Actualitate

Autonomie prin… întuneric

Începând cu 1 ianuarie 2013 va fi modificată procedura de finanțare a învățământului universitar, iar cele 20 de universități de stat vor fi excluse din contabilitatea publică și transferate la autogestiune. Chiar dacă au rămas mai puțin de două luni până atunci, administrațiile universităților încă nu știu cum va fi pusă în aplicare acest nou mecanism și ce, de fapt, presupune această autonomie financiară și instituțională. Totodată, rectorii nu exclud că taxele la studii ori la alte servicii ar putea fi majorate.

„Metodologia este în curs de elaborare. Noi știm despre autonomia universitară doar ceea ce se știe la nivel general, însă cum va fi pusă în aplicare, o să vedem. Este prematur să vorbim despre majorări de taxe, suntem la jumătatea anului de studii, procesul educațional este în desfășurare”, a declarat pentru TIMPUL Olga Cernețchi, prorector la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”. Ea a remarcat că, în contextul în care la Universitatea de Medicină circa două treimi din studenți sunt bugetari, autonomia universitară nu ar putea „să ne impună să majorăm taxele de studii”.

Necunoașterea lasă loc de interpretări

Pe de altă parte, Gheorghe Popa, rectorul Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți, spune că, deși salută ideea de autonomie universitară, „exact ce presupune ea nu știm. Și din această cauză lasă loc de interpretări”, consideră rectorul. Acesta a adăugat: „Noi nu știm ce va fi cu cheltuielile pentru reparațiile curente, pentru agentul termic și electric, pentru întreținerea căminelor. E ușor a zice: „vă dăm autonomie”, dar după descurcați-vă cum găsiți de cuviință”. Cu privire la posibila majorare a taxelor, Gheorghe Popa a ținut să remarce faptul că, întrucât statul alocă pentru fiecare student 14-15 mii de lei, iar taxele pentru studii variază între patru și nouă mii lei, „ceea ce reprezintă a treia parte din suma alocată de stat, bugetul universității va fi afectat, dacă taxele vor rămâne neschimbate. Dar, în același timp, ar trebui reglementate, ca să nu existe diferențe de la o universitate la alta”, a spus rectorul US din Bălți.

Majorăm ori nu majorăm taxele?

Dilema majorării taxelor de studii persistă și la Universitatea Pedagogică „Ion Creangă”, unde administrația pune problema întreținerii studenților, în contextul autogestiunii. „La noi, la profilul pedagogic, sunt cele mai mici taxe. Dacă vom mări taxele, nu va veni nimeni, dar, pe de altă parte, nu ştiu cum altfel îi vom întreţine”, a spus Mihail Grosu, prim-prorectorul Universităţii Pedagogice.

De aceeași părere este și rectorul Universităţii de Stat din Moldova, Gheorghe Ciocanu. Acesta a declarat pentru Agenția Info-Prim Neo că ridicarea taxelor de studii depinde de necesităţile de pregătire a specialiştilor. Totodată, rectorii susțin că eventualele modificări ale taxelor ar putea surveni odată cu începerea noului an universitar.

Ministerul Finanțelor explică

Solicitați de TIMPUL, reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au declarat că noul mecanism de finanțare a universităților vizează gestionarea de către acestea a resurselor financiare, inclusiv a celor alocate din bugetul de stat pentru serviciile educaţionale prin conturi bancare, precum și desfăşurarea activităţii în condiţii de autogestiune pe principii de nonprofit. Potrivit lor, cuantumul taxelor de studii va fi stabilit de către Senatul Instituţiei şi Consiliul pentru Dezvoltare Strategică reieșind din cheltuielile aferente procesului educațional, iar mijloacele financiare bugetare alocate vor rămâne la balanța instituției și vor putea fi valorificate în anii următori.

Potrivit MF, statul va achita serviciile educaţionale prestate de instituţiile universitare, conform Planului (Comenzii de Stat) de pregătire a cadrelor de specialitate cu finanţare din bugetul de stat. Comanda de Stat privind pregătirea cadrelor de specialitate cu finanţare din bugetul de stat se stabileşte anual de către Guvern, în funcţie de necesităţile stringente de specialităţi pe piaţa muncii din R. Moldova şi solicitările ministerelor de resort. În mijloacele alocate de la bugetul de stat pentru serviciile educaţionale prestate de instituţie se includ și cheltuielile pentru bursele studenților. Modul de gestionare a finanțelor va fi verificat de organele abilitate cu dreptul de control financiar.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *