Boicot produselor rusești: Atenție la mărcile comerciale rusești care se prefac europene
La această concluzie au ajuns reprezentanții Serviciului Federal Antimonopol (FAS) în urma unei investigații. Cei care încalcă legislația în vigoare în acest fel vor achita amenzi în mărime de 100-500 mii ruble rusești. Pentru companiile respective aceste sume nu sunt deloc mari, însă, în cazul în care FAS va demonstra în instanță că, de exemplu, BergHOFF într-adevăr a indus consumatorii săi în eroare, reputația companiei va scădea semnificativ, iar cota ei de piață se va micșora, presupune Alexandru Onișciuk, președintele Asociației RATEK.
Încă din vremurile sovietice, consumatorul rus și-a construit convingerea că produsele europene sunt un etalon internațional al calității. Special pentru ei, antreprenorii ruși propun produse „de calitate europeană la prețuri accesibile” – produse, de fapt, chinezești, poloneze sau rusești cu denumiri străine frumoase.
Președintele companiei „Golder Electronics” și proprietarul mărcii Andrew Vitek Dereveancenko, la începutul carierei sale, lucra în paralel ca vânzător de aparate casnice și ca paznic. În anul 2000, el a înregistrat marca Vitek în Austria . Denumirea provine de la cuvântul latin „vita”, care înseamnă „viață”, și „tech”, care înseamnă „tehnologie”. Locul de înregistrare i-a permis lui Dereveancenko să scrie pe ambalajul produselor sale că ar fi elaborate în Austria. El și-a poziționat producția ca fiind de calitate înaltă la un preț cu 10-15% mai mic decât produsele similare de pe piață. Mai târziu, compania și-a permis să dezvolte propriul birou de design care elabora modele de aparate unice.
Marca comercială Scarlett (aparține companiei ruso-chineze Arima Holding Corp), producătorul celor mai cumpărate ceainice din Rusia, a fost înregistrată în Anglia în anul 1996 și numită în cinstea lui Scarlett O’Hara Hamilton Kennedy Batler, astfel încât publicul țintă era format din gospodine care se interesau de literatura clasică și romantism.
Rolsen, marcă inventată în 1995 de către absolventul Institutului de fizică și tehnologie, Serghei Belousov, reprezintă televizoare, sisteme de cinema de casă, monitoare, telefoane mobile și mașini de spălat. Compania și-a început activitatea producând televizoare LG și apoi pe ale sale proprii, la fabrica din Fryazino, Rusia, cu piese cumpărate din Asia de Sud-Est. În ultimul timp, cele mai cumpărate sunt monitoarele și televizoarele Rolsen, care sunt fabricate în cantități de 150 și, respectiv, 240 mii bucăți pe an. În aceeași fabrică din Fryazino se produc televizoarele LG de 20, 21 și 25 inch (n.red. unitate de măsură echivalentă cu 2,54 cm).
Nici marca Kaiser nu se lasă neobservată, activând pe piață drept companie germană din anii ’90, fiind fondată de Pavel Loghinovîi. Această marcă comercială alimentează piața cu aparate mari de bucătărie, care sunt produse la o fabrică din Polonia, unde sunt realizate și toate bunurile sub marca Hansa.
Compania Milagro (în spaniolă – minune) activează pe piață din 1998 și este specializată în cafea solubilă. Conform directorului companiei, Nikita Morev, abia la începutul activității sale, „cumpărătorul rus avea mai mare încredere în producătorii străini de băuturi revigorante”, din această cauză au folosit o denumire internațională. Cafeaua Milagro este produsă în Rusia, iar biroul central se află în Germania.
Ceaiul Greenfield s-a poziționat pe segmentul premium, la comanda și sub controlul companiei Greenfield Tea Ltd., care a fost fondată la 10 august 2003 în Marea Britanie de către producătorul din Sankt-Petersburg „Orimi Trend”, căreia îi aparțin și mărcile rusești Tess și Jardin. Iar peste trei săptămâni producția sa a apărut pe piața rusească. Pe ambalaj sunt înscrise adrese și pagini electronice engleze, din Londra. Totuși, informații despre această companie nu se găsesc pe acele pagini.
Cunoscuta marcă Faberlic și-a început activitatea în 1997 și se numea „Linia rusească”, fiind fondată de Alexei Heceaev și Alexandr Davankov. De la începutul ei chiar au vrut să se facă cunoscuți prin aceea că fac producție autohtonă. Însă bazându-se pe rezultatele studiilor experților în comerț, au înțeles că femeile din Rusia apreciază cosmetica rusească pentru naturalețe, însă vor să vadă pe masa lor produse cosmetice frumos împachetate și cu denumiri cosmopolitane. Atunci antreprenorii au schimbat denumirea în Faberlic, care ar fi trebuit să provoace asocieri cu Fabergé. Produsele Fabrilic sunt fabricate în Balașiha și suburbiile Moscovei folosindu-se drept materie primă și preparate ale firmelor străine.
Rețeaua de magazine SELA, fiind marcă rusească, se încăpăținează cu vehemență să-și traducă sloganul din limba engleză în rusă. Sloganul „Feel the same” (n. red.: „Simte la fel”) a rămas același mai mult de 10 ani. Omul de afaceri din Rostov, Rusia, și fondatorul Vladimir Melinikov, coase pantaloni din denim, blugi, tricotaje pentru adulți și copii. Deși acesta nu ascunde originea companiei, dimpotrivă, denumirea a ales-o iarăși în engleză.
Un alt exemplu este compania TJ Collection care, conform comunicatelor de presă „a fost fondată în Marea Britanie în 1992 și produce în Italia și Spania” încălțăminte sub trei mărci – TJ Collection, Chester și Carnaby. Totuși, cumpărătorii ruși au fost surprinși de fiecare dată când, plecând la odihnă peste hotare, nu au găsit magazinele preferate.