Barilul SE PRĂBUȘEȘTE la sub 62 de dolari. Când vor scădea prețurile la benzinăriile din R. Moldova
Agenția Bloomberg anunță că prețu barilului de petrol (Brent) a scăzut la un nou minimi istoric, ajungând până la 61.80 de dolari americani. Scăderea prețului la petrolul a afectat bursa americană DOW care a înregistrat cea mai mare scădere din 2011 încoace.
Barilul de tip WTI a scăzut la sub 58 de dolari sau o scădere de 46% începând din junie 2010 când prețul era de 107.20 dolari. Agenția internațională de energie estimează că barilul WTI se va apropia în perioada următoare de 55 de dolari.
Experții economici externi spun că prețul petrolului este în continuă scădere din cauza intervenției SUA pe piața de profil. Americanii înregistrează o creștere spectaculoasă a producției de petrol pe plan intern. Un raport recent al unui institut american în domeniu (American Petroleum Institute) arată că petrolul s-ar vinde acum la un preț dublu, dacă SUA nu ar fi exploatat această resursă.
Cu toate acestea, pe panourile benzinăriilor din R. Moldova putem vedea o ieftinire cu doar câțiva bănuți, iar specialiștii încearcă să explice acest lucru.
„Prețurile rămân ridicate pentru că nu există concurență”
Potrivit fostului director ANRE, Victor Parlicov, micșorarea prețului barilului de petrol (unitate de măsură pentru capacități, egală cu circa 160 de litri, folosită, în special, în SUA și în Marea Britanie), la nivel mondial, ar trebui să se reflecte și față de prețul petrolului care ajunge în R. Moldova. „Singurul lucru care poate influența prețurile pe piață este concurența, dar la noi, din păcate, aceasta este inexistentă. Benzinăriile ar trebui să concureze pentru cel mai bun preț, însă ele afișează practic aceleași cifre. Pentru mine este absolut clar că între participanții de pe piață există un acord cu privire la coordonarea prețurilor, care este o practică anticoncurențială, ce trebuie sancționată de organele abilitate”, subliniază Parlicov.
Victor Parlicov, expert economic
Specialistul mai spune că responsabili sunt cei de la Consiliul Concurenței, care ar trebui să constate practica de coordonare a prețurilor și să-i sancționeze pe cei implicați. „Există experiența altor țări, unde companiile care practică asemenea aranjamente anticoncurențiale sunt sancționate, iar pedepsele sunt atât de dure încât le trece gustul să mai trișeze”, menționează expertul.
Faptul că prețurile benzinei și motorinei rămân ridicate îi nemulțumește și pe oficiali.
Politicienii își asumă rolul de arbitri
În cadrul unei ședințe de guvern, care a avut loc înainte de alegerile parlamentare, premierul Iurie Leancă s-a arătat nemulțumit de reducerea nesemnificativă a prețurilor la carburanți din ultima perioadă. Potrivit lui, aceste ieftiniri sunt cosmetice și nu reflectă adevăratele ieftiniri de pe piața mondială.
Iurie Leacă, Prim-ministrul R. Moldova
Ulterior, directorul Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Sergiu Ciobanu, a declarat că importatorii de carburanți au redus prețurile în mărimea posibilităților și totodată a menționat că ANRE nu poate să impună micșorarea prețurilor.
La rândul său, expertul economic Victor Parlicov zice că acolo unde nu-și fac meseria cei responsabili, politicienii încearcă să-și asume rolul de arbitri pe piață.
„Probabil acest lucru dă cuiva avantaje politice pe termen scurt, dar pe termen lung înrăutățește situația. Leancă, Filat sau Voronin invitau petroliștii la discuții și încercau să-i convingă să reducă prețurile. Astfel, în societate se creează impresia că un politician poate influența prețurile pe piață, dar aceasta este un lucru periculos pentru politicieni, pentru că data viitoare când prețurile nu se vor comporta adecvat, toată lumea va arăta cu degetul spre ei”, susține Parlicov, evidențiind că de problema respectivă trebuie să se ocupe reprezentanții Consiliului Concurenței.
N-au reușit să demonstreze o înțelegere de cartel
În cadrul unui interviu pentru site-ul profit.md, preşedintele Consiliului Concurenței, Viorica Cărare a vorbit despre acțiunile pe care le întreprinde instituția pe care o conduce pentru a stabili o concurență echitabilă pe piața produselor petroliere. „Noi am constatat o înţelegere de cartel (o înţelegere secretă pentru a stabili un anumit preţ la carburanţi) între şapte agenţi economici de pe piaţa petrolieră şi am emis decizia în acest sens. Judecătorii însă au invocat faptul că în metodologia de stabilire a preţurilor la carburanţi există un punct care obligă agenţii economici să informeze ANRE-ul cu trei zile înainte de a majora preţurile”, a declarat Cărare.
În opinia ei, aceasta este o clauză anticoncurenţială, care presupune că, astfel, actorii de pe piața petrolieră îşi declină răspunderea. Totodată șefa Consiliului Concurenței a menționat că agenţii economici trebuie să concureze, pentru că doar lucrând independent creşte calitatea serviciilor prestate cetăţenilor, iar în cazul înţelegerilor de cartel concurenţa este distorsionată.
Viorica Cărare, președintele Consiliului Concurenței
Tot în același interviu, Cărare a declarat că ANRE, prin faptul că îi obligă pe petrolişti să-i anunţe despre majorarea de preţuri, le oferă acestora o scuză pentru înţelegerile de cartel. „Noi am expediat ANRE-ului o prescripţie cu solicitarea de a elimina această obligaţiune. Noua metodologie de stabilire a preţurilor la carburanţi se află deja la guvern şi sperăm că această clauză va fi eliminată”, subliniază președinta.
Ofițerul de presă al ANRE, Anatol Barbei, a declarat că piața produselor petroliere din R. Moldova este una liberă, iar prețurile sunt stabilite de reprezentanții companiilor. Barbei susține că ANRE doar monitorizează companiile și verifică faptul ca rentabilitatea lor să nu depăşească 10 la sută. Iar cât ține de înțelegerile de cartel, el spune că acestea trebuie să fie identificate de reprezentanții Consiliului Concurenței, care dispun de mecanismele necesare.
(Evoluția prețului la barilul de petrol în ultimele 6 luni)
Cum se formează preţurile la produsele petroliere?
Conform Legii privind produsele petroliere din 30 iulie 2001, preţurile de comercializare a acestora se stabilesc reieşind din preţurile de achiziţie conform cotaţiilor la bursele petroliere regionale, inclusiv PLATT’S (cotația pentru petrolul rafinat), din impozitele şi din taxele la aceste produse, din consumurile şi cheltuielile aferente activităţii de import şi de comercializare cu ridicata și aplicând o rată rezonabilă de rentabilitate.
Conform aceleiași legi, supravegherea respectării metodologiei formării şi aplicării preţurilor la produsele petroliere este efectuată de ANRE.
În primul semestru din 2014, în R. Moldova au fost importate în total aproape 300 de mii de tone de produse petroliere. Cel mai mare volum de benzină și motorină a fost importat din România, aproape 80 la sută, iar gazul lichefiat a fost adus din Federația Rusă și Kazahstan, circa 95 la sută.
Victor Parlicov, expert economic:
„Ieftinirea barilului de petrol îi afectează indirect pe moldoveni. Noi nu avem rafinării de capacitate suficientă ca să ne permitem să importăm un volum semnificativ de petrol crud și în bază la asta să producem produse petroliere rafinate. R. Moldova depinde de rafinăriile din zonă, de cele din România în primul rând”.