Politică

SINTEZA ședinței Parlamentului din 26 septembrie 2013

Proiectul de lege privind Ratificarea Convenției Consiliului Europei privind accesul la documentele oficiale a fost adoptat astăzi de către deputații Parlamentului RM în ambele lecturi.

Convenția reprezintă primul instrument oficial internațional, ce recunoaște dreptul general de acces la documentele oficiale, deținute de autoritățile publice, și a fost semnată de către Republica Moldova la 21 decembrie 2010.

„Semnînd acest document, statul își asumă responsabilitatea de a-i acorda oricărei persoane dreptul, dreptul de a avea acces la documentele oficiale, la prima solicitare, fără a invoca careva motive”, a specificat șefa Comisiei politică externă și integrare europeană, Ana Guțu.

Moldova face front comun cu țările CSI în lupta împotriva terorismului

Astăzi deputații au votat pentru ratificarea Acordului cu privire la colaborarea în domeniul pregătirii specialiștilor subdiviziunilor antiteroriste în instituțiile de învățămînt ale organelor competente ale statelor CSI.

Documentul prevede că semnatarii vor colabora în domeniul pregătirii specialiștilor delegați la studii prin intermediul organelor competente. În calitate de organe competente ale Republicii Moldova au fost desemnate: Serviciul de Informații și Securiatte, Serviciul de Protecție și Pază de Stat, Ministerul Afacerilor Interne, Centrul Național Anticorupție

În acest sens, deputatul PL, Valeriu Munteanu a declarat că fracțiunea pe care o reprezintă nu va susține proiectul, deoarece:„liberalii consideră că de pe agenda Parlamentului Republicii Moldova trebuie scoase proiectele, pe care le produce în serie CSI”.

În replică, vice-ministrul Justiție, N.Eșanu a spus că: „Problema combaterii terorismului este importantă și nu ține de culorile politice și geopolitice”.

Proiectul a fost adoptat în ambele lecturi.

A fost adoptat Codul transporturilor rutiere

Astăzi, în prima lectură, a fost adoptat Codul transporturilor rutiere, care a fost prezentat în Plenul Parlamentului de către Vasile Botnari, ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor.

„Proiectul stabilește un nou mecanism de organizare al domeniului transportului rutier, prin delimitarea clară a competențelor de elaborare a politicilor și procedurilor de autorizare și control. În cadrul negocierilor privind semnarea Acordului de Asociere cu UE – RM, s-a convenit armonizarea legislației naționale la cea comunitară, prin stabilirea unor norme comune, căror trebuie să le corespundă operatorii de transport rutier”, a declarat ministrul.

Cîteva dintre prevederile Codului transporturilor rutiere:

– În cadrul stațiilor de inspecție tehnică se va face încadrarea mijloacelor de transport (autobuze și autocare) într-o anumită categorie de confort;

– Autobuzele și autocarele vor trebui să fie dotate obligatoriu cu tahografe și limitatoare de viteze;

– Vor fi create condiții noi de acces la astfel de meserii ca manager de transport și conducător auto de transportare a mărfii și a călătorilor;

– Autorizațiile de transport rutier vor fi prelungite doar în cazurile în care proprietarii vor demonstra că au făcut unele investiții în unitățile de transport și infrastructura utilizată;

Potrivit prevederilor Codului, organul abilitat cu funcții de autorizare, supraveghere și control va fi Agenția Națională de Transport Auto.

Astăzi, deputații au convenit că o problemă majoră a acestui sector este transportul ilicit de persoane.

„Prin acest proiect de lege, ar putea fi combătută transportarea ilicită a pasagerilor, iar Statul ar obține impozitele cuvenite”, a subliniat deputatul PLDM, Valeriu Ghilețchi.

În acest sens, Vasile Botnari a menționat că ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a elaborat un șir de acțiuni ce au în vizor combaterea acestui fenomen. „Transportul ilicit este o problemă mare. Odată cu implementarea acestui Cod, vor fi elaborate noi regulamente. Ne propunem, de ex., ca Nr. de înmatriculare ale autocarelor, ce transportă călători, să aibă altă culoare, ca să poată fi identificate la distanță”, a declarat ministrul.

