Guvern

Azerii și cehii fac drumul spre Ungheni, românii lucrează în sudul Moldovei

Anul acesta demarează lucrările de reabilitare a drumului Chișinău-Ungheni, iar în direcția Giurgiulești vor fi finalizate unele porțiuni de traseu.

Compania românească PA&CO International trebuia să finiseze încă în aprilie tronsonul Comrat-Ciumai, dar după cum explică șeful Direcției dezvoltarea drumurilor din cadrul Ministerului Transporturilor, Adrian Cuculescu, antreprenorul a pornit anevoios lucrările, motiv pentru care termenul a fost depășit cu câteva luni. Cei 55 de kilometri urmează a fi finalizați cât de curând, menționează funcționarul, pentru că altfel compania va plăti penalități. Tot PA&CO a câștigat licitația pentru reabilitarea drumului Ciumai-Vulcănești care va începe anul acesta. În general, pentru drumul Chișinău-Giurgiulești există trei finanțatori: Banca Europeană pentru Investiții (BEI) va finanța reabilitarea porțiunilor Porumbeni-Cimișlia și ocolirea orașului Comrat, Comisia Europeană (CE) va acorda un grant pentru drumul de ocolire a orașului Vulcănești, iar Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) va finanța reparația sectorului Ciumai-Slobozia Mare. Termenul de finalizare a lucrărilor este stabilit pentru anul 2015. În acest context, Adrian Cuculescu a menționat că BERD a dat acordul să susțină și construcția unui drum nou de 20 km care va ocoli satele Slobozia Mare, Giurgiulești și Câșlița-Prut. Acesta va fi o soluție pentru fluxul mare de camioane de tonaj mare care circulă spre portul Giurgiulești și creează incomodități locuitorilor din zonă.

16 km pentru Orhei-Rezina

Mult discutatul traseu Orhei-Rezina este aproape de finalizare. Totuși în 2014 cei 16 kilometri dezastruoși nu vor fi reparați până la capăt. Porțiunea de drum a fost împărțită în două sectoare a câte 8 kilometri la care lucrează două companii moldovenești: Genesis SRL, cunoscută pentru reparația unor străzi din Chișinău, și Lusmecom SA. Din Fondul Rutier au fost alocate câte 50 milioane de lei pentru lărgirea și nivelarea drumului, însă asfaltul va fi turnat anul viitor.

Drum european spre Ungheni

După luna martie 2016, deplasările spre România trebuie să fie mai sigure și mai rapide. Până atunci drumul Chișinău-Ungheni va fi un șantier. BEI și Comisia Europeană vor aloca circa 90 milioane de euro pentru reabilitarea acestuia. În martie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a semnat contracte cu două companii care a câștigat licitația pentru acest traseu: compania cehă OHL ZS și compania azeră Evrascon JSC. Cehii vor construi și drumul de ocolire din partea de nord a orașului Ungheni. Lucrările ar trebui să înceapă anul acesta. În contextul conexiunii cu rețeaua rutieră din România, Adrian Cuculescu a menționat că autoritățile de la București și Chișinău au decis construcția unui pod nou peste Prut la Ungheni care ar scurta drumul spre Iași cu 25 de kilometri. Deocamdată se caută finanțatori pentru acest proiect a cărui valoare constituie 20-35 milioane de euro.

O companie din Azerbaidjan ajunge la Prut

Pe 12 iunie, ministrul Transporturilor Vasile Botnari a semnat două contracte cu o companie azeră care va reabilita 56 km de drum pe bani europeni. E vorba de sus-pomenita „Evrascon” JSC care va participa la reabilitarea drumului Chișinău-Ungheni. Cele două contracte noi prevăd reparația drumului Ungheni-Sculeni și Hâncești-Lăpușna. Antreprenorii azeri au la dispoziție doi ani, iar lucrările vor începe peste două luni. Pentru asta BEI și Comisia Europeană a alocat peste 30 milioane de euro.

Italienii-restanțieri

Consorțiului italian Toto Construzioni Generali & Tadei Spa este probabil un exemplu pe care nu ar trebui să-l urmeze antreprenorii străini care repară drumurile în Republica Moldova. Italienii trebuiau să dea în exploatare încă în luna noiembrie 2012 două tronsoane (43 kilometri) ale drumului național M2 Chișinău-Soroca, fiind vorba de porțiunile Peresecina-Cișmea, Cișmea-Sărătenii Vechi. Dar până acum, a fost finisată doar prima parte. Compania a plătit deja amenzi de peste un milion de euro pentru întârziere.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *