Revenirea la o formare de calitate a profesorilor, sau esenţa noului nomenclator
Obiectul de referinÅ£Ä este proiectul Nomenclatorului domeniilor de formare profesionalÄ Åi al specialitÄÅ£ilor pentru pregÄtirea cadrelor în instituÅ£iile de învÄÅ£Ämânt superior, care propune unele modificÄri, de fapt o revenire la prevederile normative, care au existat Åi în baza cÄrora
a fucnÅ£ionat sistemul învÄÅ£Ämântului superior din Republica Moldova, pânÄ în 2005:
• PregÄtirea profesionalÄ la toate specilitÄÅ£ile înrudite cu disciplinele Åcolare se va face în 4 ani (Åi nu 3, cum este acum );
• Introducerea obligatore a pregÄtirii psihopedagogice (discipline din domeniul psihologiei, pedagogiei Åi didacticii), în cadrul planurilor de studii pentru toate domeniile de formare profesionalÄ, conexe disciplinilor Åcolare: limbi Åi literaturi, limbi moderne, istorie, georafie, matematicÄ, fizicÄ, chimie, biologie, informaticÄ, etc
• Excluderea specialitÄÅ£ilor paralele: 141.01 MatematicÄ (ÅtiiÅ£e ale educaÅ£iei) Åi 443.1 MatematicÄ (ÅtiinÅ£e exacte); 141.02 InformaticÄ (ÅtiiÅ£e ale educaÅ£iei) Åi 444.1 InformaticÄ (ÅtiinÅ£e exacte); 141.03 FizicÄ (ÅtiiÅ£e ale educaÅ£iei) Åi 441.1 FizicÄ (ÅtiinÅ£e exacte); 141.06 Biologie (ÅtiiÅ£e ale educaÅ£iei) Åi 421.1 Biologie (ÅtiinÅ£e ale naturii); 141.10 Istorie (ÅtiiÅ£e ale educaÅ£iei) Åi 224.1 Istorie (ÅtiiÅ£e umanistice); 141.09 Limbi modern (ÅtiiÅ£e ale educaÅ£iei) Åi 223.1 Limbi moderne ( ÅtiinÅ£e umanistice ); etc.
• MenÅ£inerea domeniului 14 ÅtiinÅ£e ale educaÅ£iei cu specialitÄÅ£ile ÎnvÄÅ£Ämânt primar, Pedagogie, Psihopedagogie, etc cu asigarea continuitÄÅ£ii studiilor de master si doctorat.
În prezent, pregÄtirea cadrelor didactice se realizeazÄ conform prevederilor Nomenclatorului domeniilor de formare profesionalÄ Åi al specialitÄÅ£ilor pentru pregÄtirea cadrelor în instituÅ£iile de învÄÅ£Ämânt superior (Monitorul Oficial al R.Moldova nr.101-103/476 din 29.07.2005), în prevederile normative ale cÄruia, atestÄm niÅte situaÅ£ii nefavorabile pentru formarea profesionalÄ a cadrelor didactice de gimnaziu Åi liceu:
1. PregÄtirea profesionalÄ a unui medic, care trebuie sÄ înlÄture anumite probleme de sÄnÄtate, este de 6- 7 ani, iar a unui profesor, care formeazÄ o personalitate, este de 3 ani; pregÄtirea unui jurist, care trebuie sÄ aplice corect normele legale, este de 4 ani, dar a unui profesor, care formeazÄ personalitatea viitorului jusrist, este de 3 ani;
2. În sistemul de învÄÅ£Ämînt din Republica Moldova, constatÄm o situaÅ£ie catastrofalÄ privind asigurarea Åcolilor cu profesori de fizicÄ, matematicÄ, chimie, biologie, dar studenÅ£ii de la specialitÄÅ£ile Biologie, MatematicÄ, Chimie, FizicÄ, etc., nu pot obÅ£ine o pregÄtire psihopedagogicÄ, deoarece Nomenclatorul din 2005 (conform cÄruia se organizeazÄ pregÄtirea profesionalÄ), prevede specialitÄÅ£i în paralel: specialitatea Biologie Åi specialitatea Profesor de biologie; specialitatea Chimie Åi specialitatea Profesor de chimie; specialitatea MatematicÄ Åi specialitatea Profesor de matemeticÄ, etc., Apare întrebarea fireascÄ: câÅ£i absolvenÅ£i de liceu sînt în Republica Moldova Åi câÅ£i vor fi în urmÄtorii ani, pentru ca sÄ ne mai “ jucÄm de-a divizarea”?
3. Din lipsa profesorilor la ÅtiinÅ£ele exacte, în ultimii ani, zeci de agronomi, zootehnicieni, ingineri (neavând un loc de muncÄ în domeniile respective de activitate profesionalÄ), fac recalificare profesionalÄ pentru a preda în Åcoli biologia, chimia, fizica, matematica. În acelaÅi timp, absolvenÅ£ii specialitÄÅ£ilor biologie, chimie, matematicÄ, fizicÄ, nu au pregÄtire psihopedagogicÄ, deoarece, conform Nomenclatorului în vigoare, doar absolvenÅ£ii de la specialitÄÅ£ile: profesor de fizicÄ, biologie, etc, (dintre care doar 10% se angajeazÄ în ÅcoalÄ ), au formate competenÅ£e de predare.
4. Anual, statul alocÄ locuri bugetare la specialitÄÅ£ile cu profil pedagogic, dar nu este un secret pentru nimeni, cÄ o bunÄ parte dintre aceste locuri, rÄmân neacoperite, nesolicitate. Mult mai solicitate sunt specialitÄÅ£ile: biologie, chimie, fizicÄ, matematicÄ, informaticÄ, istorie, etc. Aceste lucru se întâmplÄ nu doar din cauza faptlui cÄ profesia de profesor nu este la modÄ Åi nu-i solicitatÄ, dar Åi din cauza unor condiÅ£ii socioeconomice în care tânÄrul de astÄzi trebuie sÄ se integreze socioprofesional. Orice tânÄr, care vine la studii, alege specialitÄÅ£i, care îi permite ulterior o mai mare posibilitate de angajare. Deci specialitÄÅ£ile cu profil pedagogic sunt neatractive Åi din cauza cÄ limiteazÄ posibilitÄÅ£ile de anjagare.
5. AceastÄ divizare, limiteazÄ formarea în domeniul de spreciailitate ( matemeticÄ, fizicÄ, chimie, etc ) pentru cei care aleg ÅtiinÅ£e ale EducaÅ£iei, reducând pregÄtirea la o perioadÄ de 2 ani de zile ( deoarece unul din cei 3 ani, este consacrat formÄrii psihopedagogice) , este absolut insuficientÄ pentru buna cunoaÅtere a unui domeniu fundamental.
ModificÄrile propuse în Nomenclator, genereazÄ urmÄtoarele avantaje:
• nu se dubleazÄ pregÄtirea specialiÈtilor în douÄ domenii, ceea ce este convenabil din punct de vedere economic Åi din punct de vedere al gestionÄrii resurselor umane. Aceasta este deosebit de important, Èinând cont de numÄrul scÄzut de elevi Èi respectiv studenÈi.
• trecerea la 4 ani de studii, permite de a pregÄti un specialist cu cunoÈtinÈe vaste Èi profunde. PrezenÅ£a unui tânÄr în mediul universitar pe parcursul a 4 ani, este o plus valoare în formarea acestuia ca personalitate Åi specialist.
• o bunÄ parte din Å£Ärile europene, inclusiv Åi Å£Ärile limitrofe, îÅi formeazÄ specialiÅtii în domeniile fundamentale Åi în domeniul pedagogic, fÄrÄ a diviza specialitÄÅ£ile, considerând cÄ Åi un profesor trebuie sÄ aibÄ o pregÄtire temeinicÄ în domeniul sÄu de specialitate.
ConsiderÄm cÄ prevederile proiectului noului Nomenclator, privind formarea profesorilor, sunt argumentate Åi ÅtiinÅ£ific, Åi economic, Åi social.
Prin intermediul acestui comunicat exprimÄm opinia facultÄÅ£ilor pe care le reprezentÄm:
Conferenţiar, dr. Adriana Cazacu,
decan al facultÄÅ£ii Litere
Conferenţiar, dr. Viorica Gladchi,
decan al facultÄÅ£ii Chimie Åi Tehnologie ChimicÄ
Profesor, dr. hab. Ion Gumenâi,
decan al facultÄÅ£ii Istorie Åi Filosifie
Profesor, dr. hab. Vladimir Guţu,
decan al facultÄÅ£ii Psihologie Åi ÅtiinÅ£e ale EducaÅ£iei
ConferenÅ£iar, dr.Mihai LeÅanu,
decan al facultÄÅ£ii Biologie Åi Pedologie
Conferenţiar, dr. Valentina Nicorici,
decan al facultÄÅ£ii FizicÄ Åi Inginerie
Conferenţiar, dr. Galina Rusu,
decan al facultÄÅ£ii MatematicÄ Åi InformaticÄ
Profesor, dr. hab. Ludmila Zbanţ,
decan al facultÄÅ£ii Limbi Åi Literaturi StrÄine
Documentul în original poate fi gÄsit aici.
FiÈi la curent cu ultimele noutÄÈi. UrmÄreÈte TIMPUL pe Google News Èi Telegram!