Proiectul a fost aprobat în prima lectură. Pentru lectura a doua, se va ține cont de toate amendamentele deputaților, care au fost propunțate astăzi în Plenul Parlamentului.

Cine și în ce condiții va avea dreptul la locuințe sociale

Cine și în ce condiții va avea dreptul să obțină o locuință socială. Este doar una dintre prevederile noii Legi cu privire la locuințe, ce a fost prezentată în Plenul Parlamentului astăzi, 26 septembrie, de către vice-ministrul Dezvoltări Regionale și Construcțiilor. Documentul n-a fost supus votului. La propunerea Președintele Parlamentului, Igor Corman, deputații vor vota proiectul legislativ la una din ședințele următoare, cînd cele trei comisii de profil (Comisia economie, buget și finanțe; Comisia adminstrație publică locală și Comisia Protecție socială ) își vor prezenta corapoartele pe marginea acestuia.

„Statul este preocupat de categoriile social vulnerabile. Din acest motiv, proiectul conține capitole separate privind locuințele sociale, locuințe de serviciu, locuințe de manevre, hoteluri-azil”, a subliniat vice-ministrul construcțiilor, Anatolie Zolotco.

Legea include și prevederile privind condițiile de acordare a astfel de locuințe. Astfel, persoanele care vor primi locuințe sociale vor semna un contract de locațiune, achitînd atît serviciile comunale, cît și o plată pentru locațiune. Deputatul comunist, Oxana Domenti și-a exprimat dezacordul în raport cu această prevedere a legii: „ Locuințele sociale se acordă unor persoane vulnerabile, care nu au venituri suficiente pentru astfel de plăți. Aceste locuințe speciale nu se acordă contracost în alte țări. Mi se pare corect să schimbăm conceptul. Locuințele sociale trebuie acordate gratuit, atîta timp cît persoanele se află în dificultate”, a spus deputatul.

În replică, Anatolie Zolotco a spus că locuințele sociale vor fi oferite de către autoritățile publice locale, cu care solicitanții vor semna contracte de locațiune. „Anume administrația publică locală va decide în ce condiții vor fi oferite locuințele sociale”, a menționat ministrul.

Eficiența energetică. Cum putem consuma mai puțină energie

Clădirilor din Republica Moldova le revin 45% din consumul total de energie. Sectorul construcțiilor are cel mai mare potențial de reducere a consumului de energie, ce a fost estimat la circa 10-12%, ținta națională fiind de 20% către anul 20120. Declarațiile aparțin viceministrului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, Anatolie Zolotco și au fost făcute în cadrul prezentării proiectului de Lege privind performanța energetică a clădirilor.

Potrivit informațiilor oferite, aproximativ 56% din fondul locativ al Republicii Moldova a fost construit în anii 70 , anual consumîndu-se în jur de 350-400 kW/h pe metru pătrat, ceea ce este de 3-5 ori mai mult decît în clădirile noi, construite în Uniunea Europeană.

Un alt motiv, pentru care a fost necesară elaborarea prezentului proiect legislativ a fost costul ridicat al energiei. „În ultimii cinci ani, prețurile la energia termică au crescut cu 80%, la gazele naturale cu 105%. Din acest motiv, necesitatea unei legi privind reducerea consumului de energie îns ectorul construcțiilor devine din ce în ce mai actual”, a spus Zolotco.

Proiectul de lege prevede: cerințele minime de performanță energetică a clădirilor, cadrul general pentru metodologia de calcul a performaței energetice a clădirilor, inspecția periodică a sistemelor de încălzire și de climatizare,sistemele de control independent al performanței energetice a clădirilor.

Adițional va fi elaborat și mecanismul de implementare a acestei legi.

Pentru fiecare clădire construită va fi eliberat un certificat de performanță energetică, care va fi efectuat de către evaluatorii și va fi valabil pe parcursul a 10 ani. Certifiacarea se va face în complex: a clădirii , a sistemelor de încălzire, a sistemelor de ventilare.

Ministerul va lansa și o platformă electronică, pe care vor fi anunțate datele privind eficiența energetică a fondului locativ din Republica Moldova.

Documentul a fost aprobat în prima lectură.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *