Artă

Primăvara Teatrului în Chișinău

Startul a fost dat de Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru și Film Classfest, ediția a II-a, care a venit într-o nouă formulă în care promovează nu numai producțiile teatrale studențești, ci și pe cele cinematografice. Festivalul a propus un program care a adus la Chișinău participanţi din 10 ţări, cu evenimente care s-au desfăşurat în opt spaţii de joc din capitală. Companii studențești din domeniul artelor spectacolului, decani ai facultăților, maeștri în artă, critici și oamenii interesați de cultură au putut urmări, timp de cinci zile, spectacole dramatice, spectacole muzicale oferite de studenții Facultății Artă Instrumentală, AMTAP, proeicții cinematografice și expoziții de scenografie. Actorii, regizorii și teatrologii au avut ocazia să participe la ateliere de creație conduse de actorul, regizorul și performerul polonez Janusz Stolaski și David Esrig, regizor și director al Academiei de Teatru și Film din Athanor, Burghausen, Germania. De asemenea, în cadrul Academiei de Muzică Teatru și Arte Plastice dlui Esrig i s-a conferit titlul de doctor honoris causa. Este pentru prima dată în istoria Academiei când i se oferă acest titlu unui regizor străin.

Nu mult după încheierea festivalului, a avut loc Bienala Teatrului de Păpuși Guguță, Festivalul Internațional al Teatrelor de Păpuși Sub Căciula lui Guguță, ediția a X-a. O adevărată sărbătoare a copiilor.

A urmat Festivalul European Cultural Tandem, eveniment ce urmărește să promoveze arta contemporană europeană gen performance, instalații de lumini, proiecții etc. Acesta a fost organizat în parteneriat cu Teatrul Spălătorie și în rândul spațiilor de joc a fost inclus și Muzeul Zemstvei. Un spațiu extraordinar de viu în ceea ce ține de promovarea artei contemporane.

Tandem a avut (ne)fericirea să se deruleze în paralel cu Festivalul Internațional al Artelor Scenice BITEI, ediția X-a.
Lume de pe lume a dorit să fie parte din acest festival care în acest an a venit cu nume importante în program ca: Roman Viktyuk, Radu Afrim, Stefano Ricci, Radu Poclitaru, Adrian Santana etc. În fiecare zi se derulau câte două-trei spectacole, lansări de carte, conferințe de presă cu trupele invitate, concerte live cu cele mai cotate trupe din Chișinău. Toate astea au făcut ca sediul Teatrului Eugene Ionesco să se transforme în cel mai vizitat local cultural din Chișinău. Trei evenimente importante au marcat ediția de anul acesta. În primul și-n primul rând, Teatrului Eugene Ionesco i-a fost înmânat Premiul European pentru Cultură de către directorul Forumului European pentru Cultură, Diter Topp. Acest premiu se oferă doar teatrelor și centrelor culturale care promovează toleranța și respectul reciproc. Decernarea Premiului European Pentru Cultură este o certificare a Festivalului BITEI în calitatea sa de ambasador al culturii. Al doilea mare eveniment a fost declarația dlui Petru Vutcărău cu privire la faptul că BITEI se va transforma în FestTEI, deoarece festivalul va fi anual. Al III-lea mare eveniment a fost premiera spectacolului Iosif și Amanta sa, spectacol montat de regizorul Petru Vutcărău, la Teatrul Eugene Ionesco. Spectacolul a fost salutat ca fiind reînvierea Teatrului Eugene Ionesco, care-și propune ca în cel mai scurt timp să se transforme într-un Centru European Cultural.

Primăvara teatrală a culminat cu Forumul Internațional al Tinerilor Creatori de Teatru, ediția I a adus la Chișinău cele mai bune producții teatrale montate de tinerii regizori din spațiul CSI, din Ţările Baltice și Georgia.

Una dintre problemele acute ale teatrului moldovenesc este lipsa tinerilor creatori de teatru. Și nu atât lipsa creatorilor, cât lipsa de susținere a acestor creatori. Ei se nasc pe băncile Academiei și mor odată cu luarea diplomei de licență. Păi, uite acest eveniment a venit cu ideea de a susține tinerii regizori, dramaturgi, critici și să le ofere o platformă de lansare.

