ROMÂNIA

România schimbă sistemul de rovinietă: Cum va arăta noul tip de taxare

România se pregătește să renunţe la actuala rovinietă plătită în funcţie de timp şi să adopte un sistem electronic de tarifare care va reflecta cu exactitate distanţa parcursă pe drumurile naționale şi norma Euro a vehiculului. Această iniţiativă, prevăzută în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), urmăreşte atât modernizarea infrastructurii rutiere, cât și încurajarea unui transport mai puțin poluant.

Pe 24 iulie 2025, Guvernul a adoptat Hotărârea care aprobă nota de fundamentare pentru proiectul „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”. Reforma se bazează pe prevederile Legii nr. 226/2023, prin care România transpune directivele europene referitoare la taxarea rutieră şi interoperabilitatea la nivelul Uniunii.

Pentru vehiculele grele (MTMA peste 3,5 t) va fi implementat sistemul TollRo, ce va calcula tariful în funcţie de numărul de kilometri parcurşi şi de clasa de emisii Euro. Autoturismele, autobuzele şi autoutilitarele vor păstra rovinieta, însă cu prețuri diferențiate în funcţie de norma Euro – cu alte cuvinte, cele mai poluante maşini vor plăti un tarif mai mare.

Noul mecanism de colectare va funcţiona cu ajutorul dispozitivelor de bord (OBE) instalate în vehicule, prin aplicaţii mobile cu GPS sau prin bilete electronice emise pentru utilizări ocazionale. Astfel, sistemul va calcula automat suma datorată, pe baza traseului efectiv, a tipului vehiculului şi a nivelului său de emisii, evitând suprataxarea sau scutirile nejustificate și asigurând o impozitare mai echitabilă și prietenoasă cu mediul.

În prezent, rovinieta permite circulaţia pe baza unei taxe fixe valabile pe perioade predefinite – 1, 7, 30 sau 90 de zile ori 12 luni – fără a ţine cont de distanţă sau grad de poluare, fapt considerat ineficient din punct de vedere economic și ecologic. Din acest motiv, lungile autorizări pe timp vor fi eliminate pentru camioane şi revizuite pentru celelalte categorii de vehicule. 

Proiectul se va desfăşura în trei etape, cu termen de finalizare în trimestrul al II‑lea din 2026. Prima etapă constă în dezvoltarea software-ului, înfiinţarea unui sistem informatic centralizat şi migrarea datelor actuale în noile centre de date (CESTRIN și STS Brașov). În a doua etapă vor fi achiziţionate şi instalate echipamentele hardware și software necesare pentru punctele de control, fixe şi mobile. 

Ultima fază presupune amplasarea fizică a acestor puncte de control de-a lungul rețelei naționale de drumuri. Bugetul estimat pentru întreg proiectul depășește 281 milioane de lei (inclusiv TVA), finanţarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile prin PNRR. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *