Actualitate

REVOLTĂTOR! Fiecare al patrulea locuitor din Chișinău nu achită pentru apa consumată

Directoarea generală SA „Apă-Canal Chișinău”, Veronica Herța, a declarat că legislația actuală este controversată, iar furnizorul de apă din municipiu se confruntă cu problema facturării apei utilizate de către consumatorul final. Aceasta a spus că în articolul ce vizează încheierea contractelor directe cu consumatorii finali sunt mai multe prevederi care vor fi greu de pus în aplicare, ceea ce înseamnă că problema ar putea rămâne nesoluționată. Sugestia este ca, în cazul în care nu se îndeplinesc prevederile legale din respectivul articol, furnizorul ar trebui să aibă posibilitatea să încheie contractele cu gestionarii.

Potrivit Veronicăi Herța, consumatorii finali nu sunt cointeresați să încheie contracte directe cu furnizorul, ci să achite strict pe ce consumă. În capitală însă, 26% dintre cei conectați la sistemul de apă și canalizare nu achită deloc pentru apa consumată, iar diferența de consum o suportă restul vecinilor de bloc. De asemenea, Veronica Herța a sugerat ca în legislație să fie inclusă noțiunea de apă menajeră, deoarece în prezent apă caldă menajeră se livrează doar în municipiul Chișinău, iar furnizorii au probleme din cauza lacunelor legislative. De aceea, sugestia este ca în lege să fie prevăzut un mecanism clar pentru municipiului Chișinău.

Directorul general al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Tudor Copaci, a menționat că, din anul 2014, odată cu intrarea în vigoare a Legii privind serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare, ANRE a început reglementarea acestui serviciu. „Până în prezent, au fost eliberate 40 de licențe pentru furnizarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, două licențe fiind eliberate pe parcursul anului curent. Acestea sunt deținute atât de persoane juridice, cât și de operatori ai sistemelor publice de alimentare cu apă și de canalizare”, a spus raportorul.

Licențierea operatorilor de multe ori se termină cu desființarea persoanei juridice, ceea ce îi descurajează pe cei din teritoriu să obțină o licență, a spus Tudor Copaci, Acesta a adus exemplul unui operator regional, care imediat după obținerea licenței a fost vizitat de către inspectorii fiscali, care i-au aplicat o amendă de jumătate de milion de lei. Ca rezultat, operatorul și-a încheiat activitatea, iar oamenii rămân fără apă. Sugestia acestuia este ca licențierea să fie impusă operatorilor mari, care sunt sustenabili financiar, iar operatorii mici ar trebui să se unească pentru a putea oferi servicii de calitate la nivel local, dar și să intervină în caz de avarii. Tudor Copaci a mai spus că cele mai multe petiții parvenite la ANRE de la consumatorii casnici se referă la facturare și contractare, având ca motiv refuzul furnizorului de a încheia contracte individuale privind prestarea serviciului public de alimentare cu apă și canalizare. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *