Actualitate

Cuvântul-cheie în învățământul moldovenesc – discrepanțe

Conform raportului, practicile de fraudare a examenului de bacalaureat s-au redus și au fost descurajate anume de aplicarea sistemului de monitorizare video, care, amintim, a stârnit multe controverse atât în rândurile elevilor, cât și în rândurile părinților. Aceștia își motivau dezacordul prin faptul că supravegherea video ar stresa copiii și ar știrbi din capacitatea lor de a susține examenul. Totuși, dintre cei 27,6 mii de candidați, doar 240 au fost eliminați pentru fraudă – număr de cinci ori mai mic comparativ cu anul precedent.

În acest an doar un pic peste jumătate (56%) dintre candidaţi au absolvit liceul. Mai mult, comparativ cu sesiunea 2013, numărul elevilor care au promovat examenul a scăzut cu 12 la sută.

Nici analiza performanțelor elevilor nu bucură. Conform raportului, doar doi elevi au avut media 10 la examenele de bacalaureat. Dintre aceștia doar tânăra Cătălina Puzur, elevă a Liceului „Mihai Eminescu” din Chișinău, a obținut aceste note din prima tură. Cristina Voroneanu, absolventa liceului Teoretic „Mihai Viteazul” din capitală a obținut media 10 la examene după procedura de contestație a primelor rezultate.

Inflație de note bune în timpul școlii

Mai mult decât atât, în urma elaborării raportului s-a depistat o altă neregulă din sistemul de învăţământ din republică. Mediile pe anii de studii și cele de la examenul de bacalaureat diferă foarte mult și indică faptul că profesorii nu evaluează corect competențele elevilor.

Mai mult, discrepanţe mari există şi între rezultatele obținute de elevii cu profil uman și real. În timp ce primii au promovat examenele de bacalaureat cu o rată de aproximativ 70 la sută, atunci doar 44,22% dintre cei specializați în domeniul real au obținut rezultate pozitive.

O altă problemă care s-a depistat în urma studiului, este că mai mult de 40 la sută din licee au mai puțin de 25 de absolvenți. Mai mult decât atât, s-a constatat că performanțele acestora sunt foarte mici comparativ cu ale elevilor din liceele mari. De altfel, raportul a scos în evidență că rezultatele candidaţilor din licee sunt mult mai ridicate decât ale celor din colegii și universități. Astfel, rata de promovare în licee este de 71,4 la sută, în timp ce în universități și colegii au promovat examenul de bacalaureat doar 43% din fiecare.

Un aspect dezolant este și faptul că se urmărește performanța foarte scăzută a elevilor din sate comparativ cu a celor din mediul urban. În acest sens, amintim că recent, ministrul Educației, Maia Sandu, a semnat un ordin prin care se interzice participarea elevilor la lucrările agricole în perioada procesului de învățământ. „În contextul actelor normative, naționale și internaționale, în scopul respectării dreptului copilului de a fi protejat împotriva exploatării economice și a implicării în orice muncă ce ar comporta riscuri sau ar împiedica educația sau care ar dăuna sănătății sau dezvoltării fizice, mentale sau spirituale, morale sau sociale”, a menționat aceasta în ordinul semnat.

Conform prezentării raportului Ministerul Educației conștientizează faptul că rezultatele examenelor de absolvire, fiind organizate corect, sunt o oglindă a calității învățământului din republică. Totuși, deși nu putem vorbi despre reușite considerabile în rândul elevilor, autoritățile consideră că, pe termen mediu şi lung, vom putea urmări schimbări în întregul proces educaţional.

 


Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *