi rÄsÄrit însÄ îl vezi diferit în diferite locuri. Muzica, indiferent de stil, reprezintÄ retrÄirile interioare ale muzicianului în primul rând. Iar toČi oamenii sunt diferiČi, mai ales muzicienii, aČa cÄ diversitatea muzicii este infinitÄ Či evoluČia ei la fel.
A.Č.: PuČin nu voi fi de acord cu DÄnuČ referitor la faptul cÄ în diferite perioade dezvoltarea muzicii s-a oprit. Ea pur Či simplu s-a transformat în altceva. AcelaČi Schnittke nu era acceptat de nimeni la început, însÄ acum este deja considerat un muzician clasic. E nevoie de timp ca lucrurile sÄ devinÄ înČelese Či acceptate.
– Pentru voi personal jazzul este o muzicÄ academicÄ sau, totuČi, o muzicÄ pentru mase?
A.Č.: Ce înseamnÄ pentru mine jazzul? Pentru mine jazzul este o formÄ de libertate. Nu atribui noČiunea de jazz la tradiČii, la apartenenČÄ sau altceva. Pentru mine jazzul reprezintÄ libertatea de exprimare. În muzica clasicÄ de exemplu lucrurile sunt standardizare, cu canoane pe care trebuie sÄ le respecČi. În jazz eČti liber sÄ experimentezi: cu instrumentele, cu formele, cu jocurile din folclor, rock sau alte curente muzicale.
– Luni, 6 martie, veČi susČine concertul de lansare a primului album Folk Reverse. Ce va urma dupÄ asta? Turnee, un alt album?
A.Č.: Pot sÄ vÄ spun cÄ pentru aceastÄ lansare deja avem pregÄtit Či un set de piese noi. Nu Čtiu dacÄ vor face faČÄ producÄtorii de vinil de la noi (râde). Cât despre turnee, deja am efectuat unul în Polonia cu Folk Reverse. Oleg ne-a adus acum o veste bunÄ, a gÄsit un manager care se va ocupa de organizarea unui turneu prin Germania. Či sperÄm foarte mult sÄ dÄm câteva concerte Či în spaČiul românesc, acolo trebuie sÄ fie foarte actual acest produs din mai multe considerente: gândim în aceeaČi limbÄ, avem acelaČi sânge Či aceleaČi tradiČii.
-Ce se întâmplÄ cu proiectul Trigon? Mai putem spera la ceva concerte sau chiar la albume noi?
A.Č.: Îmi doresc foarte mult ca „Trigonul” sÄ nu fie o etapÄ trecutÄ. Am noroc de colegi foarte buni Či foarte talentaČi. Noi avem acest vierme al creaČiei care ne roade în continuu. Či formula „Trigon”, care pe parcursul anilor s-a tot transformat, are mesajul ei pentru public Či îmi doresc ca acest mesaj sÄ nu disparÄ. Chiar Či acest proiect Folk Reverse vine din contextul „Trigonului”. DacÄ cineva vÄ spune cÄ existÄ vreo diferenČÄ între Folk Reverse Či „Trigon”, sÄ nu-l credeČi (râde). Eu sunt Či acolo Či aici, Oleg a fost în „Trigon” Či este în Folk Reverse, iar Dan chiar Či-a susČinut teza de masterat la tema proiectului „Trigon”. Pe parcursul anilor „Trigon” a cutreierat lumea din Noua ZeelandÄ Či pânÄ în Canada, din Japonia pânÄ în Portugalia. Vreau sÄ cred cÄ „Trigon” reprezintÄ un fel de marcÄ înregistratÄ a culturii din Republica Moldova.
FiČi la curent cu ultimele noutÄČi. UrmÄreČte TIMPUL pe Google News Či Telegram!