BREAKING. Vânzarea mașinilor noi pe benzină și motorină ar putea fi interzisă din 2035
„Actuala economie bazată pe combustibili fosili și-a atins limitele. Trebuie să mergem către un nou model, unul care este alimentat de inovație, energie nepoluantă și economie circulară. De aceea ne-am propus ca obiectivul nostru climatic să nu fie numai o aspirație politică, ci și să aibă o aplicabilitate juridică”, a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Pachetul de propuneri adoptat de Comisia Europeană prevedere politici publice europene în materie de climă, energie, utilizare a terenurilor, transporturi și fiscalitate. Printre cele mai importante prevederi se numără reducerea la zero a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi din Uniunea Europeană începând cu anul 2035, ceea ce ar însemna de facto interzicerea vânzării de noi automobile pe benzină şi motorină începând cu acea dată, potrivit Agerpres.
Pentru a accelera trecerea la vehiculele electrice, Executivul comunitar a propus o reducere cu 55% a emisiilor de CO2 ale noilor autoturisme începând din 2030, comparativ cu nivelul din 2021, şi o reducere de 100% începând din 2035. Tot pentru a stimula vânzarea de automobile electrice, Comisia Europeană a propus o serie de măsuri legislative care ar cere statelor membre să instaleze staţii publice de încărcare de-a lungul drumurilor principale la o distanţă de maximum 60 de kilometri între ele, începând din 2025. Aceste măsuri sunt destinate să contribuie la atingerea obiectivelor climatice ale UE, dar de ele vor beneficia şi cetăţenii prin reducerea cheltuielilor energetice şi îmbunătăţirea calităţii aerului.
De asemenea, Comisia Europeană mai propune impozitarea combustibilului pentru avioane, dar și taxarea emisiilor pentru transportul maritim.
„Provocarea care stă la baza tranziției ecologice a Europei este de a ne asigura că beneficiile și oportunitățile care decurg din aceasta sunt disponibile pentru toți, cât mai repede și mai echitabil posibil. Prin utilizarea diferitelor instrumente de politică disponibile la nivelul UE, ne putem asigura că ritmul schimbării este suficient, dar nu excesiv de perturbator”, a transmis Comisia Europeană.
Propunerile făcut de Comisia Europeană vor permite accelerarea necesară a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră în următorul deceniu. Acestea combină: aplicarea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii în noi sectoare și consolidarea actualului sistem de comercializare a certificatelor de emisii al UE, utilizarea sporită a energiei regenerabile, o mai mare eficiență energetică, o dezvoltare mai rapidă a modurilor de transport cu emisii reduse, precum și a infrastructurii și a combustibililor care să le susțină, o aliniere a politicilor fiscale la obiectivele europene ale Pactului Verde European, măsuri de prevenire a relocării emisiilor de dioxid de carbon, dar și instrumente de conservare și dezvoltare a rezervoarelor naturale pentru depozitarea carbonului.
„Pachetul nostru este o combinație între reducerile de emisii și măsurile de protejare a naturii. De asemenea, punem locurile de muncă și echilibrul social în centrul transformării. Asta arată valoarea pe care o va genera această tranziție și felul în care investițiile publice și private pot să facă din aceasta o realitate. Nu trebuie să uităm că o treime din planul Next Generation EU va susține proiecte ecologice și durabile în întreaga Europă”, a mai declarat Ursula von der Leyen.
Bruxelles-ul consideră că, deși beneficiile politicilor UE în materie de climă depășesc în mod clar costurile acestei tranziții pe termen mediu și lung, politicile climatice riscă să exercite pe termen scurt o presiune suplimentară asupra gospodăriilor vulnerabile, a microîntreprinderilor și a utilizatorilor de mijloace de transport. Prin urmare, conceperea politicilor din pachetul „Fit for 55” repartizează în mod echitabil costurile de combatere a schimbărilor climatice și de adaptare la acestea. Astfel, Comisia Europeană a propus o tranziție echitabilă din punct de vedere social prin Fondul Social pentru Climă. Acesta e menit să ofere statelor membre o finanțare specifică pentru a ajuta cetățenii să finanțeze investițiile în eficiența energetică, în noi sisteme de încălzire și răcire și în mobilitatea mai curată. Fondul ar urma să fie finanțat din bugetul UE, utilizând o sumă echivalentă cu 25% din veniturile preconizate din comercializarea certificatelor de emisii pentru combustibilii destinați clădirilor și transportului rutier. Acesta va oferi statelor membre o finanțare de 72,2 miliarde euro, pentru perioada 2025-2032, pe baza unei modificări specifice a Cadrului Financiar Multianual. Cu o propunere de a recurge la o finanțare echivalentă din partea statelor membre, fondul ar mobiliza 144,4 miliarde euro pentru o tranziție echitabilă din punct de vedere social.
Mai departe, aceste propuneri ale Comisiei Europene vor trebui discutate cu cele 27 de state membre, dar şi cu Parlamentul European, ceea ce ar putea conduce la ajustări importante ale pachetului.
Se așteaptă opoziție și de la unii lideri ai industriei, precum companiile aeriene și producătorii de vehicule, precum și de la statele membre din est care se bazează foarte mult pe cărbune, conform BBC News.
Un diplomat al UE a declarat pentru Reuters că succesul pachetului se va baza pe capacitatea sa de a fi realist și echitabil din punct de vedere social, în timp ce nu va destabiliza economia.
„Vom cere o schimbare profundă de la actorii industriilor noastre, dar o facem pentru un motiv întemeiat. O facem pentru a da omenirii o șansă să lupte cu schimbările climatice", a declarat Frans Timmermans, vicepreședintele Comisiei Europene însărcinat cu aplicarea European Green Deal.
Măsurile, considerate a fi cel mai ambițios plan al UE de combatere a schimbărilor climatice, au fost denumite pachetul „Fit for 55”, deoarece acestea ar pune blocul comunitar pe drumul cel bun în scopul de a-și îndeplini obiectivul în 2030 de reducere a emisiilor cu 55% față de nivelurile din 1990.