În cadrul forumului au fost prezente mai multe personalități de teatru. Unele cu jurizatul, altele cu susținerea unor ateliere, dar nimeni nu a fost pasiv. De dimineață erau organizate mese rotunde ale tinerilor critici, laboratoare în care se discuta despre problemele teatrului contemporan și ceea ce este, de fapt, teatrul contemporan. Problema era preluată ulterior de tinerii regizori la atelierele de regie moderate de Victor Rîjacov, regizor și pedagog la MHAT.

Pe lângă spectacolele propriu-zise, au fost organizate și câteva spectacole de lectură, regizate de tinerii regizori de la MHAT. Piesele erau alese din Almanahul de piese editat de Confederația Interanațională a Uniunilor Teatrale. Regizorii au lucrat cu actori din țările participante, actori studenți și actori profesioniști din teatrele noastre, selectați de Veaceslav Cebotari. A fost o coproducție internațională, ceea ce de fapt lipsește teatrului moldovenesc: lucrul în echipă: dramaturg/regizor/critic și colaborarea cu alte teatre, regizori, dramaturgi.
Veaceslav Cebotari a reprezentat Moldova la acest forum cu spectacolul Richard al III-lea de William Shakespeare, la Teatrul Rus Dramatic de Stat „A. P. Cehov”.

Forumul a fost un eveniment competitiv, și din cele 11 spectacole unul avea să primească biletul spre Festivalul „A. P. Cehov”.
Premiul III a fost oferit spectacolului din Armenia Zbor deasupra Orașului, în regia lui Narine Grigorean. Un spectacol care ne arată viața unei tinere nevăzătoare care-și creează propria realitate, dar care, în urma unei implicații chirurgicale, își recapătă vederea și se ciocnește cu o nouă realitate, nu atât de feerică ca cea cu care se obișnuise. Doar dragostea pentru doctorul ei curant o ajută să scape de această realitate și s-o transporte în alta… Cea a dragostei eterne.

Premiul II a mers la Piligrim, spectacol montat de letonianul Karlis Kruminiș, după istoriile fraților Houkka. Piligrim este povestea drumului anevoios al omului către adevăr. O alegorie despre însemnătatea credinței, dragostei față de Dumnezeu, despre sensul vieții și al omului pe pământ.

Officiul, în regia tinerei belaruse Katsiaryna Averkova, a luat Premiul Mare al Forumului, premiu care-i asigură prezența la Festivalul Internațional de Teatru „A. P. Cehov”. Spectacolul este o comedie în cheie grotescă, critică dură a sociețății moderne de consum.

Premiul Pentru îngrijorare față de teatrul contemporan, oferit de Liga Tinerilor Critici, i-a fost înmânat lituanianului Vidas Bareikis, actor care la moment își face studiile de masterat la Centrul V. S. Meyerhold din Moscova, pentru spectacolul Cartea de telefoane. Denumirea Cartea de telefoane face aluzie la o expresie cunoscută privind abilitatea regizorului de a monta chiar și o carte de telefoane. Textul de bază a fost scris în procesul lucrului, iar ca punct de pornire a servit însăși realitatea cu problemele teatrului: rutina, clișeele, dictatura, visurile spulberate, spaimele, intrigile etc.

Au mai fost oferite două premii pentru joc actoricesc. Vladimir Snegurcenko a fost apreciat pentru rolul dementului din monospectacolul Iulie de Ivan Vîrîpaev, iar Constantin Haret – pentru rolul lui Richard al III-lea din spectacolul omonim, în regia lui Veaceslav Cebotari.
Spre final, UNITEM-ul a hotărât să-i acorde un premiu special dlui Valeri Șadrin, director general al Festivalului Internațional de Teatru „A. P. Cehov”, ce a constat dintr-o sticlă enormă de șampanie.

Am avut o primăvară prodigioasă din punct de vedere a evenimentelor teatrale. Teatrele s-au întâlnit la Chișinău pentru a face posibil dialogul intercultural, așa că, pe bună dreptate, Chișinăul poate fi considerat Capitală Culturală Europeană. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *