CSI / Rusia

(ȘTIREA ZILEI) Avionul prăbușit în estul separatist al Ucrainei a fost doborât de o rachetă sol-aer de tip BUK

Anchetatorii care au prezentat concluziile investigaţiei oficiale au subliniat, marţi, că "Întrebarea este de ce acest avion zbura deasupra unei zone de conflict". "Nu a putut fi identificat acest risc în mod real nici de Ucraina nici de autorităţile aeriene", au adăugat aceştia, precizând că 160 de zboruri au folosit în acea perioada culoarele de zbor de deasupra estului Ucrainei, şi "nimeni nu şi-a imaginat că se va ajunge cu acest conflict până la 10 mii de metri altitudine. Nimeni nu şi-a putut imagina că există un risc pentru aviaţia civilă."

"165 de zboruri au fost operate deasupra zonei respective, de unde s-a tras rachetă. Riscurile la adresa aviaţiei civile sunt extrem de importante într-o zona de conflict. Spaţiul aerian ar fi trebuit închis că măsură de precauţie înaintea acestei tragedii. Încercăm să ne dăm seama de ce spaţiul aerian era deschis", au arătat anchetatorii.

"Întrebarea este de ce acest avion zbura deasupra unei zone de conflict. Numeroase companii operau în zona respectivă şi nimeni nu şi-a imaginat că există un astfel de risc. 160 de avioane au folosit culoarele de zbor de deasupra estului Ucrainei. Nimeni nu şi-a imaginat că se va ajunge cu acest conflict până la 10 mii de metri altitudine, nimeni nu şi-a imaginat că avioanele sunt în pericol", au adăugat anchetatorii.

"Statele sunt responsabile de securitatea spaţiului aerian de deasupra ţării", au adăugat aceştia, arătând însă că "niciun moment nu am crezut că există aparatură militară care să atingă acea altitudine. Ucraina nu a evaluat corect şi nu şi-a luat măsurile de precauţie. Nu a putut fi identificat acest risc în mod real nici de Ucraina, nici de autorităţile aeriene. Nimeni nu şi-a putut imagina că există un risc pentru aviaţia civilă."

Olanda, Ucraina, Malaezia, Stalele Unite şi Rusia au contribuit la realizarea anchetei. Anchetatorii olandezi au anunţat că s-au implicat în investigaţie la cererea Ucrainei, în condiţiile în care o mare parte dintre victimele zborului MH 17 erau cetăţeni olandezi.

Înaintea concluziilor oficiale, a căror prezentare a început la ora 11,15 GMT, cotidianul Volkskrant scria, citând trei surse "care au contribuit la finalizarea raportului" Biroului olandez pentru securitate (OVV), că analiză conţine hărţi care arată mai multe locuri din care rachetă ar fi putut fi trasă, toate situate într-o zona controlată de rebeli.

Raportul stabileşte cauzele prăbuşirii, dar nu şi "cine a apăsat pe trăgaci", un element care ţine de anchetă penală.

Cu toate acestea, două surse apreciază că elementele conţinute în raport merg în sensul unei implicări ruseşti. "Suspectez un ajutor din partea militarilor ruşi", a declarat una dintre sursele citate, pentru Volkskrant.

"BUK a fost dezvoltată şi produsă de Rusia şi putem anticipa că rebelii nu ştiau să utilizeze un astfel de aparat", a adăugat sursă menţionată.

Un avion Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines, care zbura de la Amsterdam spre Kuala Lumpur, s-a prăbuşit pe 17 iulie în estul Ucrainei. Toate cele 298 de persoane aflate la bord au murit.

Autorităţile de la Kiev şi separatiştii proruşi se acuză reciproc de provocarea tragediei.

Ucraina şi Statele Unite afirmă că aparatul a fost doborât de o rachetă sol-aer furnizată separatiştilor ucraineni proruşi de Moscova, ceea ce Rusia neagă, acuzând în schimb forţele ucrainene.

Într-un prim raport de anchetă publicat în septembrie, anchetatorii internaţionali au apreciat că Boeingul a fost perforat în zbor de "proiectile cu mare viteză", fără a confirmă ipoteza unei rachete. Un raport final este aşteptat în vara lui 2015.

sursa: hotnews.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *