Cumatrism pe bani grei la MAI
Din datele inspectorilor fiscali reiese că activitatea ilegală a firmei în cauză se desfășoară cu larga susținere a Ministerului Afacerilor Interne și a subdiviziunilor acestuia. Cel puțin asta este concluzia preliminară a inspectorilor financiari publicată pe pagina web a instituției, în urma unei inspecții economico- financiare în cadrul MAI și a subdiviziunilor acestuia, aflată în derulare.
Proprietarul firmei CNG CAR SRL, este Nicoale Chiriac, orginar din localitatea Codreanca, raionul Strășeni, în vârstă de 38 de ani. Potrivit unor surse confidențiale, Nicolae Chiriac este în strânse legături de prietenie cu oficiali din cadrul MAI. Mai mult, Chiriac este cumătru cu șeful Inspectoratului General de Poliție, Ion Bodrug.
Contactat telefonic, Ion Bodrug, a negat faptul că ar fi rudă cu Chiriac, dar a recunoscut că îl cunoaște foarte bine. pe de altă parte, întrebat despre relația de rudenie, Nicolae Chiriac a declarat că îl cunoaște pe șeful IGP "doar de la televizor" și nu a avut niciodată vreo discuție sau vreo întâlnire cu Bodrug.
Sursele deschide.md susțin că legătura dintre cei doi s-a consolidat în 2001, când Bodrug activa în cadrul Secţiei de Combatere a furturilor şi răpirilor mijloacelor de transport a Direcţiei Poliţiei criminale a MAI. Atunci Bodrug, prin funcția deținută, efectua controale la majoritatea stațiilor de vulcanizare și reparație a automobilelor din Capitală. Acestea sunt ținute sub control informativ de polițiști, deoarece, de cele mai multe ori,de aici "ies" informații despre automobilele furate.
Una dintre firmele care gestionează astfel de afaceri este CNG CAR SRL, adminsitrator al stației de reparație și închiriere a automobileleor, Grand-Auto Service, cu sediul pe strada Ioan Radu 27 din sectorul Buiucani al capitalei.
Bodrug are un procent aparte din activitatea firmei, au accentuat sursele portalului deschide.md.
Sursa insinuează că dacă s-ar face o investigație mai amplă a cazurilor de mașini furate, s-ar descoperi că în mai mult de jumătate din cazuri acestea nu au fost oficial descoperite, dar în realitate au fost găsite și vândute de către Bodrug prin intermediul lui Chiriac.
CNG CAR. S.R.L a câștigat o licitație organizată de IGP la data de 20 ianuarie 2014 și se ocupă acum de tot ce ține de reparația automobilelor structurilor MAI (IGP, INP. etc.). Inițial, conducerea Inspectoratului Național de Patrulare ar fi agreeat ca service-ul pentru parcul auto al subdiviziunilor MAI, să fie asigurat de mai mulți agenți economici. La insistența lui Ion Bodrug, s-a decis desemnarea unui singur câștigător – interprinderea CNG CAR S.R.L.
O altă licitație a fost câștigată, de interprinderea citată mai sus , în 2013. Pe parcursul perioadei 5.03.2013- 31.12.2013 în lista celor 108 contracte încheiate de IGP cu agenţii economici, CNG CAR deține unul din cele mai scumpe contracte pentru această perioadă, de aproape un milion jumătate de lei.
Pe pagina oficială a Inspectoratului General de Poliție este menționat că suma de 1 303 900 de lei a fost acordată agentului economic CNG CAR S.R.L. pentru ca acesta să aprovizioneze poliția cu ”echipament”. Nu este precizat ce tip de echipament, sau cantitatea.
Pe de altă parte, conform contractului de achiziționarea bunurilor nr.59 din 22.07.2013 încheiat între IGP și CNG-CAR , ultima și-a asumat responsabilitatea de a livra echipament pentru uniformele MAI în valoare de 1 090 200 mii lei. Suma a fost majorată ulterior, prin acordul adițional din 29.10.2013, cu 213 700 mii lei.
Trebuie evidențiat că CNG-CAR S.R.L este un centru de reparație a automobilior, nu producător de articole din textile, De aceea, CNG-CAR a procurat echipamentul pentru uniformele de la MAI prin intermediari – furnizorii ”Ardepa-Grup” S.R.L. și ”Artgricon” S.R.L. Procurarea și comercializarea echipamentului este confirmată prin facturi fiscale de achiziționare și livrare, înregistrate în evidența contabilă.
O altă confirmare că CNG CAR S.R.L. a furnizat echipament pentru uniformele MAI vine și din partea ministrului Dorin Recean (21 august 2013). Printr-un comunicat al MAI este menționat că CNG CAR este una dintre cele cinci înterprinderi care produc accesoriile pentru uniformele polițienești (cravate, epoleți, ecusoane și inscripțiile de pe ecusoane și chipiuri).
Interesantă este și o altă mențiune din concluzia Inspecţiei financiare: firmele Ardepa-Grup” S.R.L. și ”Artgricon” S.R.L. legalizează mărfuri introduse prin contrabandă și sunt considerate firme fantomă și ar fi prejudiciat bugetul statului cu milioane de lei.
Beneficiul CNG CAR din afacerea echipamentului livrat MAI a fost, oficial, de 227 835 mii de lei.
De asemenea, societatea comercială „CNG CAR” S.R.L. a livrat pe parcursul anului 2013 Departamentului Trupelor de Carabinieri al MAI (DTC) echipament în sumă de 466,9 mii lei. Marfa a fost procurată de la alţi agenţi economici, ”Artgricon” S.R.L., ”Bissvit” S.R.L., în acest caz câștigul CNG CAR a fost de 49 900 mii lei.
Nu se cunoaște cum a putut fi declarat învingător la licitația publică, agentul economic CNG-Car S.R.L., neavând tehnică şi utilaje pentru confecţionarea accesoriilor pentru noile uniforme ale MAI, agentul economic fiind în această schemă doar un intermediar.
Conform facturilor fiscale prezentate controlului, comisiei Inspecției Financiare, în perioada anului 2012 de către CNG-CAR au fost acordate servicii de reparație a transportului care stă la balanța Comisariatului General de Poliție Chișinău, în sumă totală de 239 900 mii lei.
Contractul de achiziție însă n-a fost prezentat controlului selectiv, ce ține de confirmarea documentară a cantității pieselor de schimb utilizate la reparația autoturismelor CGP Chișinău (în prezent Direcția de Poliție Chișinău), astfel au fost depistate cazuri de neprezentare a documentelor justificative de utilizare a pieselor în sumă totală de 15 149 lei.
La momentul actual pe teritoriul Societății se află 9 unități de transport, ce aparțin Inspectoratului Național de Patrulare și necesită să fie reparate. (vezi galerie foto)
Administratorul Societății, Nicolae Chiriac, explică faptul aflării autoturismelor pe teritoriu Grand-Auto Service prin motivul că a câștigat licitația publică organizată de către MAI, pentru reparația automobilelor a INP. Contractul de achiziționare și prestare a serviciilor n-a fost prezentat controlului efectuat de către Inspecția fiscală din motiv că documentele în cauză încă se află la Agenția Achiziții Publice pentru a fi înregistrate, ceea ce denotă existența unei înțelegeri prealabile. Pe pagina oficială a Ministerului de Finanțe însă scrisoarea adresată de CNG CAR SRL pentru participarea la tender se află încă în curs de examinare.
Nu doar Ministerul Afacerilor Interne benificiază de serviciile CNG CAR, această figurează ca câștigătoare la alte instituții de stat precum Agenția Sanitar-Veterinară pentru Siguranța Produselor de Origine Alimentară dar și la Serviciul Stare Civilă.
Pe parcuursul anului 2013 CNG CAR SRL a avut contract de deservire tehnică a transportului auto, de la Agenția Sanitar-Veterinară pentru Siguranța Produselor de Origine Alimentară, în valoare de 30 834 mii lei.
În anul 2010 și 2011 firma lui Chiriac apare ca firmă câștigătoare a licitațiilor de la Serviciul Stare Civilă, instituție subordonată Ministerului Justiției. Conform contractului semnat între Serviciul Stare Civilă și CNG CAR SRL, firma câștigătoare era obligată să achiziționeze piese de schimb și să deservească automobilele de la Starea Civilă. Informația a fost publică pe site-ul oficial al Instituției.(vezi faximil)
Avocata Violeta Gașițoi, consideră că de toate aceste nelegiuiri s-ar face vinovat direct Ministrul Afacerilor Interne, Dorin Recean. Aceasta crede că, ministrul, fiind economist de specialitate, nu s-a ocupat de reforme în poliție dar s-a ocupat de afaceri. ”Acum ar fi cazul să fie pornită o investigație și trebuie de văzut cine stă în fruntea tuturor întreprinderilor care au obținut licitațiile așa numite ”legale”. Totodată, dacă se constată că acești oameni sunt rude de-ai ministrului sau prieteni ai unora din oficialii MAI, există conflict de interese direct”, a subliniat avocata.
”Cert este că nu va exista nici o comisie, pentru că nu s-a întâmplat nimic nici în cazul când Recean vorbea la telefon cu Vlad Filat și spunea ”să sune cui trebuie că el îi dă cu capu de asfalt”. Deci, cine a răspuns? Într-o societate democratică, acest ministru zbura din funcție în ziua în care se făceau publice înregistrările. În situația din Republica Moldova nimic nu s-a întâmplat. Cu achizițiile MAI și cu prejudicierea bugetului statului la fel nimic nu se va întîmpla”, consideră Gașițoi.
„Nu are cine să pornească o urmărire penală pe acest caz, nu are cine să investigheze și să stabilească toți factorii implicați, pentru ai trage la răspunderea penală pentru prejudicierea bugetului statului. Motiv pentru care, în concluzie, MAI nu a avut timp să se ocupe de investigații și de descoperirea infracțiunilor, ministrul nici nu avea cum să verifice acest proces de investigare pentru că nu are acestă competență, deci el s-a ocupat cu domeniul său, cu ceea ce cunoaște el mai bine. Eu nu zic că până la acest ministru nu au fost comise ilegalități. Sunt sigură că bugetul a fost gestionat astfel și de ceilalți miniștri și s-au ”spălat” bani și de ceilalți, pentru că ei, venind în funcție, activează după principiul sovetic – ”unde lucrezi acolo te hrănești”, a mai adăugat Gașițoi.
Sursa: deschide.md