Economie

Transportul public în orașele europene. Nici vorbă de microbuze (II)

Însă modul în care se achită biletul este unul rudimentar, pentru că banii se plătesc în mână șoferului, bilete nu se dau și, drept urmare, nimeni nu plătește TVA în bugetul local. O economie tenebră veritabilă. În orașele europene există diverse metode prin care pasagerii pot să-și achite călătoria, tehnologiile informaționale jucând deseori un rol important. Vom aduce exemplul a două orașe mici: Lublin, Polonia (350 mii locuitori) și Vilnius, Lituania (540 mii locuitori).

În Chișinău operăm cu prețuri fixe la bilete: 2 lei – la troleibuz și câte 3 lei la microbuz și autobuz. Cursele în suburbii au desigur alte prețuri. Biletele sunt eliberate de taxatoare. În cazul microbuzelor, de bilete nici vorbă nu poate fi. Dacă se întâmplă ca șoferul să le aibă, atunci o face din prudență în cazul unui eventual control.

În străinătate lucrurile nu stau așa. În primul rând, nu am întâlnit orașe în care să existe un singur preț pentru toate cursele. Companiile care administrează transportul public din localitate afișează pe pagina lor web, pe lângă altă informație, o listă de bilete cu prețuri diferite, în funcție de durata călătoriei, mijlocul de transport, ruta, categoria pasagerului și numărul de călătorii.


Autobus. Lublin (Polonia)

Achitarea prin telefon

Administrația transportului public din Lublin, un oraș din estul Poloniei situat la 150 km de hotarul ucrainean, a reușit să lanseze un site în care orice turist poate obține informația utilă în patru limbi începând cu schema circulației autobuzelor și troleibuzelor până la aplicații pentru telefon care ar identifica ruta cea mai rapidă spre locul dorit. Curios e că sunt prezentate și schemele pentru cei care vor să ajungă la gară, cimitir sau suburbii. Un capitol aparte îl constituie lista vastă de bilete, care se împarte în patru tipuri: pentru o singură călătorie, temporare (30 min -72 ore), personale de lungă durată (10-150 zile) și nominale de lungă durată (30-150 zile). Primele trei tipuri sunt dublate de bilete cu reducere de 50% care pot fi cumpărate de studenți, pensionari, persoane cu dizabilități etc. Tinerii părinți pot să opteze pentru biletul de familie care e valabil un an întreg pentru toate liniile și nu costă decât 2,4 euro. În rest, prețurile variază între 0,6 euro (un bilet de 30 minute) și 108 euro (pentru 150 de zile pe toate liniile). Biletele sunt puse în vânzare la chioșcul de ziare, la casa de bilete sau la aparate staționare. Se întâmplă ca în caz de necesitate și șoferul să vândă bilete, dacă are, dar se poate să și nu aibă. De aceea, autoritățile locale îndeamnă călătorii să cumpere bilete și cu ajutorul telefoanelor mobile, ceea ce pentru Chișinău pare deocamdată SF curat. Trebuie să mai precizăm că centrul istoric al orașului este zona parcării cu plată. Cei care călătoresc în limitele acestei zone, de luni până vineri, pot să cumpere bilete la cel mai mic preț – un zlot (0,25 euro).

Bilete electronice

La fel ca și în Lublin, în capitala Lituaniei circulă autobuze și troleibuze. Anul trecut au fost puse pe rută și autobuze expres care se opresc doar la stații mari. S-au făcut schimbări și în sistemul de achitare a biletelor. Deja de un an, călătorii nu mai trebuie să cumpere tichete de hârtie, ci cartele electronice. Fiecare troleibuz are un taxator electronic ce scanează cartela și oferă pasagerului posibilitatea de a achita unul din două bilete virtuale: de 30 minute (0,6 euro) și 60 minute (0,9 euro). Cartela electronică se vinde în chioșcuri și poate fi încărcată cu bani în funcție de necesitate. Totuși, pentru a nu crea incomodități pasagerilor, șoferii pot să vândă bilete obișnuite celor care nu dețin cartele, dar prețul lor este mai mare (un euro). Cartelele electronice pot fi folosite și ca abonamente pe o anumită perioadă de timp. E necesară doar încărcarea contului cu suma potrivită. Reducere de 50% pentru toate tipurile de bilete sunt valabile pentru elevi, studenți (din orice stat UE) și pensionari. Cei care îndrăznesc să călătorească gratuit riscă să ajungă pe mâna controlorilor și să plătească o amendă de 17-28 euro.


Folosirea cartelei electronice în transportul public în Vilnius

Desigur, prețul unei călătorii cu troleibuzul în Chișinău este probabil cel mai mic în Europa. Cine din pasageri ar dori să plătească mai mult de 2 lei (0,1 euro)? Totuși, sistemul de plăți ce funcționează în orașele europene micșorează posibilitatea evaziunii fiscale și asigură rentabilitatea întreprinderilor de transport.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *