Aeroportul Internaţional poate să DISPARĂ peste un an FĂRĂ INVESTIȚII
Subiectul concesionării Aeroportului va fi discutat amănunţit în viitorul apropiat, iar în următoarele 2-3 săptămâni coaliţia de guvernare va veni cu o iniţiativă legislativă privind crearea unui fond de privatizare. Despre aceasta au discutat vicepreşedintele Parlamentului, Andrian Candu, preşedintele fracţiunii PLDM, Valeriu Streleţ şi deputatul comunist, Eduard Muşuc, în platoul emisiunii „În Profunzime” la postul de televiziune Pro TV.
Andrian Candu a menţionat că, începând cu anul 1998, Aeroportul Internaţional Chişinău nu a plătit niciun leu dividende în bugetul statului, iar în ultimii ani instituţia a avut venituri de 6 milioane de lei anual. „Orice instituţie poate investi în modernizare din banii proprii sau din privatizare. Acum Aeroportul are nevoie de investiţii de 230 de milioane de euro. Cele mai importante investiţii sunt necesare în pista de aterizare şi căile de acces, pentru care este nevoie de 50 de milioane de euro. Dacă nu facem ceva, concurenţa din regiune va scoate aeroportul din circulaţia internaţională”, a spus vice-preşedintele legislativului.
Acesta a adăugat că, potrivit contractului de concesionare, în următorul an în aeroport ar trebui să fie investiţi 50 de milioane de euro. După care, din contul unui anumit număr de pasageri transportaţi timp de doi şi jumătate vor veni investiţii de încă 110 milioane de euro. Dacă nu se investesc cele 50 de milioane de euro, aeroportul riscă să dispară. Andrian Candu a subliniat că, în următoarele 2-3 săptămâni, coaliţia de guvernare va veni cu un proiect de creare a unui fond de privatizare unde vor veni toţi banii din concesionare şi privatizare.
Liderul fracţiunii PLDM, Valeriu Streleţ, a specificat că Aeroportul Internaţional Chişinău este cel mai primitiv din regiune, iar subiectul modernizării acestuia va fi discutat pe toate feţele. El a specificat că aeroportul nu are nici măcar un coridor până la aeronave, iar pasagerii sunt transportaţi cu autobuzul ca în cele mai primitive ţări. Nici pista de aterizare nu este sigură pentru că lipseşte iluminatul pe mai multe segmente, iar acest lucru pune în pericol viaţa pasagerilor.
La rândul său, deputatul comunist, Eduard Muşuc, a menţionat că darea în concesionare a aeroportului pentru 49 de ani, de fapt este o cedare pentru toată viaţa. „Aeroportul Internaţional este o întreprindere profitabilă. Am avut o practică bună când s-a investit în modernizare şi toţi banii s-au întors. Exact aşa am fi putut face şi acum. O instituţie profitabilă cu garanţia statului poate obţine investiţii de la orice bancă pentru modernizarea de care are nevoie. Statul poate fi eficient”, a spus Eduard Muşuc.
Potrivit unei decizii a executivului, terenul aferent şi activele Aeroportului Internaţional Chişinău vor fi date în concesiune pe o perioadă de
până la 49 de ani. Prin concesionare, Guvernul îşi propune să dezvolte infrastructura aeroportuară şi calitatea serviciilor prestate, să amplifice competitivitatea regională a aeroportului prin creşterea eficienţei economice şi generarea durabilă a veniturilor, în condiţiile de respectare a standardelor de maximă securitate şi siguranţă a zborurilor. Mai târziu, Curtea Constituţională a suspendat hotărârea Guvernului privind concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău şi a declarat admisibilă sesizarea unui grup de deputaţi pentru controlul constituţionalităţii acesteia.