Economie

Ce au efectuat autoritățile pentru reabilitarea drumurilor?

Declaraţia aparţine secretarului general al Guvernului, Victor Bodiu, şi a fost lansată la 25 mai 2012, în cadrul seminarului „Asistenţă externă: Utilizarea şi Gestionarea Resurselor”. Potrivit sursei citate, în prezent, R. Moldova are contractate fonduri externe în acest scop în sumă de doar 334 mln. euro, fiind astfel necesară atragerea suplimentară a circa 900 mln. euro.

Victor Bodiu susţine că Moldova ar fi capabilă să atragă resurse suplimentare pentru îmbunătăţirea infrastructurii drumurilor, dacă ar spori transparenţa în utilizarea fondurilor externe şi în organizarea licitaţiilor, precum şi dacă va creşte eficienţa folosirii banilor din fondul rutier al Bugetului de stat.

Planul de reconstrucție M2 Sărătenii Vechi-Soroca

R. Moldova și Corporația „Provocările Mileniului” (MCC) au semnat un contract, MCC Compact, pe o durată de cinci ani, în valoare de 262 milioane de dolari cu scopul de a reduce sărăcia și de a accelera creșterea economică. Proiectul, estimat la 133 mln. USD, prevede lucrări de reparaţie a 93 km ale uneia dintre cele mai importante artere din nord-estul R. Moldova. În 2009-2010 au fost finalizate studiile de fezabilitate și de evaluare a impactului social și de mediu.

Două companii străine vor reabilita drumul Sărătenii Vechi-Soroca de pe traseul naţional M2. Agenţii economici au fost selectaţi în urma unei licitaţii organizate în februarie 2012 de către Fondul „Provocările Mileniului” Moldova. Consorţiul de companii turceşti ONUR Taahhnut Tasimacilik Ve Ticaret Ltd. Sti. şi SUMMA A.Ş. va reabilita două segmente cu o lungime de 44,9 km de drum, grupul austriac de construcţii Strabag – 48,1 km de drum.

Ministrul Anatol Șalaru, într-un interviu acordat „Europei Libere”, declara următoarele: „Până în 2014 trebuie să reabilităm mai mult de 700 de kilometri de drumuri centrale. E mult, dar acest efort s-a început în 2009 după negocierile cu partenerii externi de finanţare. Până în prezent, anul acesta avem deja aproape 400 de milioane de euro aduşi din afară pentru reabilitarea drumurilor.

În câţiva ani, Chişinău-Bălţi va fi un drum absolut nou. Anul acesta facem licitaţiile pentru Chişinău-Ungheni-Sculeni care va fi reabilitat, de asemenea, şoseaua de centură a oraşului Ungheni. Pentru prima dată avem un grant de la Uniunea Europeană de 16,2 milioane de euro pentru proiectul care este în lucru. Anul acesta anunţăm licitaţii și pentru Chişinău-Giurgiuleşti, iar toamna trecută s-au organizat licitaţii pentru Comrat-Ciumai, acum vor fi pentru Ciumai-Vulcăneşti-Giurgiuleşti. Căutăm bani pentru toate sectoarele de drum, căutăm bani şi căutăm soluţii”.

Reabilitarea drumului Orhei-Rezina: promisiuni și realități

La licitaţia din 16.07.2007 dreptul de a efectua lucrările de reparaţie a drumului R20 Rezina-Orhei (46 km) l-a câştigat operatorul economic ÎM „Quadro Design Plus” SRL, cu care a fost încheiat un contract de antrepriză. Ulterior, antreprenorul general şi-a schimbat denumirea în ÎM „Tehnorut” SRL, apoi în ÎM „Ecodrum Construct” SRL.

Lucrările de reabilitare a drumului Orhei-Rezina au început pe 21 iunie 2010. Autorităţile centrale au alocat 136 milioane de lei din Bugetul de stat pentru executarea proiectului de către firma „Tehnorut” SRL. Prima parte a traseului, cu o lungime de 25 km, urma să fie finisată în septembrie 2010, iar până în 2011 trebuia să fie reabilitat întregul drum Orhei-Rezina de 46 km. În total, în perioada 2007-2012 la reabilitarea R20 Rezina-Orhei „Ecodrum Construct” SRL a valorificat 160 mln. 426 mii lei. Iar la 2 mai 2012 contractul de antrepriză cu acest antreprenor a fost reziliat.

La intervenția Guvernului, reconstrucţia completă a drumului Orhei-Rezina trebuie să fie finalizată în 2012, iar partea cea mai deteriorată, cu lungimea de 13 km, trebuie să fie reconstruită şi pusă în funcţiune până la sfârşitul acestui an şi înainte de începutul sezonului rece.
Pentru anul 2012, prin Legea Bugetului de stat pentru proiectul respectiv au fost alocate 83 mln. 411 mii lei. Într-adevăr, la licitaţiile din 28 martie şi 20 aprilie 2012, organizate de către ÎS „Administraţia de Stat a Drumurilor” în vederea achiziţionării lucrărilor de reparaţie a drumului Rezina-Orhei (pe sectorul km 21-34), a fost recunoscută drept câştigătoare SA „Lusmecon”. Conform contractului semnat la 27.04.2012, întreprinderea trebuie să valorifice în termenul stabilit (șapte luni de la 4 mai, data înregistrării acestuia la Agenţia Achiziţii Publice) 99 mln. 904.343 lei. Către sfârşitul lunii august, SA „Lusmecon” a executat lucrări de reparaţie pe tronsonul km 26-34 în valoare de 20 mln. 591.730 lei. Lucrările continuă pe tronsonul km 21-26.

Luând în considerare ritmul actual al lucrărilor şi dacă condiţiile climaterice în continuare vor fi favorabile, antreprenorul poate să se încadreze în termeni în ceea ce priveşte executarea integrală a lucrărilor prevăzute în contract.

Amintim că, în anul 2012, pentru întreţinerea, repararea, lucrările de proiectare şi procurare de maşini, autospeciale şi utilaje pentru întreţinerea şi administrarea drumurilor sunt alocaţi în fondul rutier circa 1 mlrd. 25 mln. lei. Potrivit ,,Programului privind repartizarea mijloacelor fondului rutier” pe anul 2012, din această sumă, circa 769 mln. lei sunt destinaţi pentru lucrările aferente drumurilor naţionale şi 256 mln. lei – pentru drumurile locale.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *