Media

Dacă vrei să zbori mai ieftin, învaţă a zbura

Şi de ce veştile sunt bune? Pentru că această amânare ne permite să vedem sau cel puţin să încercăm să vedem obiectiv celelalte aspecte ale acestui acord. Fără a critica, fără a reproşa că nu au fost îndeplinite promisiunile, ci să vedem ce este mai bine pentru noi.
Lucrul asupra acestui acord a început în august 2010, printr-o scrisoare oficială. Responsabil era Ministerul Transporturilor, dar cum spune şi TIMPUL, poziţia Ministerului, ca şi a Air Moldova, era una monopolistă şi de protecţie a companiei autohtone. Ca şi cum toţi în jur ar fi progresat folosindu-se de computere, iar noi rămâneam să dactilografiem. Aşa că am stagnat la capitolul liberalizare. (…)

Semnarea acordului se preconiza în martie 2012 şi imediat după semnare ar fi trebuit să vedem beneficiile acordului (totuşi, nu chiar peste noapte). Adică, mai multe curse aeriene, mai multă competiţie şi aşa, rezolvarea problemei preţurilor prea mari la bilete. Şi totuşi, semnarea se amâna din cauza unor chestiuni interne dintre Comisia Europeană şi Consiliul Europei, după spusele Ministerului Afacerilor Externe. (…)
Totuşi, dacă ne-am imagina scenariul: acordul se semnează, vin trei-cinci companii aeriene, sunt mai multe curse, iar cei ce vin decid să se adapteze preţurilor din Moldova. Să se facă atractivi nu prin preţuri mici, ci prin curse variate şi calitate. Astfel, ne-am trezi în situaţia în care tot la ce am sperat se duce de râpă, iar drept ţap ispăşitor vom considera din nou conducerea (deşi, după cum am mai spus, deocamdată acest acord e unul din cele mai importante succese ale actualei conduceri pe plan extern).

Se poate de făcut o paralelă cu sistemul bancar din Moldova. Se puneau foarte mari speranţe că, odată cu creşterea numărului băncilor străine şi cu capital străin, creditele vor deveni mai avantajoase şi mai accesibile. Acum, în Moldova, din 15 bănci, nouă sunt cu capital majoritar străin. Totuşi, ratele dobânzilor la credite rămân înalte, iar scăderea nu a fost cea aşteptată. Semnul de întrebare acum este dacă ne putem aştepta la acelaşi rezultat şi cu liberalizarea pieţei aeriene.

Oamenii se aşteaptă la reduceri mari de preţuri la biletele de avion. Poate 50-70%. Şi nu se vor mulţumi cu doar 10-15%.

de Alexandru Lebedev
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *